Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ranaphoto

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ranaphoto

    Aangezien hier ook een héél aantal natuurfotografen zitten, plaats ik het volgende nieuws. Sinds kort staat www.ranaphoto.net online. Ranaphoto is een beeldendatabank en misschien ben je net als ik wel geïntereseerd om lid te worden. Ik zeg er meteen bij dat je zeker geen Pro moet zijn om kans te maken.

    Neem eens een kijkje op Ranaphoto.net naar welke beelden en kwaliteit ze op zoek zijn. Als je jezelf geroepen voelt dan kan je via de webite contact met Rana opnemen om meer informatie te verkrijgen.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

  • #2
    Re: Ranaphoto

    Hallo,

    Zeer mooi allemaal, mooie beeldjes,...ware het niet dat 'de (eerlijke!) markt voor natuurfotografie' nu echt wel volledig om zeep is!! Vraag even de richtprijzen van SOFAM aan en zet die even naast die van RANA, dan weet je meteen wat bedoeld wordt!
    OK, altijd wel leuk om eens in een boekje te staan, maar zeg nu zelf, dit is nu toch echt wel intriest! Ik denk hierbij in eerste instantie aan natuurfotografen die (deels) moeten leven van hun werk (waarvoor sommigen reeds tientallen jaren keihard hebben gezwoegd...).
    Helemaal niets op tegen dat mensen iets dergelijks opzetten, verre van, het is hun volste recht, maar op deze manier? Als je het mij vraagt getuigt dit van weinig respect voor andere serieuze initiatieven en fotografen!

    Comment


    • #3
      Re: Ranaphoto

      Welke meerwaarde heeft ranaphoto tov andere microstocksites? Dat kon ik niet meteen terugvinden. En hoewel ik de kwaliteit van de natuurfoto's vaak heel prima vind, moet ik zeggen dat ik gelijkaardige kwaliteit ook op istockphoto kan terugvinden aan een fractie van de prijs.

      Begrijp me niet verkeerd. Voor een goede foto mag vaak meer betaald worden dan wat microstocksites ervoor vragen. Maar als vormgever in opdracht van klanten, moet ik niet zelden de meerkost kunnen verantwoorden. Het helpt dan te weten waarom je voor een 2500px foto op ranafoto 39 euro moet betalen, terwijl je voor dezelfde grootte op istock 6 us$ betaalt...
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Ranaphoto

        @Fotok: Het project is opgestart door 2 mensen die al een tijdje in de business van natuurfotografie zitten. Ze zijn trouwens beiden lid van Sofam en weten waar ze mee bezig zijn.
        Niemand betaald nog de prijzen die Sofam hanteert (al jaren niet meer), ze gaan liever uren op zoek tot ze iemand vinden die hen het plaatje wel gratis levert (ik spreek uit ervaring).
        Door een groep fotografen samen te brengen (die allemaal achter hetzelfde staan) op een goedkope en overzichtelijke website hopen ze dat mensen die op zoek zijn naar beelden direct naar de site komen ipv uren op zoek te gaan naar beelden die ze dan al dan niet gratis krijgen.

        @vicberger: een echte meerwaarde heeft die niet. Als belgische consument zal je toch ook eerder geneigd zijn iets meer te betalen om je foto via een belgische stocksite aan te kopen dan via een amerikaanse?
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #5
          Re: Ranaphoto

          Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
          @Fotok: Het project is opgestart door 2 mensen die al een tijdje in de business van natuurfotografie zitten. Ze zijn trouwens beiden lid van Sofam en weten waar ze mee bezig zijn. Niemand betaald nog de prijzen die Sofam hanteert (al jaren niet meer), ze gaan liever uren op zoek tot ze iemand vinden die hen het plaatje wel gratis levert (ik spreek uit ervaring).
          Denk je? Ik zit zelf in 4 diabanken, verspreid over Europa, en daar worden wel prijzen gerespecteerd in de orde van die van Sofam. Ter informatie: voor webbeelden vraagt Rana 1/10 van de normale prijs. Als je dat nog normaal vindt? Tja....
          Beste Bart, er bestaat ook het woordje "NEE!" Klanten kunnen ook geweigerd worden. Er bestaan inderdaad mensen die gratis beeldmateriaal leveren en als je hard genoeg zoekt, vind je er zelfs die er nog zouden voor betalen om "in een boekske" te staan. Van die sukkelaars wordt dan ook MISBRUIK gemaakt. Het is dan ook zeer triestig dat een professioneel agentschap als Rana zich tot dergelijke praktijken (leveren aan dumpingprijzen) laat verleiden.
          In ieder geval, de mensen die aansluiten bij dergelijke fotoagentschappen en die ervan dromen om ooit nog de professionele toer op te gaan, zijn wel goed bezig om hun eigen ruiten in te gooien.

