Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filters nemen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke filters nemen?

    Ik heb een canon 400D gekocht met de 17-85 is usm en de 70-300 is usm.
    Ik moet hem donderdag afhalen, maar mijn vraag is welke filters ik het beste koop? Ik wil nl voor beide lenzen een uv filter om de lens ook te beschermen. Maar ik vraag mij nu af of er veel verschil in kwaliteit zit? En welke ik het beste neem. Ook zou ik eventueel een polarfilter voor de lenzen aanschaffen. Is dit laatste nuttig voor beide lenzen of beter enkel voor de 17-85. Ik heb voor beide objectieven ook een zonnekap. Is dit ook in combinatie met de filters te gebruiken? Graag had ik wat raad gekregen. Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Welke filters nemen?

    Meestal neemt men OF de zonnekap OF de filter ter bescherming.
    In een aantal posts werd reeds aangetoond dat een goedkope filter tot AF problemen kan leiden.
    Neem de zonnekap, die is nuttiger, maar pas op, de 17-85 en flitsen met zonnekap op, dat komt niet goed.
    Maar éénmaal je een foto met een zwarte vlek genomen hebt zal je daar wel aan terug denken (beetje been there done that dus ).

    Comment


    • #3
      Re: Welke filters nemen?

      Verkopers verdienen veel meer aan de filter dan aan de lens

      Het hangt er een beetje vanaf hoe je je lenzen behandelt

      Ik prop er zoveel mogelijk in een kleine fototas (met zachte vakjes toch) om mee te nemen op wandel, daar is geen plaats voor grote zonnekappen, die blijven dikwijls thuis
      Ik weet ook niet waar blijven met de voorste lensdop

      Daarom vind ik een UV-filter wel nuttig als bescherming op duurdere lenzen

      Als je niet ver uit de buurt van je huis of auto komt en alles netjes in een koffer kan meenemen, heb je met filters alleen maar verlies van kwaliteit

      Comment


      • #4
        Re: Welke filters nemen?

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Als je niet ver uit de buurt van je huis of auto komt en alles netjes in een koffer kan meenemen, heb je met filters alleen maar verlies van kwaliteit
        Net zoals bij fotograferen zonder zonnekap.

        Comment


        • #5
          Re: Welke filters nemen?

          Oorspronkelijk geplaatst door kurtsmets Bekijk bericht
          Ik heb een canon 400D gekocht met de 17-85 is usm en de 70-300 is usm.
          Ik moet hem donderdag afhalen, maar mijn vraag is welke filters ik het beste koop? Ik wil nl voor beide lenzen een uv filter om de lens ook te beschermen. Maar ik vraag mij nu af of er veel verschil in kwaliteit zit? En welke ik het beste neem. Ook zou ik eventueel een polarfilter voor de lenzen aanschaffen. Is dit laatste nuttig voor beide lenzen of beter enkel voor de 17-85. Ik heb voor beide objectieven ook een zonnekap. Is dit ook in combinatie met de filters te gebruiken? Graag had ik wat raad gekregen. Alvast bedankt.
          Ik zou beperken tot een pola filter (zal circular moeten zijn) Afhankelijk van de filtermaat zou ik zeggen: neem de filter in de maat van het objectief met de grootste filtervatting, en een verloopring voor evt het ander objectief.
          Gebruik in elk geval de zonnekap (oppassen met de ingebouwde flits) en in de tas dezonnekap er omgekeerd op en de dop er op. Als je echt onder erbarmelijke omstandigheden moet werken kan een UV filter ter bescherming nuttig zijn maar nodig is dit niet. De zonnekap beschermt tegen stoten en krassen en spatjes enstof verwijder je best met blaasbalg (GEEN KWASTJE!!!) en daarna onder goed licht beademen en in één rappe draai met een schone zachte doek afnemen. (bijvoorbeeld een vaak gewassen katoenen zakdoek)
          Ik doe dat zo al ruim 40 jaar en nooit problemen
          Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

          Comment


          • #6
            Re: Welke filters nemen?

            Als je een polariser koopt eerst maar eens op de 17-85.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Welke filters nemen?

              Heb nog geen polar gekocht, wel 2 uv-filtertjes van Soligor. Omdat de zonnekappen nog niet geleverd waren. Heb de filtertjes aan goede prijs gekregen. Ze staan er nu op en het werkt volgens mij toch goed. Ik heb wel nog niet vergeleken of er verschil is zonder de filter.

              Comment


              • #8
                Polariser

                Als ik dit topic even mag 'kapen'.

                'k heb net een bijna gelijkaardige Eos 350D gekocht en wil er een ook polariser op. Zelf heb ik de standaard EF-S 18-55 mm erop (alsook een Tamron AF70-300mm).

                Welke polariser koop ik best? Een circular van B&W werd al vaak aangehaald. Maar is die het prijsverschil met bijvoorbeeld een Hama (die je in de mediamarkt kan kopen) waard?

                - en waar koop je die best, online of ergens in Limburg een winkel? -

                @Kurtsmets: even gebruik maken van dit topic, weinig zin om er weer een nieuw over te beginnen.

                Hoop dat iemand me kan helpen.
                Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                Comment


                • #9
                  Re: Welke filters nemen?

                  @ W1ck3D : bij Bartok (Hasselt / Genk / Tongeren) waren de B&W circ.polafilters een maand of twee het goedkoopst.
                  Wel opletten : op de slim versie past het origineel lenskapje niet meer, en de B&W kap blijft niet erg goed zitten, dus best de gewone mrc-versie nemen.
                  Ik betaalde in juni bij bartok 110 euro voor de B&W circ mrc slim 77E, bij konijn 150.49euro
                  Of B&W beter is dan hama? Even de zoekfunctie gebruiken, is al verschillende keren aan bod gekomen.
                  Mvg.
                  Mvg, Tin_tin
                  Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke filters nemen?

                    Vriendelijk bedankt voor het snelle én volledige antwoord

                    Ik zal morgen bij Bartok eens langs gaan...
                    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                    Comment

                    Working...
                    X