Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D of 30D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 400D of 30D ?

    Hello,

    Daar ik nieuw ben in het fotowereldje zit ik barstensvol vragen en enthousiasme. Ik ben van plan om vanaf komend schooljaar de 3-jaar durende fotografenopleiding te volgen aan Syntra West te Brugge. Op dit moment ben ik aan het uitkijken naar een toestel. Zo heb ik al veel goeds gehoord over de 400D en 30D waarvan de body's bovendien in m'n prijsklasse liggen. Welke richting ik precies wil uitgaan weet ik nog niet, ik dacht aan modellen en/of dieren (vooral roofvogels daar ik aan valkerij doe). De tijd zal het uitwijzen...
    Nu vroeg ik mij af wat de grootste verschillen (en misschien de voorkeuren) zijn tussen de twee apparaten en welke zich het best kan profileren met mijn 'plannen'. Zo heeft de duurste 30D een 8.2MP en de goedkopere 400D 10.1MP, wat mij doet vermoeden dat er onderling grote verschilpunten te bemerken zijn.
    Misschien wacht ik best tot ik enkele maanden de opleiding volg om een keuze te maken maar ik wil nu al experimenteren en ervaring opdoen.

    Hopelijk kwam deze introductie niet te cliché over...

    Btw Fotofolio ik ben een grote fan van je urban modelling, knap werk...

    Alvast bedankt voor het luisteren en tot hoors,

    Sormic

  • #2
    Re: 400D of 30D ?

    Heu... er is nu al een 40D hoor .

    Comment


    • #3
      Re: 400D of 30D ?

      Allez, hij is er sinds gisteren op papier
      En tegen dat jij aan je opleiding begint zal die ook in de rekken liggen.

      Niet twijfelen dus. De 40D doet hier velen watertanden


      Groeten,
      Geert

      Comment


      • #4
        Re: 400D of 30D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Heu... er is nu al een 40D hoor .
        Eind september worden de eerste 40D's pas geleverd...(ik hoop toch dat het niet veel langer duurt).


        Op dit ogenblik is het niet gemakkelijk om een keuze te maken tussen een 30D of een 400D. Een 30D is vooral een wat meer professionele, steviger gebouwde DSLR. Een 400D zou voor sommigen minder handig zijn omdat die te klein is, maar dat is eerder een persoonlijke keuze.

        De beeldkwaliteit van beide toestellen ligt niet echt ver uit elkaar, een 30D is op de hoge iso-waarden nog steeds iets beter dan de 400D, en een 30D kan je ook gebruiken op iso 3200 (een 400D gaat tot iso1600)als dat echt nodig zou zijn (dan wordt de ruis wel vrij goed zichtbaar, zeker in een grote afdruk).

        Het verschil tussen 8 en 10 megapixels is eigenlijk ook niet zo heel groot.

        De 400D is een nieuwer ontwerp dan de 30D, en daarom heeft die ook een paar zaken die een 30D nog niet heeft.

        Als de 40D te koop is, dan wordt het gemakkelijker om een juiste keuze te maken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 400D of 30D ?

          Ik stond vorig jaar ook voor dezelfde keuze (ttz tussen een 350D en een 30D).
          Ik heb me een 30D gekocht en ik heb daar nog geen milliseconde spijt van gehad. Wat bij mij de doorslag heeft gegeven: Ik ben eens naar de winkel geweest en ik heb de toestellen eens in mijn handen genomen. Een wereld van verschil - wat het gevoel betreft - als je het mij vraagt. Dat is het beste advies dat ik je kan geven en dat is hier al meermaals door andere leden herhaald op dit forum. Qua prestaties doet een 350D niet onder voor een 30D (denk ik), maar naar gebruiksgemak... Als ik me niet vergis moet je met een 350D zowel sluitertijd als diafragma met dezelfde toets of wieltje verzetten. Bij een 30D zijn dat twee verschillende wieltjes. Heel gemakkelijk!!! En als je zinnens bent om een 3-jarige opleiding te volgen, twijfel dan niet en koop de 30D. Of de 40D binnenkort...
          Ik ben ook bezig met de opleiding voor fotografie, maar dan in KTA te Aalst. ik heb er al een jaartje opzitten! Er zijn medecursisten die een 350D hebben, en die zijn er uiteraard ook tevreden over, maar als ik nu een 350 in mijn handen neem, dan voelt dat aan alsof het een stuk speelgoed is. Voor alle duidelijkheid: dit is bij wijze van spreken. Ik zeg dus absoluut niets negatiefs over de 350! Voor mij speelt het gevoel ook mee.
          Ik hoop dat je aan mijn mening wat hebt!

          Comment


          • #6
            Re: 400D of 30D ?

            Zoals verschillende anderen al lieten weten, kan ik als 30D user bevestigen, zeker een 30D nemen boven een 400D.
            ... maar nog beter is even een week of 6 a 8 geduld hebben en een 40D kopen.

            Die heeft een mix van de voordelen van de 1D Mark III (liveview, hogere framereate 6,5 fps), sensorcleaning van de 400D, en een rebuste body die hij erfde van de 30D etc.
            Tevens heeft die dan ook de 10megapixel onboard en niet in z'n minst een betere autofocus schrijft men.

            Dus... best wachten tot eind sept/begin oktober, reacties van de eerste gebruikers afwachten en als dat positief is => naar de winkel en 40D kopen.

            Als budget een issue mocht zijn, koop dan liever een 2dehands 30D (die zijn er nu al lang te vinden) en verkoop die binnen 1 a 2 jaar en koop dan terug iets nieuws.
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

            Comment


            • #7
              Re: 400D of 30D ?

              Bedankt voor de snelle reacties, ik zal ze goed kunnen gebruiken. Wellicht ga ik een tweedehands 30D aankopen en zie ik wel over een jaar of ik al dan niet zal updaten.

              Comment

              Working...
              X