Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

    Tja, daar sta je dan; fullframe met een 70-200 f4.0 IS, kom je net wat tekort in het telebereik. Maar, natuurlijk wil je die IS niet meer afgeven. en wil je toch wat extra tele.
    Ben je dan niet beter af om gewoon een 30d (zelfs 20d) bij te kopen? alles is compatible (accus, memory), en kost minder dan een 300mm f4.0 IS die je toch "wint"
    Aangezien de pixeldensiteit hoger is van de d20/30d moet dit toch kloppen?
    Nog mooier was de 400d (lees goedkoper), maar die werkt weer met andere accus?
    Of zie ik het verkeerd?

  • #2
    Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

    Kan je niet gewoon 8 megapixels uit de foto van een 5D uitsnijden, dan krijg je toch ongeveer hetzelfde?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Kan je niet gewoon 8 megapixels uit de foto van een 5D uitsnijden, dan krijg je toch ongeveer hetzelfde?
      1.6 crop is best veel hoor.
      Ik dacht gelezen te hebben dat je dan op een 5mpixel uitkomt, en in druk graag af op a3+...

      Comment


      • #4
        Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

        12.8 megapixel gedeeld door 1,6 = 8 megapixel, en dat is toch hetzelfde als bij een 20D/30D?

        Met een 400D hou je iets meer pixels over, maar met de 8 megapixels van een 20D kan je ook probleemloos een 60x40cm afdruk maken (ik heb er hier zo eentje, en die ziet er heel goed uit).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          12.8 megapixel gedeeld door 1,6 = 8 megapixel, en dat is toch hetzelfde als bij een 20D/30D?
          Was het maar zo, dan had ik resolutie genoeg over ;-)

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Met een 400D hou je iets meer pixels over, maar met de 8 megapixels van een 20D kan je ook probleemloos een 60x40cm afdruk maken (ik heb er hier zo eentje, en die ziet er heel goed uit).
          Dat denk ik dus ook, maar onder de 8mpixel een a3+???

          Comment


          • #6
            Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Was het maar zo, dan had ik resolutie genoeg over ;-)


            Dat denk ik dus ook, maar onder de 8mpixel een a3+???
            geen enkel probleem. wat denk je van een d2h met 4 mps ?? kan je genoeg voorbeelden laten zien. het is alleen van belang dat je ze op de juiste manier bewerkt
            Website : www.alextimmermans.com
            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

            Comment


            • #7
              Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
              geen enkel probleem. wat denk je van een d2h met 4 mps ?? kan je genoeg voorbeelden laten zien. het is alleen van belang dat je ze op de juiste manier bewerkt
              Als ik jullie zo hoor, kan ik beter blijven croppen ;-)

              Comment


              • #8
                Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                Rudy,
                Ik haal met m'n overjaarse FUJI S2 PRO slechts 6 MP. Evenwel zijn ook die pixels meer dan ruim voldoende om prachtige kleurprints te bekomen op A3+.
                Voor drukwerk ligt het echter iets anders. Door drukkers wordt heel dikwijls gesteld dat 300DPI een minimumresolutie is. Edoch, ervaring leerde mij dat 200DPI voor een normale uitgave nog ruim voldoende kwaliteit biedt. Enkel voor "kunstdrukwerk" kom je met die 200DPI een beetje in de problemen. Een "kunstboek" echter op formaat A3+...
                Vriendelijke groet,
                Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                  Een S2 interpoleert vrij aardig en levert iets meer resolutie op dan normaal 6mp.
                  Een 70-200 f4 kun je ook gebruiken met een 1,4x extender terwijl de scherpte dan heel aanvaardbaar blijft.

                  Ik heb zelf op de 5d nu gekozen voor een 1,4x extender + 135L en 300L IS dus in de praktijk:
                  2.0 135, 2.8 190, 4.0 300, 5.6 420.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Een 70-200 f4 kun je ook gebruiken met een 1,4x extender terwijl de scherpte dan heel aanvaardbaar blijft.
                    Ik ga dat ook eens uitproberen, ieders grens ligt anders. Maar de grondscherpte van de 70-200 f4.0IS is wel echt fantastisch, kans dan een goede 1.4tc er nog steeds goede resultaten op maakt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                      Ik druk foto's af van mijn 10D (6,1mp) op A3+ zonder enig probleem. De foto's zien er perfect in orde uit...
                      Canon met glas...

                      Comment


                      • #12
                        Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                        Ik heb de 70-200 zonder IS gehad en die alleen weggegedaan omdat de 135L met f/2 nog meer mogelijkheden heeft en ietsje scherper is. De combinatie 70-200IS met extender 1,4 geeft zonder meer een goede scherpte zelfs vol open.
                        1e voorbeeld met 70-200 zonder IS MET 1,4 extender versie II
                        2e en 3e 300L vol open met extender + crop.





                        Last edited by Spanjaart; 20 augustus 2007, 22:15.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                          Ik ga dat ook eens uitproberen, ieders grens ligt anders. Maar de grondscherpte van de 70-200 f4.0IS is wel echt fantastisch, kans dan een goede 1.4tc er nog steeds goede resultaten op maakt.
                          Ik gebruik m'n 70-200/4 IS tegenwoordig bijna altijd met de Canon TC1.4 erbij op.Eerst deed ik nog de moeite om ze iets dicht te knijpen naar F6.3 maar zelfs op f5.6 zie ik met deze combinatie eigenlijk geen scherpteverlies.Die 70-200/4 IS is echt wel een goede lens!
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                            Rudy als je rekening houdt met het verschil in mp tussen 5d en 30D hou je een cropfactor in het voordeel van de 30D over van ong 1.24.

                            Die 200mm wordt dus een 248mm. Toch nog geen 300 F4 dus maar nog steeds een voordeel in tele.

                            Comment


                            • #15
                              Re: meer tele voor 5d, gewoon 30d bijkopen?

                              Ik heb ook wel aan een 30d gedacht, maar dan ga je weer 2 bodies meenemen en daar was ik nou net van af. Een extender doet het zoals je hierboven kunt zien op kwaliteitslenzen echt wel goed.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X