Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk merk van lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk merk van lenzen

    We (mijn vriendin en ik) horen tegenstrijdige dingen ivm lenzen.

    De ene zegt dat je beter een Canon koopt die wat duurder is, de andere zegt : 'ga maar voor een Sigma'....

    Wat is de mening van de kenner ?

    We zijn aan het uitkijken voor een 70-200 f2.8.

    Is dit dan effectief een goeke keuze als je weet dat de lens hoofdzakelijk zal gebruikt worden om circuitfoto's te nemen ?
    Canon EOS350D


  • #2
    Re: welk merk van lenzen

    Uiteindelijk moet je naar de objectieven zelf kijken, en naar je budget. Ik heb zelf de 70-200 F/2.8 van SIGMA gehad, maar die is nogal "soft" op F/2.8, en ik heb nu een 70-200 F/2.8 IS van Canon.

    Een F/2.8 lens kopen die je vol open nodig hebt en dan scherpte moeten missen is een beetje dom. Dan kijk je inderdaad beter naar het duurdere objectief, zolang je portemonnee dat kan trekken.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: welk merk van lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Uiteindelijk moet je naar de objectieven zelf kijken, en naar je budget. Ik heb zelf de 70-200 F/2.8 van SIGMA gehad, maar die is nogal "soft" op F/2.8, en ik heb nu een 70-200 F/2.8 IS van Canon.

      Een F/2.8 lens kopen die je vol open nodig hebt en dan scherpte moeten missen is een beetje dom. Dan kijk je inderdaad beter naar het duurdere objectief, zolang je portemonnee dat kan trekken.

      Dave
      Het buget....als er echt wordt aangeraden om voor de duurdere Canonlenzen te gaan zullen we een paar maand langer sparen , anders gaan we voor de iets goedkopere (lees : minder dure) Sigma.

      Maar jij bent alvast pro-Canon, dat is genoteerd .
      Canon EOS350D

      Comment


      • #4
        Re: welk merk van lenzen

        Binnenkort komt er een nieuwe Tamron 70-200mm 2.8 uit, gebouwd volgens dezelfde principes als de Tamron 28-75 2.8, die overal goede kritieken krijgt. Ik zou nog even afwachten.
        Groet, Jan

        Comment


        • #5
          Re: welk merk van lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door TRX Bekijk bericht
          Is dit dan effectief een goeke keuze als je weet dat de lens hoofdzakelijk zal gebruikt worden om circuitfoto's te nemen ?
          Heb je dan wel een 2.8 nodig? De canon 70-200 f4 (al dan niet IS) is toch een goede optie bij buitengebruik?
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

          Comment


          • #6
            Re: welk merk van lenzen

            Behoudens het optische gedeelte is er nog het mechanische voordeel van eigen-merk lenzen. Compabiliteit, betere afwerking met hoogwaardigere materialen (lees slijtvaster) geven een meerwaarde en een jarenlang kommerloos gebruik van eigenmerk lenzen. Mijn ervaringen in het verleden inzake mechanische problemen (o.a. Sigma) zijn in ieder geval niet erg positief te noemen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: welk merk van lenzen

              Voor circuit zal volgens mij de Canon USM onmisbaar zijn. Sigma brengt nu ook lenzen met motor uit, maar daar kan ik nog niets over zeggen.

              Zonder USM (of iets gelijkaardigs) zal de lens niet snel genoeg de focus kunnen vasthouden vrees ik.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: welk merk van lenzen

                Canon heeft de technische specificaties van de EF-mount nooit vrijgegeven
                3th party constructeurs moeten re-engineeren, en dat is vroeger al wel eens fout gegaan
                Tothiertoe blijven zelfs de oudste EF-lenzen werken op alle nieuwe bodies, en gezien zelfs een constructeur als Canon maar aan een traag tempo lenzen kan vervangen (vandaag een nieuwe EF14L II, en de consumerlenzen EF-S 18-55 IS en EF-S 55-250 f:4-5.6 IS) zal dat nog wel een tijdje zo blijven

                Comment


                • #9
                  Re: welk merk van lenzen

                  Ik weet niet tot hoe ver sigma de lensen voorzien van weathersealing, maar ik dacht dat dit van toepassing was in het canon 70-200 gamma vanaf de f/4 IS en de 2.8.