          Comment


          • #6
            Re: Ranaphoto

            Ik ben het hier volledig eens met Fotok.
            Stel maar eens dat je van fotografie moet leven en er je boterhammen mee moet verdienen. Nog maar te zwijgen over kinderen laten studeren ed. Dan moet je werken aan de sofam tarieven om rond te komen.
            De reportage- en freelance-fotografen hebben het zo al moeilijk om opdrachten binnen te halen omdat ze moeten concureren tegen de stocksite's.
            Dan plots komt er iemand met een stocksite die gaat verkopen aan een fractie van de prijs en de markt laat instorten.
            Begrijp me niet verkeerd, concurentie moet er zijn om een kwalitatief verantwoorde markt te hebben maar dit lijkt mij meer op ongezonde concurentie, dit lijkt mij meer op de markt om zeep helpen.
            Zoals reeds eerder gezegd, het is leuk om een foto van jezelf gepubliceerd te zien, als je er dan ook nog voor vergoed bent tegen de normaal geldende tarieven (zie sofam) weet je zeker dat ze jou foto gekozen hebben omdat ze goed is en niet omdat ze deze aan dumpingprijzen of gratis gekregen hebben.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Ranaphoto

              Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
              @vicberger: een echte meerwaarde heeft die niet. Als belgische consument zal je toch ook eerder geneigd zijn iets meer te betalen om je foto via een belgische stocksite aan te kopen dan via een amerikaanse?
              Als ik zie hoe mensen hier soms geneigd zijn om tot in Hong Kong te surfen om een camera te kopen, dan vrees ik een beetje voor je redenering. De vrijemarkteconomie staat wat dat betreft nog in de kinderschoenen: wacht maar tot China zich opwerpt als volwaardige speler. En dankzij het internet ligt een winkel in China zo ver als een in België. Er zullen andere aspecten bij moeten komen kijken dan chauvinisme om een meerwaarde te genereren.

              Je kan nu langs de kant staan roepen dat de economie om zeep gaat, maar constructiever zou het zijn wanneer je strategieën helpt bedenken om toch de (meer)waarde die je levert om te zetten in overeenkomstige valuta.

              Wat de sofam tarieven betreft: die hanteer ik (ongeveer) voor specifieke fotografie (met commercieel oogmerk) in opdracht of bij misbruik. Maar als vormgever kan ik het me niet permitteren om bij een montage van meer dan honderd foto's voor een eventbureau ofwel de sofam tarieven te betalen, ofwel de foto's zelf te nemen. Dat is gewoon te gek. Dankzij microstocksites kan je je foto's aan een zeer breed publiek voorleggen—en reken maar van yes dat goeie stockfoto's honderden tot duizenden keer gekocht zullen worden. Zonder er verder wat voor te doen en geen infrastructuur te hoeven voorzien, kan je op die manier rustig behoorlijk wat verdienen. Als je dan je vrij werk via microstocksites distribueert en dat combineert met de verkoop van foto's in opdracht, dan denk ik dat je nog prima je boterham kan verdienen...

