Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe Tamron 17-50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe Tamron 17-50

    Ik heb een paar weken geleden een Tamron 17-50 2.8 gekocht, na veel positieve reviews gelezen te hebben. Tot mijn verbazing echt niet zo scherp Het viel me op dat het met name was met opening 2.8. Na wat meer te testen denk ik nu eerder dat het aan autofocus ligt (ik vermoed backfocus). Probleem is dat m'n testjes wat wisselende resultaten hebben, hebben jullie suggesties voor een test? Op welke afstand zou'k bijvoorbeeld het voorwerp zetten? Ik heb objecten met letters gebruikt (doosje hoestsiroop en zo) omdat je de scherpte goed kan zien in de letters. Maar het is moeilijk om dan te zien of het gewoon onscherp is, dan wel scherp op de verkeerde plaats. Vooral op 17mm is het moeilijk om manueel te focussen om te vergelijken omdat het object dan veraf is.

    Ten tweede, ik heb deze bij fotokonijnenberg gekocht. Wat moet'k doen om een nieuwe te vragen of herstelling van deze? Moet'k "bewijs" sturen via mail of zo? En kan een backfocus probleem uberhaupt aan de lens liggen?
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

  • #2
    Re: Onscherpe Tamron 17-50

    Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. Een paar dagen geleden heb ik de Sigma 28-70 f2.8 2de hands gekocht en vanaf f5.6 zijn de foto's haarscherp, maar op 2.8 helemaal niet.

    Om een backfocus probleem te ontdekken denk ik dat je best een wit A4 blad afdrukt met allemaal horizontale zwarte lijnen onder elkaar en je dan scherpstelt op één lijn. Op de foto zie je dan welke lijn scherp is. Indien het de lijn onder de scherpstellijn is dan is het backfocus.

    Groeten thomas

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe Tamron 17-50

      zie http://photo.net/learn/focustest/

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe Tamron 17-50

        Ik heb het even opgezocht en met behulp van deze site kan je de nodige tests doen http://www.focustestchart.com/chart.html



        Groeten thomas

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe Tamron 17-50

          Dit heb'k gisteren getrokken met m'n 17-50. Lijkt me toch niet echt denderend Na herhaalde pogingen altijd zoiets gekregen.



          Wat moet je doen om bij fotokonijnenberg een lens te ruilen in een situatie als de mijne?
          Mijn foto's en fractals
          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe Tamron 17-50

            Je focus lijkt teveel naar voren te staan. Dit moet andersom zijn. Het middendeel moet scherp zijn een deel van de onderkant.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe Tamron 17-50

              Bedoel je niet te ver naar achter? Het was met autofocus, dit lijkt me toch backfocus te zijn?
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe Tamron 17-50

                Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                Dit heb'k gisteren getrokken met m'n 17-50. Lijkt me toch niet echt denderend Na herhaalde pogingen altijd zoiets gekregen.



                Wat moet je doen om bij fotokonijnenberg een lens te ruilen in een situatie als de mijne?
                Gewoon je probleem in de winkel uitleggen. Ze hebben mijn Sigma 17-70 met onscherpe rechterrand (centering van de lenzen) ook onmidellijk omgeruild. No questions asked, zelfs niet getest.

                Wat ik wel vreemd vond was dat de verkoper per se de nieuwe lensdoppen en zonnekap bij de omgeruilde (=defecte) lens wou steken om terug naar Sigma te sturen...volgens hem namen ze hem anders niet terug omdat de lens dan niet DOA was. Ook alle originele handleidingen en papieren moesten terug naar sigma.

                Ik heb precies het gevoel dat mijn defecte lens gewoon aan een volgende, onwetende klant doorverkocht zal worden.
                www.flickr.com/nertog/sets

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe Tamron 17-50

                  Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                  Ik heb een paar weken geleden een Tamron 17-50 2.8 gekocht, na veel positieve reviews gelezen te hebben. Tot mijn verbazing echt niet zo scherp Het viel me op dat het met name was met opening 2.8. Na wat meer te testen denk ik nu eerder dat het aan autofocus ligt (ik vermoed backfocus). Probleem is dat m'n testjes wat wisselende resultaten hebben, hebben jullie suggesties voor een test? Op welke afstand zou'k bijvoorbeeld het voorwerp zetten? Ik heb objecten met letters gebruikt (doosje hoestsiroop en zo) omdat je de scherpte goed kan zien in de letters. Maar het is moeilijk om dan te zien of het gewoon onscherp is, dan wel scherp op de verkeerde plaats. Vooral op 17mm is het moeilijk om manueel te focussen om te vergelijken omdat het object dan veraf is.

