Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel tussen lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel tussen lenzen

    Sinds kort heb ik een Nikon D80 met een 18-135mm lens.
    Nu ben ik op zoek naar een zoomlens.

    Welke zou ik me het beste aanschaffen?
    Twijfel tussen onderstaande lenzen:

    Sigma 70-300 4/5.6 APO Macro Super
    of de
    Nikkor AF-s 70-300mm f4-5.6 g vr ( zou hier de VR nemen omdat deze op vele site toch betere kritiek krijgt)

    Ben nog volop mijn weg aan het zoeken in de hobby.
    Daarom dat ik twijfel of het wel een goed idee is om direct eens lens te kopen van +/- 500 euro (nikon) of beter starten met een 2de hands sigma (2 jaar oud +/- 100 euro)

    Of raden jullie nog een ander type aan?

    MVG,

    Katrien

  • #2
    Re: twijfel tussen lenzen

    Niet twijfelen en ga voor de Nikkor AF-s 70-300mm f4-5.6 g vr een pracht van een lens,heb hem zelf een maand of twee.
    Last edited by kerkuil; 19 augustus 2007, 20:07.
    Nikon D90

    Comment


    • #3
      Re: twijfel tussen lenzen

      Ik zou de lenzen graag eens testen.
      Weet iemand of Grobet deze lenzen heeft liggen?
      We hebben het toestel bij konijnenberg gehaald heel goede winkel geen kritiek maar persoonlijk niet de ideale plaats om een paar lenzen te testen.

      MVG

      Katrien

      Comment


      • #4
        Re: twijfel tussen lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door katrien1982 Bekijk bericht
        Ik zou de lenzen graag eens testen.
        Weet iemand of Grobet deze lenzen heeft liggen?
        We hebben het toestel bij konijnenberg gehaald heel goede winkel geen kritiek maar persoonlijk niet de ideale plaats om een paar lenzen te testen.

        MVG

        Katrien
        Grobet is zeker niet de plaats om lenzen te testen!...

        Ik vermoed dat zij de Sigma wel in huis zullen hebben. Is een zeer populair "wandelobjectief" om versatiel én lichtgepakt op stap te gaan... Het haalt natuurlijk niet het kwaliteitsniveau van top-objectieven, maar men kan er toch aardige resultaten mee halen. Veel hangt immers af van de persoon achter de camera...


        Kijk anders ook eens hier: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=151255

        Comment


        • #5
          Re: twijfel tussen lenzen

          Tussen de lenzen die je voorstelt: zeker voor de Nikon 70-300mm VR gaan !!! Heb hem zelf niet, maar is voor zijn geld een hebbeding !

          Groetjes,
          DVdB
          Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

          Comment


          • #6
            Re: twijfel tussen lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door katrien1982 Bekijk bericht
            Ik zou de lenzen graag eens testen.
            Weet iemand of Grobet deze lenzen heeft liggen?
            We hebben het toestel bij konijnenberg gehaald heel goede winkel geen kritiek maar persoonlijk niet de ideale plaats om een paar lenzen te testen.

            MVG

            Katrien
            Zonder belerend (en/of arrogant) te willen doen ...

            Punt 1 : de 18-135 is een zoomlens. Wat je zoekt is een tele-zoomlens.

            Punt 2 : vooralleer meer geld uit te geven, leer eerst uw huidig materiaal gebruiken en kennen. De kennis die je daarmee opdoet zal je in staat stellen om zelf een juiste beslissing te nemen aangaande je nieuwe objectieven (of toch gerichtere vragen te stellen)

            Punt 3 : Ik heb al verschillende objectieven gekocht bij "konijn" en geen enkel heb ik betaald zonder het minstens een kwartier te hebben getest. Buiten gaan shooten, binnen shooten en dan de beelden bekijken op mijn laptop. Hoe wil je een objectief dan nog beter testen ?

            Punt 4 : Praten over het zoom-bereik alleen is niet voldoende . Zonder extra info over gebruik van het objectief is het moeilijk om raad te geven. Wordt het binnen gebruikt, buiten, met goed weer, ook in slechtere lichtomstandigheden, hoe intensief wordt het gebruikt, etc ...

            Allemaal zaken die relevant zijn voor de aanschaf van een objectief. Misschien zijn de voorgestelde objectieven wel wat je moet hebben, maar misschien ook helemaal niet omdat ze niet voldoende lichtsterk zijn.

            just my 2 cents

            Mvg,
            TravelToy.
            www.christian-bailleul.be | Blog

            Comment


            • #7
              Re: twijfel tussen lenzen

              @traveltoy, je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat ik te snel de stap wou nemen naar een tele-zoomlens.
              Ik moet inderdaad het toestel en lens nog leren gebruiken.

