Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenwissel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenwissel

    Ik lees in de gebruiksaanwijzing van mijn D80 dat het toestel moet uitgeschakeld zijn bij het verwisselen van lenzen.
    Maar zoals zo dikwijls zet men er niet bij waarom!
    Het is me reeds tweemaal overkomen dat ik vergat om hem uit te zetten maar tot nu toe merk ik geen negatieve gevolgen hiervan. Weet iemand wat de gevaren hiervan zijn of is dit enigzins fel overroepen?
    Met dank aan de raadgevers, Lex.

  • #2
    Re: Lenzenwissel

    Via enkele kontakten wordt stroom doorgegeven aan de lens, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat daar korstsluiting of schade van is gekomen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenwissel

      Is het ook niet zo dat de sensor dan electrisch geladen blijft en zo mee(r) stof zou aantrekken??
      de gustibus et coloribus non est disputandum
      Greetz, Artur Bex

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenwissel

        Toch maar uitzetten die camera.

        Comment


        • #5
          Re: Lenzenwissel

          Oorspronkelijk geplaatst door Kinglouie Bekijk bericht
          Is het ook niet zo dat de sensor dan electrisch geladen blijft en zo mee(r) stof zou aantrekken??
          Dwars door een metalensluiter? Een beetje natuurkunde zou kunnen helpen......
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lenzenwissel

            Je sensor blijft onder stroom. Die is statisch geladen wanneer er stroom doorloopt, dat zou stof aantrekken. Langs de andere kant: je sluiter is dicht, dus stof kan er niet meteen aan. Zelfs als je toestel af staat zal er stof in je spiegelkamer komen, met hetzelfde gevolg.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: Lenzenwissel

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dwars door een metalensluiter? Een beetje natuurkunde zou kunnen helpen......
              Dat natuur- en andere kundes me nog (veel) vooruit kunnen helpen staat buiten kijf maar ondertussen zie ik toch ook maar dat je het antwoord aan paralaxander (en mij) schuldig blijft
              de gustibus et coloribus non est disputandum
              Greetz, Artur Bex

              Comment


              • #8
                Re: Lenzenwissel

                De statische lading zal door de metalensluiter(draadjes ed) afvloeien via je lichaam.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzenwissel

                  De statische lading zal door de metalensluiter(draadjes ed) afvloeien via je lichaam. Maar de lading zal voor de sluiter niet merkbaar zijn.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzenwissel

                    Als je de body niet afzet blijven de contacten tussen body en lens onder spanning staan. Nu zijn er contacten om stroom aan de lens te geven, contacten die gegevens naar de lens brengen en andere die gegevens naar de body brengen.

                    Ideaal is het als eerst de electronica onder spanning wordt gebracht en dan de gegevens worden uitgewisseld. Maar als je nu de lens vervangt en de contacten staan nog aan, dan zou het kunnen gebeuren dat een en ander niet ideaal verloopt. Bvb dat er contact is om de gegevens naar de lens te brengen maar nog geen spanning op de lens dan wordt er daar signaal gestuurd naar iets dat nog niet onder spanning staat. In het ergste geval kan je dan iets beschadigen. Ook zouden bvb 2 contacten die elk stroom willen zenden met elkaar in contact komen, ook niet goed.

                    Je kan er van uitgaan dat de volgorde waaring die contacten met elkaar in contact komen goed bestudeerd is en dat de kans heel klein is dat er iets kan gebeuren. Maar voor de garantie weet je...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenzenwissel

                      Gezien de reacties van jullie, waarvoor dank, is het duidelijk dat hoewel er geen directe gevolgen merkbaar zijn er toch wel enig risico bestaat voor schade of een vervuilde spiegel of spiegelkamer.
                      Het blijvend onder stroom staan van de sensor en de daarmee gepaarde aantrekking voor stof is zeer zeker aannemelijk en ruim voldoende reden om bij elke lenswissel omzichtig te werk te gaan.
                      Ik hoop dat de andere lezers hierbij ook hun voordeel doen.
                      Hoewel logisch was het voor mij in ieder geval niet meteen duidelijk!
                      Bedankt jongens voor de fijne reacties.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lenzenwissel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat daar korstsluiting of schade van is gekomen.
                        ik ken iemand wiens 10D kapot is gegaan door het verwisselen van de lens terwijl zijn toestel aanstond. Kon wel nog hersteld worden door canon, maar kostte een pak geld (ik veronderstel ergens printplaatje vervangen)

                        natuurlijk ik veronderstel dat de hedendaagse toestellen daar wel iets of wat op berekend zullen zijn
                        ik betrap mijzelf er ook veel op lenzen te wisselen terwijl mijn toestel nog aanstaat. Ik zet het liever ook zelf af maar soms vergeet ik het gewoon


                        dat van die stofaantrekking door de sensor dat weet ik toch zo niet... als je de lens verwisselt zit immers het sluitergordijn toch nog voor je sensor, en ik denk niet dat hij zo sterk geladen zal zijn dat hij door het sluitergordijn stof van buiten de camera aantrekt... van binnen het camerahuis, of van vlakbij het sluitergordijn, dat misschien wel, maar dat is ook het geval als er een lens opzit...
                        Last edited by Matthias; 20 augustus 2007, 22:25.
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lenzenwissel

                          Bij een niet-uitgeschakeld toestel 'kan' de VR-functie kapot gaan bij een lenswissel volgens de handleiding van mijn 70-200 VR. Nikon wuift in voorkomend geval alle verantwoordelijkheid weg.
                          Last edited by Leopard; 21 augustus 2007, 14:13. Reden: typfout
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lenzenwissel

                            Probeer er een gewoonte van te maken om je camera uit te zetten bij het wisselen van lenzen. Als je het nu eens vergeten bent, moet je niet onmiddellijk panikeren zie het gewoon als een minimalisatie van het risico op schade...

                            Laatst was ik op mijn D50 ook vergeten om hem uit te zetten bij het wisselen van lens en na het wisselen knipperde het batterij-icoontje op de top-lcd. Ik heb hem dan maar uitgezet en terug aangezet en het was over... Wat de echte betekenis is weet ik nog niet
                            ---
                            Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                            http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                            Comment

                            Working...
                            X