Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

    Hallo allemaal,
    ik fotografeer veel in dierenparken en sinds kort ook sport geprobeert.
    Deze heb ik tot nu toe klaargespeeld met m'n NIKON D50 met de tokina 80-400mm.
    mijn vraag is of de nikkor AF-D80-200mm F2.8 een goede investering is of zelfs de sigma100-300mm F4EX APO DG voor beide te gebruiken?
    jb2400

  • #2
    Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

    Wat is voor jou de reden wat anders te willen?
    En daarnaast, kijk eens naar de exif's van de foto's die je gemaakt hebt. Hiermee kun je bekijken welke diafragma's je veel gebruikt, en welke brandpuntsafstand. Dit geeft je een beeld wat je 't meeste doet, en daarop kun je dan een keuze maken. Blijkt dat je niet altijd tele doet, en veel met grotere openingen werkt is de nikon waarschijnlijk geschikter, terwijl als je meer de kant van de 300 mm opgaat je meer aan de sigma hebt. Als bijna alles op 400 mm geschoten is is je Tokina nog zo'nb slechte keus niet geweest.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
      Wat is voor jou de reden wat anders te willen?
      En daarnaast, kijk eens naar de exif's van de foto's die je gemaakt hebt. Hiermee kun je bekijken welke diafragma's je veel gebruikt, en welke brandpuntsafstand. Dit geeft je een beeld wat je 't meeste doet, en daarop kun je dan een keuze maken. Blijkt dat je niet altijd tele doet, en veel met grotere openingen werkt is de nikon waarschijnlijk geschikter, terwijl als je meer de kant van de 300 mm opgaat je meer aan de sigma hebt. Als bijna alles op 400 mm geschoten is is je Tokina nog zo'nb slechte keus niet geweest.
      Hoi Bask,
      dat klopt;de tokina was voor de prijs zeker geen slechte lens:er zijn erger vind ik.
      Maar ze zeggen dat voor sport toch meer licht en snelheid nodig is en meestal zit ik tussen 300en400mm brandpuntafstand.
      Mijn twijfel is gewoon of het waar is dat meer licht scherper is ander kan ik geld uitsparen en de nikon 70-300mm VR F/4.5-5.6 kopen of zie ik dat verkeerd als beginner?
      groetjes

      Comment


      • #4
        Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

        Ik kan niet in je protemonnee kijken, dus kan je niet xzegen of je moet vervangen en zo ja waarvoor.
        VR ( en OS of IS of hoe 't ook heet) voorkomt onscherpte door trillende handen. Voor bewegende voorwerpen (bij sport dus) heeft het minder effect. Bij een stil liggende beer of leeuw in de dierentuin zal 't ook meer doen dan bij de slingerapen.
        De F2.8 zal je bij wat slechtere lichtomstandigheden kortere sluiterdtijden geven, de F4 al minder.
        Daarom, zoek eens naar 't programmaatje voor exif vergelijken en kijk eens welke brandpunten, sluitertijden en diafragma's je 't meest gebruikt.
        Zit je veel op grote openingen, en niet te ver weg dan zou de F2.8 niklon een goede aanvulling zijn. Maar als je voornamelijk op 400 mm fotografeert zul je een andere toch te kort vinden.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

          hoi,
          ik ga meer richting 400mm dan 200mm,dus dan beter de 100-300mm F/4 misschien vermits dat het toch buitenfotografie is(sport..natuur) ????
          Maar heeft er iemand ervaring met de sigma100-300mm F/4 EX APO DG want ik hoor dat ze niet scherp blijkt te zijn....klopt dit????
          groetjes

          Comment


          • #6
            Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

            Google eens wat op de lenzen.
            Op www.photozone.de worden beide lenzen getest. Vooral over de sigma 100-300 zijn ze daar erg enthousiast. Terwijl bij de nikon in het 300 mm bereik de resultaten wat teruglopen blijft die bij de Sigma nog steeds erg goed.
            Maar als je veel op 400 mm werkt zal de 300 misschien toch te kort blijken. Heb je ook naar gebruikte sluitertijden en diafragma's gekenen?
            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

