Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstelmotor lens vs body

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpstelmotor lens vs body

    Dag iedereen

    De laatste tijd zien we meer en meer lenzen uitkomen met een scherstelmotor aan boord. Ik vroeg me af waarom?

    Gaat de focus hiermee sneller en/of stiller?
    En wat is het nut dan nog van de AF-motor in de body? Wordt die nutteloos bij het monteren van een lens met motor?

    groetjes

  • #2
    Re: scherpstelmotor lens vs body

    Scherpstellen gaat dan doorgaans sneller maar vooral ook heel veel stiller. De AF-moter in de body verliest inderdaad zijn functie als je er een lens met ingebouwde scherpstelmotor opzet, de lens laat de camera weten 'hé, ik heb een scherpstelmoter!' en het schroevendraaiertje in de camera draait niet meer bij het scherpstellen.
    Nikon D80 en toebehoren.

    Comment


    • #3
      Re: scherpstelmotor lens vs body

      Een AF motor in de lens is duurder (per lens) dan als je een motor in de body gebruikt. Natuurlijk wordt de body goedkoper als er geen focus motor meer in hoeft te zitten (Wat Nikon dus nu gedaan heeft met de D40(x) )

      In principe is focus motor in de lens beter, omdat deze motor dan kan worden geoptimaliseerd voor de lens. (bijvoorbeeld bij zware telelens kan er een zwaardere motor gebruikt worden)

      Bij Canon zit de focus motor altijd in lens, bij Nikon alleen in de AF-S lenzen.
      Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

      Comment


      • #4
        Re: scherpstelmotor lens vs body

        Vooral stukken sneller, in mijn ervaring.
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

        Comment


        • #5
          Re: scherpstelmotor lens vs body

          En ook preciezer.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: scherpstelmotor lens vs body

            Het nadeel vind ik dat bij handmatig scherpstellen van objectieven met motor trager gaat dan bij objectieven zonder motor, omdat de focusring de motor aanstuurt.

            Comment


            • #7
              Re: scherpstelmotor lens vs body

              Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
              Vooral stukken sneller, in mijn ervaring.
              Het sneller gaan is volgens mij ook afhankelijk van de lens. Mijn 28-70 2.8 is razend snel, maar de 18-200 is volgens mij nog langzamer als mijn 80-200 2.8 schuifzoom.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: scherpstelmotor lens vs body

                Laat me niet lachen
                Zeker niet "altijd" sneller
                stiller, dat is wel zeker
                Maar veel hangt van het merk en de bouw af!
                Sommige merken werken met een clutch (ontkoppeling van focusring met motor) en intern focus!
                Boven de 300mm prefereer ik zelfs een slotted drive screw systeem & clutch t.o.v. *SM etc...
                Sneller en veel sterker, dit voor full time usage.
                De ietsjes meer noise moet je erbij nemen.

                agzz
                I Love Leica

                Comment


                • #9
                  Re: scherpstelmotor lens vs body

                  ok mensen

                  Bedankt voor deze info

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpstelmotor lens vs body

                    Ik zat nog met een vraag dus heb ik maar mijn eigen post terug opgevist.

                    Hier komt ie:
                    Dus als de motor in de lens zit, zou de snelheid van de focus dus hetzelfde moeten zijn, of mis ik iets?

                    Een vb:
                    Een AF-S (nikkor)lens op een D40 of op een D200 zou dus een object op dezelfde tijd moeten kunnen focussen?

                    bedankt

                    carver

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpstelmotor lens vs body

                      Misschien speelt de AF sensor van de camera ook een rol?
                      Maar in ieder geval puur mechanisch zou je verwachten dat de lens op beide body's even snel focust.
                      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                      Comment

                      Working...
                      X