                  Ik ga alvast morgen om een 70-200 f/4 IS voor zijn snelle focus, al scherpe fotos op f/4, sealing (alhoewel mijn 350d body dit niet heeft) en voor de 'verdoken' voordelen van een merkeigen lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk merk van lenzen

                    De EF 70-200 F/2.8 heeft geen sealing, de IS versie wel.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk merk van lenzen

                      Als 2.8 niet belangrijk voor je is (wellicht door de veel te korte scherpte diepte) kan je de 4.0L ook overwegen. Deze is een stuk lichter en compacter.
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk merk van lenzen

                        De Sigma 70-200 f2,8 is volledig open veel softer dan de Canon 70-200 f2,8 L IS.
                        Ik heb de Sigma zelf ook gehad, en als je niet echt f2,8 nodig hebt (op circuit gebruik je zelden f2,8), ga dan eerder voor een Canon f4, met of zonder beeldstabilisatie (naargelang je budget).

                        Als je werkelijk f2,8 nodig hebt, dan werk je meestal in situaties waarbij beeldstabilisatie ook vrij handig is, en dan zou ik aanraden om in één keer door te sparen voor de 70-200 f2,8 L IS, anders ga je na een tijdje toch de niet-IS inruilen.

                        De autofocus van alle Canon 70-200 varianten is veel sneller dan bij de Sigma 70-200 f2,8 , en dat is ook heel belangrijk bij circuitfotografie.

                        Let er wel op dat je dicht genoeg bij de actie kan komen met een 70-200.
                        Ik heb op Zolder een paar keer circuitfoto's gemaakt, en toen heb ik wel de Canon 100-400 L IS gebruikt. Maar zelfs daarmee lukt het niet meer op Zolder, want er zijn daar nu geen plaatsen meer waar je ongestoord foto's kan maken zonder de nodige pasjes.
                        Je kan alleen nog op een paar plaatsen "over de draad" fotograferen, maar dan maak je zeker niet de mooiste actiefoto's.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: welk merk van lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Voor circuit zal volgens mij de Canon USM onmisbaar zijn. Sigma brengt nu ook lenzen met motor uit, maar daar kan ik nog niets over zeggen.

                          Zonder USM (of iets gelijkaardigs) zal de lens niet snel genoeg de focus kunnen vasthouden vrees ik.

                          Alle Canon-lenzen en ook de Sigma, Tamron... lenzen voor Canon hebben een scherpstelmotor in de lens zelf.

                          Canon heeft daarvoor nooit een motortje gehad in de camerabody.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk merk van lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                            Binnenkort komt er een nieuwe Tamron 70-200mm 2.8 uit, gebouwd volgens dezelfde principes als de Tamron 28-75 2.8, die overal goede kritieken krijgt. Ik zou nog even afwachten.
                            Groet, Jan
                            Enig idee voor wanneer dit is en wat de prijscategorie zou zijn?
                            Canon 40D - 70-200mm L F4 - 17-40mm L F4 - 100mm 2.8 USM Macro - 430EX II
                            http://nick-verbeeck.fotopic.net
                            http://www.wix.com/Nixken/Nick-Verbeeck---Fotografie

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk merk van lenzen

                              De (mijn) Sigma 120-300 f2.8 DG EX HSM (Nikon vatting) is helemaal niet "soft" op f2.8 en behoudt volle scherpte én AF-snelheid met de dedicated Sigma 1.4TC.
                              Zelfs met de 2x TC bijzonder tevreden met de resultaten, alhoewel hier iets meer aandacht moet worden besteed aan het vermijden van bewegingsonscherpte...

                              Comment

                              Working...
                              X