              Ik zoek eigenlijk een lens om vooral reptielen te fotograferen in terrarium.
              Maar ook wil ik buiten een foto nemen van objecten die zich op een groter afstand bevinden (vb iemand tijdens een landing van een parachutesprong vastleggen op de gevoelige plaat)

              Daarom dat ik met het idee speelde eerst een 2de hands sigma 70-300 apo aan te schaffen zodat ik hier ook mee kan leren werken, voor over te gaan op de aankoop van een duurdere lens.

              MVG,

              Katrien

              Comment


              • #8
                Re: twijfel tussen lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door katrien1982 Bekijk bericht
                @traveltoy, je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat ik te snel de stap wou nemen naar een tele-zoomlens.
                Ik moet inderdaad het toestel en lens nog leren gebruiken.

                Ik zoek eigenlijk een lens om vooral reptielen te fotograferen in terrarium.
                Maar ook wil ik buiten een foto nemen van objecten die zich op een groter afstand bevinden (vb iemand tijdens een landing van een parachutesprong vastleggen op de gevoelige plaat)

                Daarom dat ik met het idee speelde eerst een 2de hands sigma 70-300 apo aan te schaffen zodat ik hier ook mee kan leren werken, voor over te gaan op de aankoop van een duurdere lens.

                MVG,

                Katrien
                Terrarium zeg je, hmmm, dat betekent waarschijnlijk binnenshuis, veel glas (mogelijkheid op storende reflecties) en weinig licht. Hier is een 70-300 die helemaal niet lichtsterk is zeker niet wat je nodig hebt. Zoek eens op hoe anderen dit doen en bekijk hun resultaten. Dan weet je waarschijnlijk al beter welk objectief je hiervoor nodig hebt.

                Parachutespringers kan je (denk ik) niet van heel dichtbij zien landen. Misschien kom je hier met 300mm zelfs niet toe.

                Kortom : eerste oefenen en leren en pas dan gericht aankopen is volgens mij de beste strategie.

                Mvg,
                TravelToy.

                PS je kan ook objectieven huren/lenen. Als je een testje wil doen is dit vaak een goede oplossing.
                www.christian-bailleul.be | Blog

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel tussen lenzen

                  Terrarium...50mm f1.8 en geen dure lens.
                  Nikon D90

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel tussen lenzen

                    @Kerkuil, waarom de lichtsterkte 1.8 en niet 1.4?

                    Zal me morgen eens inlezen over deze lensen en eens testen in de winkel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel tussen lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door katrien1982 Bekijk bericht
                      @Kerkuil, waarom de lichtsterkte 1.8 en niet 1.4?

                      Zal me morgen eens inlezen over deze lensen en eens testen in de winkel.
                      Als je een 1.4 lens op 1.4 gaat gebruiken om reptielen of vissen te fotograferen wordt de scherptediepte zo beperkt dat je enkel een deel van je onderwerp scherp hebt. De 1.4 wordt nogal eens beschouwd als niet echt de schitterende lens op digitaal die ze op analoog wel is. Ik persoonlijk vind een 1.8 toereikend.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel tussen lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        Als je een 1.4 lens op 1.4 gaat gebruiken om reptielen of vissen te fotograferen wordt de scherptediepte zo beperkt dat je enkel een deel van je onderwerp scherp hebt. De 1.4 wordt nogal eens beschouwd als niet echt de schitterende lens op digitaal die ze op analoog wel is. Ik persoonlijk vind een 1.8 toereikend.
                        Hier sluit ik mij volledig mee aan.
                        De 50/1.4 schijnt inderdaad ondermaats te presteren, de 1.8 niet.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel tussen lenzen

                          En het verschil in lichtsterkte en kwaliteit is niet echt het verschil in prijs waard.

                          Heb zelf 1.8 en heel tevreden over... must have lens voor zijn prijs...


                          En bij konijn kun je gerust elke lens uitgebreid testen hoor, gisteren nog langsgeweest en sigma 10-20 en tokina 12-24 eens getest, gewoon buiten eens wat foto's gaan nemen. Maken ze geen enkel probleem van. Gewoon even je eigen toestel meenemen.

                          mvg

                          Willem
                          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                          Comment

                          Working...
                          X