Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

    Sinds deze middag heb ik deze lens aangeschaft.

    Wat me op zich een goede lens leek, en waar ik veel positieve commentaar over heb gekregen, geraak ik er toch niet helemaal mee uit de voeten.

    Deze lens wordt gebruikt in combinatie met een Nikon D100
    Doch, alle foto's zijn onscherp.
    of maar een heel klein beetje dat scherp is, en meestal is het dus niet hetgeen het moet zijn.


    Zijn er nog gebruikers van deze lens, met eventueel enige tips ?
    Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

  • #2
    Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

    Met de D200 geen probleem.
    Misschien moet je een voorbeeldje posten
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

      Alle foto's onscherp? Dat lijkt mij toch niet normaal. Het ware idd beter om enkele foto te posten (eentje op f2.8, f5.6 en op f8 ). En geen macro misschien, maar liefst gewone beelden.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

        niet normaal hoor want deze lens is haarscherp

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

          Als ik je probeer te begrijpen dan ondervind je de korte DOF van de 105 VR. Deze is soms slechts maar aan paar milimeter. Maak anders eens wat foto's van verderweg en kijk eens ofdat het wel goed is

          Post anders eens wat dan kunnen we zien of dat het is.
          Nikon spul

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

            Met dit objectief moet je leren werken, op grote diafragma-openingen krijg je zo'n kleine dieptescherpte dat een mm verschuiven al een onscherpe foto oplevert.
            Leer dit objectief kennen door ze te gebruiken als portretlens, eens je ze een beetje doorhebt ga je dan steeds kleinere dingen fotograferen. Let wel; in macrofotografie zijn f-waarden van f8 en hoger meer regel dan uitzondering.

            Alvast blijven oefenen en dan kom je der wel.

            mvg

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

              Waarschijnlijk te veel gefotografeerd op f2.8.
              Ik heb een nikon 80-200mm 2.8 in bruikleen en ondervind hetzelfde probleem.
              Nu ja probleem, volgens mij moet je gewoon leren werken met een lichtsterke lens.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                Oorspronkelijk geplaatst door den toerist Bekijk bericht
                Waarschijnlijk te veel gefotografeerd op f2.8.
                Ik heb een nikon 80-200mm 2.8 in bruikleen en ondervind hetzelfde probleem.
                Nu ja probleem, volgens mij moet je gewoon leren werken met een lichtsterke lens.
                Met een andere, minder lichtsterke, lens moet je ook leren werken hoor!

                De Micro 105/2.8 is een zeer scherpe lens!

                mvg,

                Roland

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                  Ik zal me morgen eens bezighouden met wat nieuwe foto's
                  ik was eerlijk zo teleurgesteld, dat ik alle foto's aanwezig op het kaartje gewoon gewist heb.

                  Wat ik idd wel heb ondervonden, is dat een kleine beweging inees een heel ander beeld geeft.
                  Last edited by CODA-gfx; 20 augustus 2007, 14:39.
                  Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    Met een andere, minder lichtsterke, lens moet je ook leren werken hoor!

                    De Micro 105/2.8 is een zeer scherpe lens!

                    mvg,

                    Roland
                    Ja tuurlijk wel, ik wil maar zeggen dat je in het begin nogal gemakkelijk op f2.8 fotografeerd en zo wel wat scherpte verspeeld.
                    Je moet dus leren van je diafragma in te stellen naar gelang de situatie erom vraagt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                      Oorspronkelijk geplaatst door den toerist Bekijk bericht
                      Ja tuurlijk wel, ik wil maar zeggen dat je in het begin nogal gemakkelijk op f2.8 fotografeerd en zo wel wat scherpte verspeeld.
                      Je moet dus leren van je diafragma in te stellen naar gelang de situatie erom vraagt.
                      Dit beestje is scherp op 2.8
                      De rest zijn basisregeltjes over DOF bij macro . Ik veronderstel dat de TS die wel kent.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                        De lens zal zeker niet de oorzaak zijn,'t is gewoon een toplens.Blij dat ik ze toch maar gekocht heb.
                        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                          Hoi Sepke, ik heb identiek dezelfde lens met hetzelfde toestel.(D 100).Het is een prima lens waar ik al heel wat mooie portretjes mee gemaakt hebt. Ik heb de lens ook nog niet lang. Echt mooie macros heb ik echter nog niet . 'k zal nog wat moeten trainen en de lens beter leren gebruiken.Door heel geringe beweging heb je inderdaad vlug onscherpe beelden.(op 2.8 ).
                          Groeten,GERDO

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                            Superscherpe lens (zie voorbeeld) die ik meestal helemaal open gebruik voor sport en portret maar idd op macro is het mm werk.
                            Macro is een andere manier van werken die vooral veel geduld/tijd/ervaring vraagt.

                            Last edited by Adri H; 21 augustus 2007, 10:27.
                            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR

                              Op vraag heb ik een aantal foto's genomen van hetzelfde object
                              met verschillende diafragma's

                              ik heb ze onbewerkt online gezet

                              je kan ze hier vinden: http://s135.photobucket.com/albums/q155/coda-gfx/MACRO/
                              Nikon D300, AF-S DX VR 18-200mm 3.5-5.6G IF-ED, Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR , SB-800

                              Comment

                              Working...
                              X