Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D100 krijgt kuren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D100 krijgt kuren

    Na x-aantal tijd zonder problemen gebruik te maken van mijn D100, begint deze plotseling weer kuren te verkopen.

    Als ik heb instel op "S" (sluitervoorkeuze), blijft het gelijk op hoeveel 100ste seconden ik hem zet, de sluiter gaat steeds even snel open en toe.
    1/3 sec of 1/4000, geen enkel verschil.
    Dit getest zowel indoor als outdoor.
    Enkel als ik de sluiter bvb 2 seconden wil laten openstaan, doet hij wat er gevraagd word.

    In het verleden heb ik dit probleem ook gehad. Toen kreeg ik het terug voor elkaar door de CSM-menu te resetten. raar maar waar.



    Volgend probleem: Als het toestel scherp was gesteld, kreeg je normaal een korte biep. Om 1 of andere duistere reden is dit weg. Ik heb al in de menu gaan zoeken, en heel de handleiding van voor naar achter en terug gelezen, maar nergens wordt daar over gesproken.
    ook met de csm-reset helpt het niet.




    Ik heb ook al geprobeerd met het kleine reset-lipje in te drukken, dat onder die rubber-band zit, samen met de USB-aansluiting, maar dit ook zonder succes
    Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

  • #2
    Re: D100 krijgt kuren

    Volgens mij heeft de Nikon D100 helemaal geen 'biep' ... Da's dan toch al één probleem opgelost .

    Gr,
    KoRi.
    --

    Comment


    • #3
      Re: D100 krijgt kuren

      Oorspronkelijk geplaatst door Sepke Bekijk bericht
      Als ik heb instel op "S" (sluitervoorkeuze), blijft het gelijk op hoeveel 100ste seconden ik hem zet, de sluiter gaat steeds even snel open en toe.
      heb je foto's (met exif) om dit te staven?

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: D100 krijgt kuren

        Beste

        Ik heb zonet geprobeerd met een aantal foto's te nemen.
        Als ik de exif op het toestel of op de pc bekijk, dan staat er idd wat ik heb ingesteld:
        1/250
        1/500
        1/2000
        1/4000

        Dus hij geeft wel weer dat hij het gedaan heeft, maar het rare is dat het "klik-klak-geluid" van de sluiter even traag blijft. Het is eender in welke snelheid.

        Als ik dus een reeks foto's maak door de ontspanknop ingedrukt te houden, mis ik dus de helft van de actie doordat het zo traag gaat.

        even heel simplistisch voorgesteld:
        op eender welke snelheid is het dus "klik .......... klak"

        tegenover je zou zeggen:

        1/250 "klik .......... klak"
        1/500 "klik ...... klak"
        1/2000 "klik ... klak"
        1/4000"klik . klak"

        Ik weet pertinent zeker dat het een tijd geleden wel zo ging

        maar om 1 of andere duistere reden doet hij het niet meer



        ps: wat de "biep" betreft. ik meende dit toch gehoord te hebben
        Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

        Comment


        • #5
          Re: D100 krijgt kuren

          Ik vermoed dat je de klik-klak van de spiegel bedoeld. De genoemde sluitertijden zijn zo kort dat de tijd van de effectieve belichting (sluitertijd) haast te verwaarlozen is ten opzichte van de tijd die de spiegel nodig heeft om op te klappen en terug te keren en wellicht zal je het verschil niet eens merken. 't Is dus normaal dat er tussen deze belichtingen weinig verschil zit. Het verschil zal pas bij langere sluitertijden echt merkbaar worden. De vraag die je moet stellen is eigenlijk of het merkelijk langer duurt dan vroeger ... ?

          Oh, ja ... valt me nu ineens te binnen ... Het is toch toevallig niet de "Anti-shock" (CSM meni F24) die je aan hebt staan. De camera klapt dan de spiegel op 0,4 of 0,5 seconden voor de belichting om zo trillingen te verminderen. En dat merk je wel duidelijk die vertraging.

          Voor wat betreft de biep: Gebruik je de verticale grip MB-D100? Dan zou het inderdaad kunnen dat ie biept, maar de D100 op zich denk ik toch niet.

          Mvg,
          KoRi.
          --

          Comment


          • #6
            Re: D100 krijgt kuren

            Goede middag

            Ik heb nogmaals de menu gereset, en het zit hem idd in de CSM 24 menu
            als ik daar de anti-shock afzet, dan gaat hij wel veeeeel sneller

            probleem 1 is dus al opgelost



            wat de biep betreft, het is een D100, in samenwerking met een MB-D100 batterypack
            Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

            Comment


            • #7
              Re: D100 krijgt kuren

              Met de MB-D100 heb ik geen ervaring ... Vandaar dat ik dacht dat de D100 niet kon biepen ... Hoop dat iemand anders je hiermee kan helpen. Groeten.

              Comment


              • #8
                Re: D100 krijgt kuren

                Toevallig kwam ik iets tegen in een ander forum (als geen links naar andere fora mag plaatsen zullen de mods hem wel verwijderen, daarmee hebben ze ook eens wat werk )
                Nikonians is the Nikon community with expert forums, articles, galleries, news, contests and more.


                Ik moest aan jouw probleem denken, blijkbaar zou het met de batterij te maken kunnen hebben (zie Post 4)...
                ---
                Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                Comment


                • #9
                  Re: D100 krijgt kuren

                  Heb dat ooit voorgehad met de d2h en toen hebben ze de spiegel vervangen bij mijn toestel

                  Comment

                  Working...
                  X