            Comment


            • #7
              Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

              gezien ik enkel lenzen heb F/4.5-5.6 zit ik quq diafragma meest tussen F/5.6-8
              doordat dit naargelang het onderwer/afstand....het beste resultaat levert dus is de sluitertijd ook niet zo supersnelbij echt goed weer kan ik tot 1/80' gaan dan wel onder goede omstandigheden van licht.
              Bedankt voor de link:inderdaad de sigma komt er goed uit....beide lenzen trouwens(80-200mmF2.8)
              VRAAGJE:meestal tussen de 300-400mm...oké! mijn redenering is met bv.de 100-300mmF/4 kan ik toch met behoud van autofocus een extender X1.4 of x2 toch de afstand zelfs verdubbelen indien nodig en hou ik voor sport toch altijd m'n F/4 en op grotere afstand met de x1.4 F/5.6 en met de x2 F/8 en zou de kwaliteit toch beter moeten zijn dan bv.m'n tokina 80-400mm F4-5.6 of zie ik dat verkeerd?
              Last edited by jb2400; 23 augustus 2007, 12:23.

              Comment


              • #8
                Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

                Beste

                Ik heb sinds mei de Sigma 100-300mm f4 en ben er zeer tevreden over. Ik gebruik hem vooral voor natuurfotografie en geregeld met de Sigma 1.4 EX TC wat een 140-420 f5.6 geeft.
                Over beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden en vind het ook een groot voordeel dat hij Interne focus en zoom heeft waardoor hij toch vrij compact blijft.

                Heb ook een weekje de Nikon AF-D 80-200mm f2.8 gehad met kenko pro dg 2x TC maar deze combi was toch wat minder, de lens zelf was scherp en redelijk snel(sigma is sneller) maar met TC traag en geregeld bij mindere lichtomstandigheden durfde hij wel eens hunten.

                Een derde optie is mss de sigma 70-200 f2.8, en met 1.4 TC voor wat extra bereik.


                Voor welke sport zou je deze willen gebruiken? Kan ook wel van belang zijn.

                Mvg

                Willem
                Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                Comment


                • #9
                  Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

                  hallo,
                  voor sport zou ik het gebruiken voor kampioenschap jetski...motorcross...F1...karting.
                  tot nu toe fotografeer ik in dierenparken en heb onlangs de jetski challenge geprobeerd en viel me goed mee vandaar misschien een betere lens en eventueel dat de 100-300mm F/4 sigma voor beide kon dienen al dan niet met extender.
                  Maar mischien zie ik het verkeerd als beginner dus alle hulp is welkom.
                  groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

                    Aangezien het hier vooral buitensporten betreft (meestal voldoende licht) en waar je op redelijke afstand staat is de Sigma 100-300 f4 zeker geen slechte keuze.

                    Ik heb er een tijdje geleden in viersel ook waterski mee gefotografeerd. Enige nadeel dat ik wel gemerkt heb, is dat als je wat dicht staat de 100mm net te lang is. Ook voor motorcross en karting sta je soms dichtbij en dan denk ik persoonlijk dat een Sigma/Nikon 70-200mm f2.8 met eventueel 1.4TC voor als je wat verder afstaat een betere keuze is.

                    Mvg

                    Willem
                    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                    Comment


                    • #11
                      Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

                      was mijn idee ook want qua kwaliteit zijn het beide geen slechte lenzen denk ik.
                      nog even nadenken en eventueel 2dehands markt in de gaten houden.
                      Bedankt voor de reactie...als er nog meningen zijn die me helpen zijn ze welkom.
                      MVG
                      johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: sigma100-300mm F4EX APO DG/nikkorAF-D80-200mm F2.8

                        Geen reacties meer,goede keuze dus....mag slot op!
                        MVG

                        Comment

                        Working...
                        X