              De markt gaat niet om zeep. Ze verandert. En dat vraagt van professionele fotografen om adaptatie, flexibiliteit en creativiteit. (Dat is zo voor fotografen, maar dat is niet anders voor muzikanten, winkeliers, verzekeringsagenten, producenten, ...)
              Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

              Comment


              • #8
                Re: Ranaphoto

                Doe de moeite om eens te kijken wie de foto's levert bij de gekende magazines. Corbis, Van Parys, Wildlife Pictures, FotoNatura, Kina, Belpress, Corel, Isopix, ... leveren heus wel aan prijzen, conform aan deze van Sofam.
                ...en ik spreek niet van horen zeggen. De opbrengst van stockbureaus is tegenwoordig de helft van mijn inkomen, maar dan wel verdiend op een eerlijke manier en niet door te parasiteren op de naïviteit van beginnende fotografen.
                Het wordt hoog tijd dat organisaties als "Sofam" en "Nationale Vereniging van Beroepsfotografen" stappen nemen om de "rotte appels" onder de agentschappen, die onder de prijs werken, aan banden te leggen.
                Last edited by Fotok; 23 augustus 2007, 11:47.

                Comment


                • #9
                  Re: Ranaphoto

                  Precies Fotok,
                  Ik kan het niet beter omschrijven.

                  gr. Edwin Kats
                  Nikon D300 met MB-D10
                  Nikon 200-400/4 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ranaphoto

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotok Bekijk bericht
                    Denk je? Ik zit zelf in 4 diabanken, verspreid over Europa, en daar worden wel prijzen gerespecteerd in de orde van die van Sofam. Ter informatie: voor webbeelden vraagt Rana 1/10 van de normale prijs. Als je dat nog normaal vindt? Tja....
                    Beste Bart, er bestaat ook het woordje "NEE!" Klanten kunnen ook geweigerd worden. Er bestaan inderdaad mensen die gratis beeldmateriaal leveren en als je hard genoeg zoekt, vind je er zelfs die er nog zouden voor betalen om "in een boekske" te staan. Van die sukkelaars wordt dan ook MISBRUIK gemaakt. Het is dan ook zeer triestig dat een professioneel agentschap als Rana zich tot dergelijke praktijken (leveren aan dumpingprijzen) laat verleiden.
                    In ieder geval, de mensen die aansluiten bij dergelijke fotoagentschappen en die ervan dromen om ooit nog de professionele toer op te gaan, zijn wel goed bezig om hun eigen ruiten in te gooien.
                    Mensen die dit durven schrijven, willen schrijven vind ik nog meer meer sukkelig dan diegene die een knappe foto maken en zelfs, ja lees goed, zelfs bereid zijn die gratis af te geven voor publicatie.
                    Neemt niet weg, dat er geen broodroof mag zijn van de beroeps, maar dan moeten we allemaal ook wel stoppen met het nemen van portretten, huwelijksrepotages, ... alles wat ook maar gedaan wordt voor derden. En zo kunnen we een heel pak BD-ers eruit gooien.
                    Zelf ben ik fier dat ik beeldmateriaal heb aangeleverd aan scholen, publicaties voor het onderwijs, voor toeristische diensten ... en jawel, kostenloos, gratis.

                    maar ja, we leven nu eenmaal in een maatschappij waar tegen alle gedane zaken een prijskaartje moet tegenover staan.
                    Euh, misschien ook eens denken om betalend lid te worden... Of zijn het hier de betalende leden die de sukkelaars zijn. Alhoewel, misschien moeten enkel persoonlijke prestatie vergoed, ondersteund
                    EN, ik ben betalend lid !
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ranaphoto

                      Als je naast de bakkerij in je dorp ook met een bakkerij begint, maar al je brood gratis weggeeft. Zou die bakker dat normaal vinden...?
                      Dat amateurfotografen gratis materiaal weggeven is niets nieuw en dat zal jammergenoeg altijd blijven bestaan. Maar hier spreken we over een PROFESSIONEEL AGENTSCHAP dat dezelfde toer opgaat. Dat is echt wel een stap te ver....!!!!!



                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Mensen die dit durven schrijven, willen schrijven vind ik nog meer meer sukkelig dan diegene die een knappe foto maken en zelfs, ja lees goed, zelfs bereid zijn die gratis af te geven voor publicatie.
                      Neemt niet weg, dat er geen broodroof mag zijn van de beroeps, maar dan moeten we allemaal ook wel stoppen met het nemen van portretten, huwelijksrepotages, ... alles wat ook maar gedaan wordt voor derden. En zo kunnen we een heel pak BD-ers eruit gooien.
                      Zelf ben ik fier dat ik beeldmateriaal heb aangeleverd aan scholen, publicaties voor het onderwijs, voor toeristische diensten ... en jawel, kostenloos, gratis.