                  Ten tweede, ik heb deze bij fotokonijnenberg gekocht. Wat moet'k doen om een nieuwe te vragen of herstelling van deze? Moet'k "bewijs" sturen via mail of zo? En kan een backfocus probleem uberhaupt aan de lens liggen?
                  Deze 45 graden test met die chart is moeilijk, je weet nooit waar juist het af punt pakt.
                  Probeer 3 doosjes naast mekaar te zetten eentje wat naar voor en eentje wat naast achter. toestel op statief, focus op het middelste af punt en op middelste doosje, en dan zul je snel kunnen uitvinden of en hoeveel je backfocus hebt. (want dat heb je volgens mij)
                  Maar het kan zowel body als lens zijn, probeer ook andere lenzen met grote opening.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe Tamron 17-50

                    Is het niet meer logisch om te denken dat Sigma gewoon de optiek gaat vervangen en ze dan terug gaat verkopen
                    HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
                    Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe Tamron 17-50

                      @Nertog: Hm, zo simpel? Maar toch best op voorhand mailen dan, want de mijne was de laatste die ze op stock hadden. En Turnhout is écht niet bij de deur voor mij Toch akkoord dat deze lens niet in orde is als hij zo autofocust? Ben er nog niet uit of dat het enige probleem is, maar als ik geen bewijzen moet leveren is het ook niet nodig om meer te testen.
                      Last edited by starsofglass; 24 augustus 2007, 13:23.
                      Mijn foto's en fractals
                      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe Tamron 17-50

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Deze 45 graden test met die chart is moeilijk, je weet nooit waar juist het af punt pakt.
                        Hij stond op spotfocus, niks anders dat zelfs in de buurt kwam van de centrale focussensor (of hoe je dat ook noemt) behalve die ene lijn in het midden . Als hij dan nog niet kan focussen lijkt me toch niks moeilijk aan.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Probeer 3 doosjes naast mekaar te zetten eentje wat naar voor en eentje wat naast achter. toestel op statief, focus op het middelste af punt en op middelste doosje, en dan zul je snel kunnen uitvinden of en hoeveel je backfocus hebt. (want dat heb je volgens mij)
                        Maar het kan zowel body als lens zijn, probeer ook andere lenzen met grote opening.
                        Met m'n andere lensen heb'k geen problemen, m'n Tamron 90mm 2.8 is vlijmscherp wijdopen op autofocus. Zelfs m'n Sony 18-200 is zelfs scherper op 50mm f5 dan de Tamron 17-50 op 50mm en 2.8 (op statief)

                        'k zal es een doosjestest doen of iets gelijkaardigs.
                        Mijn foto's en fractals
                        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpe Tamron 17-50

                          Hoi,

                          Ik heb de Tamron inmiddels meer dan een jaar en ben er zeer over te spreken.
                          Ook over zijn scherpte en focus.
                          Ik weet niet hoe ik op dit forum een foto kan plaatsen, ik heb nergens "webspace"...
                          Maar op onderstaand Hollands forum heb ik nu 2 testkaart foto's geplaatst.


                          de testfotootjes heb ik zojuist even snel gemaakt...

                          Ook de meeste van de andere foto's zijn met die lens getrokken.

                          Succes
                          Adrie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpe Tamron 17-50

                            Sorry, ik raak niet op die link, je moet een account hebben daar (en ik raak niet geregistreerd). Misschien op imageshack zetten?
                            Mijn foto's en fractals
                            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpe Tamron 17-50

                              Aah,
                              een klein kopïeer foutje, denk ik.
                              Werkt de volgende link wel?


                              Ik lees het wel
                              Groet
                              Adrie

                              Comment

                              Working...
                              X