Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik verkeerd ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doe ik verkeerd ?

    Eerst en vooral: ik ben niet zeker in welke rubriek ik dit topic moest plaatsen. Mijn excuses als dit niet de plaats is...

    Ik zit met het volgende probleem : ik heb een Nikon d40x met een 18-135mm objectief zonder stabilisatie. Ik zou graag met deze lens een lichte vorm van close-up/macro uitvoeren. Ik zou meer natuurfotografie willen doen van dichtbij, maar haarscherp.
    Ik heb ergens gelezen dat het beste zou zijn om de camera op de M-stand te zetten en de lens manueel scherp te stellen. Ik heb op de lens de stand van A naar M gezet zodat de autofocus op het toestel wordt uitgeschakeld.

    Nu, ik kan het voorwerp (schelpjes op een tafel) dus maar niet van dichtbij scherpstellen, hoe veel ik ook aan de scherpstelring draai.

    Hoe ver moet de lens van het voorwerp staan ? Moet ik inzoomen of op een paar centimeter van het voorwerp gaan staan ? Kan dit überhaupt met die lens of moet ik een speciale macrolens kopen ook al wil ik geen echte macro maar een SCHERPE close-up ? Moet ik de flitser gebruiken ? Of nog andere accessoires om dieper in te zoomen ? Ik heb gelezen dat een tussenring heel interessant is.

    Ik zie op het forum veel haarscherpe macro's gemaakt met een compact. Hoe doen ze dit in hemelsnaam ? Ik kan dus nooit zo dicht komen met mijn lens zodat ik bvb. de stamper van een bloem haarscherp van dichtbij zie. Ik heb toch geen slechte lens gekocht denk ik...

    Ok, het zijn misschien veel vragen. Mocht iemand al ergens een manual/beschrijving voor mijn type toestel hebben of van macrofotografie in detail, gelieve me iets te laten weten...

    Alvast bedankt !
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Wat doe ik verkeerd ?

    Van de Nikonsite: Kortste Gemarkeerde Scherpstelafstand [m]0.45. Voor makro heb je een macro objectief of andere hulpmiddelen nodig.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wat doe ik verkeerd ?

      Via http://www.nikonusa.com/template.php...productNr=2162

      Closest focus distance: 1.5 feet (0.45m) at all zoom settings

      Dus half metertje van je object blijven en max inzoomen.

      Compacts hebben soms 'macro' functie, waardoor je dichter bij je onderwerp kan komen. Bij SLR hang je af van de minimuf focus afstand van je lens.

      mvg,
      Kristof

      Comment


      • #4
        Re: Wat doe ik verkeerd ?

        Okido, bedankt voor jullie reacties.

        Dus het haarscherp fotograferen van een vlieg op een bloem of van een regendruppel op een blad zit er dus niet in met deze lens ?
        Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
        Mijn fotoalbums

        Comment


        • #5
          Re: Wat doe ik verkeerd ?

          Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
          Okido, bedankt voor jullie reacties.

          Dus het haarscherp fotograferen van een vlieg op een bloem of van een regendruppel op een blad zit er dus niet in met deze lens ?
          neen, toch niet van dichtbij
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Wat doe ik verkeerd ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            neen, toch niet van dichtbij
            Ok, bedankt !
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment


            • #7
              Re: Wat doe ik verkeerd ?

              Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
              Ok, bedankt !
              maar als je het toch wil proberen, en het goedkoop wil houden, zoek dan maar eens op "tussenring(en)" of "macro voorzetlens"
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Wat doe ik verkeerd ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                maar als je het toch wil proberen, en het goedkoop wil houden, zoek dan maar eens op "tussenring(en)" of "macro voorzetlens"
                Dag Matthias, ze spreken allemaal met lof over die Soligor tussenringen. Heb jij hier ervaring mee ?
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

                Comment


                • #9
                  Re: Wat doe ik verkeerd ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                  Dag Matthias, ze spreken allemaal met lof over die Soligor tussenringen. Heb jij hier ervaring mee ?

                  Ik heb de soligor tussenringen en gebruik ze met de 50mm 1.8 (wel canon van mij) en verkrijg daar mooie, scherpe resultaten mee, de werkafstand is wel relatief klein, met de 38mm tussenring zit je +/- op zo'n 6 a 7 cm van je onderwerp.

                  Voorbeeld foto van de 50mm 1.8 en 38mm tss.ring vind je hier
                  Mvg. Renzowoef
                  Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                  Comment

                  Working...
                  X