                      maar ja, we leven nu eenmaal in een maatschappij waar tegen alle gedane zaken een prijskaartje moet tegenover staan.
                      Euh, misschien ook eens denken om betalend lid te worden... Of zijn het hier de betalende leden die de sukkelaars zijn. Alhoewel, misschien moeten enkel persoonlijke prestatie vergoed, ondersteund
                      EN, ik ben betalend lid !
                      Last edited by Fotok; 23 augustus 2007, 12:18.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ranaphoto

                        Als ik zo uit de losse pols een meerwaarde moet bedenken om onze eigen professionele fotografen te beschermen, denk ik aan de klant begeleiden in het kiezen van het juiste beeld uit de onoverzichtelijke massa van beelden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ranaphoto

                          Ik sluit me eveneens volledig aan bij de mening van Fotok. Agentschappen als Rana gebruiken, of is het eerder 'misbruiken' (?), de naïviteit van sommige fotografen om zelf makkelijk aan een massa beeldmateriaal te geraken en deze inderdaad ver onder de normale prijs aan te bieden.
                          Ik ben zelf trouwens ook gecontacteerd geweest door Rana met de vraag of ik wou meestappen in hun project. Ik heb geweigerd. Waarom? Simpelweg omdat ik als zelfstandig fotograaf in bijberoep zelf verbonden ben aan twee andere beeldbanken die wel een eerlijke en rechtvaardige prijs betalen voor een beeld! Ik spreek dus ook uit eigen ervaring en weet heus wel waarover ik het heb.
                          Vaak zijn het amateurfotografen die maar wat graag hun beelden aan agentschappen zoals Rana aanbieden omdat ze, ofwel van niet beter weten, ofwel inderdaad al simpelweg tevreden zijn als hun beelden ergens gepubliceerd worden. Enerzijds begrijp ik dat wel maar zoals hier al is aangehaald, door beeldmateriaal aan bodemprijzen of zelfs gratis aan te bieden help je gewoon de markt mee verzieken. Zo denk ik er in elk geval over...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ranaphoto

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotok Bekijk bericht
                            Als je naast de bakkerij in je dorp ook met een bakkerij begint, maar al je brood gratis weggeeft. Zou die bakker dat normaal vinden...?
                            Dat amateurfotografen gratis materiaal weggeven is niets nieuw en dat zal jammergenoeg altijd blijven bestaan. Maar hier spreken we over een PROFESSIONEEL AGENTSCHAP dat dezelfde toer opgaat. Dat is echt wel een stap te ver....!!!!!
                            Je slaat de nagel op de kop. Een bakker die zijn brood onder de normale prijs verkoopt zou dit volgens de wet zelfs niet mogen! Op brood staat een minimumprijs. Waarom bestaat dit niet in de fotografie? Waarom kunnen hier geen wettelijke minimumprijzen gehanteerd worden?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ranaphoto

                              Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                              maar dan moeten we allemaal ook wel stoppen met het nemen van portretten, huwelijksrepotages, ... alles wat ook maar gedaan wordt voor derden. Zelf ben ik fier dat ik beeldmateriaal heb aangeleverd aan scholen, publicaties voor het onderwijs, voor toeristische diensten ... en jawel, kostenloos, gratis.
                              Er is volgens mij een wezenlijk verschil tussen:
                              • Het maken en afstaan van foto's aan mensen die deze foto's gaan gebruiken voor eigen niet commercieel gebruik. Binnen deze categorie zou men waarschijnlijk nooit naar een professioneel fotograaf stappen en er de volle pot voor betalen dus deze laatste heeft hierdoor geen verlies.
                              • Het maken van foto's en deze (bijna) gratis afstaan voor een publicatie waarop een uitgever winsten gaat maken, dat kan toch niet.


                              Ik meen trouwens tussen de tarieven van sofam ook lagere tarieven gevonden te hebben speciaal bedoeld voor scholen ed.

                              In dit topic wordt er terecht gevraagd wat te doen na onrechtmatig gebruik van een foto, nu als een goede foto niets waard is, dan is dat ook zinloos.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment

                              Working...
                              X