Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fEE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fEE

    Ik heb net een probleem bij mijn Sigma 70-300 ontdekt. Ik wou ze gebruiken en ze reageerde niet. Op de display verscheen fEE, dus logischer wijze dacht ik, misschien staat de diafragma ring niet goed, maar nee die staat nog altijd op f22.

    Ik gebruik deze lens in combinatie met de D50. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe het eventueel op te lossen.
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: fEE

    Onlangs een soortgelijk probleem gehad : D200 + nikkor 85/1.8.
    Heb je al geprobeerd je batterijen er even uit te laten, of je toestel te resetten?

    Comment


    • #3
      Re: fEE

      fout.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: fEE

        Je moet ook vergrendelen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: fEE

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          fout.
          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Je moet ook vergrendelen.
          Misschien iets duidelijker zijn... Als je bedoelt dat je de lens moet vergrendelen op f22 dan heb ik dat al gedaan. Al denk ik niet dat dat moet, want bij de nikkor 50mm hoef je die ook niet te vergrendelen.

          Bij andere lenzen heb ik dit probleem niet dus zal het aan de lens liggen en niet zo zeer aan de body (denk ik).
          ... see the ART not the TOOL ...

          Comment


          • #6
            Re: fEE

            fEE wilt wel degelijk zeggen dat je de diafragma van de lens op de hoogste f-waarde moet zetten. Als je dit al gedaan hebt, en de foutmelding blijft, is er waarschijnlijk iets mis met je lens. Haal ze er eens af, en beweeg eens met je vinger aan het uitstekend lipje vanonder aan de lens. Normaal moet je diafragma dan meebewegen. Mogelijks zit het diafragma vast waardoor het niet helemaal toeklapt.

            Oorspronkelijk geplaatst door inv
            Al denk ik niet dat dat moet, want bij de nikkor 50mm hoef je die ook niet te vergrendelen.
            Bij de 50mm f/1.8 AF-D ben ik 100% zeker dat de lens op het grootste f-getal moet staan! (maar het echte vergrendelen, het knopje naar beneden schuiven, is niet noodzakelijk, maar voorkomt wel dat de diafragmaring nog kan draaien).

            (En hjanssen, ik vind de manier waarop je het 'uitlegt' een beetje onbeschoft.)
            Nikon D80 en toebehoren.

            Comment


            • #7
              Re: fEE

              Jaja bij de 50mm 1.8 moet het diafragma ook dicht, maar ik bedoelde dat je die niet hoeft te vergrendelen. Maar ik zei dit maar omdat hjanssen zei dat je ook moest vergrendelen.
              ... see the ART not the TOOL ...

              Comment


              • #8
                Re: fEE

                Ik heb gemerkt dat als je diafragma op de kleinste waarde staat, maar niet vergrendeld is, je toch soms de fEE krijgt, bij aanraken van de diafragma ring voel je hem dan in de minimale klikken ook bij vergrendelen gebeurd dit.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: fEE

                  Niemand die dit probleem herkent? Zal morgen dan zelf maar wat prutsen want vrees dat het wel eens het einde van de lens zou kunnen zijn.
                  ... see the ART not the TOOL ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: fEE

                    heb je al eens geprobeerd om de vijzen op je lensvatting wat vaster te draaien?

                    ik heb het namelijk ook eens bij een lens gehad dat ik regelmatig een fEE melding kreeg en nadat ik die vijzen wat vaster had gedraaid kwam het niet meer voor.

                    let er wel op dat je ze niet TE vast zet, want dan ga je je diafragma-ring niet meer kunnen bewegen, dus je moet zo een beetje zoeken door met je diafragma-ring te draaien en dan de vijzen vast te zetten
                    Nice pen, bet you write good stories with it.
                    Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

                    Comment

                    Working...
                    X