Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 70-300mm VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 70-300mm VR

    Hoi,
    Ik heb onlangs mijn eerste digitale spiegelreflex gekocht en heb er ook een Nikkor 70-300mm lens met VR functie bij gekocht. Over die VR heb ik een paar vraagjes waar jullie me ongetwijfeld bij kunnen helpen.

    Er zijn 2 VR standen: de 'normal' en 'active'. Kan iemand me uitleggen wat het verschil juist is tussen de 2?

    Verder staat er in de handleiding van de lens dat je de VR moet afzetten voor je de camera afzet of lenzen wisselt. Is dit echt nodig want ik ga dat gegarandeerd vergeten. Er staat gewoon bij dat de camera anders een raar geluid kan maken?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: Nikkor 70-300mm VR

    "Normal" is uit de hand,en "Activ" bv. uit een rijdende auto,op een paard...
    dus iets dat zelf al beweegt.
    Toestel steeds uit zetten als Je een objectief of een geheugenkaart plaats of verwijdert.
    Succes

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 70-300mm VR

      Hoi,

      ook ik gebruik de 70-300 VR, staat continu op active, ik verander deze stand nooit bij het wisselen van lenzen. Ik zet wel ALTIJD de camera (D200) uit bij het wisselen van de lens.

      gr
      Hans,
      Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.
      D700 & D200, en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 70-300mm VR

        Bij het wisselen van de lens zet ik wel altijd de camera uit. Ik begrijp alleen niet waarom je de VR op off zou moeten zetten vooraleer je de camera uitzet?


        Wat die VR active betreft, begrijp ik het dan goed dat op die stand niet gecorrigeerd wordt voor zijdelingse bewegingen als je een bewegend voorwerp meevolgt?

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 70-300mm VR

          Oorspronkelijk geplaatst door IngridO Bekijk bericht
          Ik begrijp alleen niet waarom je de VR op off zou moeten zetten vooraleer je de camera uitzet?
          Bij uitschakelen van de VR wordt misschien het VR lensje geparkeerd en bij uitzetten van de cam kan dit misschien in een ongunstige positie blijven staan. Ik heb nog nooit de camera of VR uitgezet bij wisselen, volgens mij is dit iets om zich in te dekken: kapot->heb je de VR en cam uitgezet......geen garantie...voor zover te zien natuurlijk.

          Als het zo belangrijk is om deze zaken uit te zetten, moet je het gewoon koppelen aan de lens ontgrendeling.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 70-300mm VR

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Bij uitschakelen van de VR wordt misschien het VR lensje geparkeerd en bij uitzetten van de cam kan dit misschien in een ongunstige positie blijven staan. Ik heb nog nooit de camera of VR uitgezet bij wisselen, volgens mij is dit iets om zich in te dekken: kapot->heb je de VR en cam uitgezet......geen garantie...voor zover te zien natuurlijk.

            Als het zo belangrijk is om deze zaken uit te zetten, moet je het gewoon koppelen aan de lens ontgrendeling.
            Het gevaar bestaat dat je tijdens het afkoppelen van je lens, per ongeluk de ontspanknop indrukt, zo kan er kortsluiting ontstaan op de contacten die op dat moment stroom voeren, alsook de diafragmapal wordt op dat moment gestuurd, dit is niet altijd fataal, maar je kan het beter voorkomen

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 70-300mm VR

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Het gevaar bestaat dat je tijdens het afkoppelen van je lens, per ongeluk de ontspanknop indrukt,
              één hand links bij de ontgrendelknop, één hand rond de lens en één om af te drukken
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 70-300mm VR

                Misschien kan je hier wat uit opsteken.

                Ik gebruik VR nooit voor aktiefoto's , maar misschien is de VR II al een stapje verder ontwikkeld en lukt het dan wel met (snel) bewegende voorwerpen.
                Wat het wisselen van lenzen betreft, meestal zet ik m'n camera uit, soms ook niet, de VR staat bij mij meestal af.
                Het enige waar ik wel zeer goed op let is dat lens en camera goed gealigneerd staan alvorens ik ze erop draai, zeker met zware lenzen, want een verbogen contact is een stuk erger in mijn opinie. Ook goed doordraaien zodat de lens goed gepositionneerd staat.

                hjanssen : je kan ook met je lichaam de sluiter ontspannen, dit heb ik soms wel eens voor met de D2X als de vertikale ontspanner opstaat, die is heel gevoelig.
                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                Comment

                Working...
                X