Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

    Veel mensen raadplegen waarschijnlijk net als ik de site van photozone.de om te beoordelen of een bepaalde lens goed dan wel minder goed is. Een testverslag op die site bevat de resultaten van 4 hoofdbestanddelen, deze zijn vertekening, vignettering, MTF50 resoluties en de chromatische aberatie (CA). De eerste twee zijn eenvoudig te begrijpen en makkelijk voor te stellen hoe het in de praktijk zal zijn. CA doet eigenlijk niet ter zake wanneer er in raw wordt gefotografeerd. Blijft over de MTF50 resolutie figuren waar ikzelf wel wat meer moeite mee heb om een precies beeld te krijgen van hoe het scherpteverloop in het werkelijke beeld zal zijn. Een MTF50 figuur van één lens is inderdaad nog wel uit te lezen, grofweg zie je wel wat de verhoudingen zijn tussen de verschillende diafragma’s. Ga je echter meerdere lenzen met elkaar vergelijken raak je snel het overzicht kwijt. Ik heb daarom voor mijzelf geprobeerd deze figuren op een andere wijze te illustreren met als resultaat onderstaande foto.



    Ik zal proberen een korte uitleg te geven van hoe je deze plaatjes moet uitlezen. Ten eerste ben ik uitgegaan van de gegevens op photozone. Vervolgens heb ik twee aannames moeten doen, namelijk:
    1. De positie van de ‘border’ deze heb ik gesteld op 55% van de afstand van centrum tot uiterste hoek. In mijn afbeelding is dit loodrecht boven het centrum op de rand van het beeld. (is er iemand de exacte positie weet?)
    2. Dat de onscherpte naar de hoeken toe lineair verloopt, dus dat het beeld gelijkmatig softer wordt. (is dit een redelijke aanname?)
    Alle plaatjes verlopen van licht in het centrum naar donker in de hoeken. Puur wit in het centrum staat voor 2250 LW/PH en puur zwart voor 750 LW/PH. Als ik er dan even twee uitpik dan zie je bij de Nikon 50mm f/1.8 dat er bij open diafragma hele hoge centrumscherpte is maar dat deze scherpte dramatisch terugloopt naar de hoeken toe. Kijken we dan naar de Tamron met diafragmastand 8 dan zien we een egaal licht beeld wat dus duidt op een hoge centrumscherpte als ook een hoge scherpte in de hoeken.

    Ik heb deze illustratie gemaakt om voor mijzelf te beoordelen of het zinvol is om een vast brandpunt van 50mm aan te schaffen naast mijn 18-70 en 18-200 en zo ja welke. Een eerste conclusie puur gelet op de MTF50 resoluties doet de Tamron niet onder voor de 50mm f/1.4 alleen is de Tamron 2 stoppen minder lichtsterk. Wanneer je vertekening en vignettering erbij gaat betrekken dan ben je weer beter af met de Nikon 50 mm f/1.4. Of heb ik dan toch nog iets over het hoofd gezien.

    Ben overigens wel benieuw wat jullie vinden van deze nieuwe kijk op MTF50 resoluties.

    Paul

  • #2
    Re: MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

    Begrijp ik het nu goed en is de Nikon 17-55 2.8 de slechts presterende lens uit de reeks? Lijkt me bizar.....

    Het is een interessante manier om testresultaten weer te geven maar het nadeel is dat je onmogelijk de centerscherpte van verschillende lenzen kan vergelijken omdat je hersenen volledig in beslag worden genomen door de toonverschillen binnen 1 kaden en onmogelijk de centra van rechthoeken met elkaar kunnen vergelijken. Denk daarbij aan al die optische grapjes die wijzen op de zwaktes (of beperkingen) van ons visueel systeem.

    Zelf vind ik 50mm niet zo heel interessant en heb ik mijn 50 mm 1.8 terug verkocht - tenzij je portretfotograaf bent is 50 mm op een cropcamera niet zo interessant en voor portretten lijken de 85 mm lenzen eigenlijk populairder.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

      Ik geloof totaal niet dat de MTF50 afname een louter lineair verloop heeft, dat id IMHO nauwelijks aan te nemen voor een complex lenzensysteem .. & BTW als je bv de 17-55 neemt en je oplossend vermogen plottings bekijkt alsof het daadwerkelijke fotos ware dan kun je die lens beter weggooien .. er deugt geen draad aan zelfs niet bij F5,6 .. ik denk dat je systeem ergens serieus mank loopt .. JMHO

      Comment


      • #4
        Re: MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

        Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
        Ten eerste ben ik uitgegaan van de gegevens op photozone. Vervolgens heb ik twee aannames moeten doen, namelijk:
        1. De positie van de ‘border’ deze heb ik gesteld op 55% van de afstand van centrum tot uiterste hoek. In mijn afbeelding is dit loodrecht boven het centrum op de rand van het beeld. (is er iemand de exacte positie weet?)
        Dit zou hier moeten staan:


        Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
        2. Dat de onscherpte naar de hoeken toe lineair verloopt, dus dat het beeld gelijkmatig softer wordt. (is dit een redelijke aanname?)
        Ik denk het niet. Meestal is een groter deel van de lens bijna even scherp als het midden.

        Op de site van Canon staan grafieken (als voorbeeld).




        Jan.

        Comment


        • #5
          Re: MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

          @Laurens

          Begrijp ik het nu goed en is de Nikon 17-55 2.8 de slechts presterende lens uit de reeks? Lijkt me bizar.....
          Lijkt mij ook, maar het zijn toch de testdata van photozone. Misschien een slecht exemplaar.

          Het is een interessante manier om testresultaten weer te geven maar het nadeel is dat je onmogelijk de centerscherpte van verschillende lenzen kan vergelijken omdat je hersenen volledig in beslag worden genomen door de toonverschillen binnen 1 kaden en onmogelijk de centra van rechthoeken met elkaar kunnen vergelijken. Denk daarbij aan al die optische grapjes die wijzen op de zwaktes (of beperkingen) van ons visueel systeem.
          Paul

          Dat is nu het grappige van het op deze manier presenteren. Als je nu al geen verschillen ziet tussen de kaders binnen één lens of tussen de verschillende lenzen onderling dan zul je die volgens mij in de praktijk ook niet zien tussen 2 afdrukken waarin nog meer toonverschillen zitten en ook nog eens kleuren.


          @Regulus

          ik denk dat je systeem ergens serieus mank loopt ..
          Dat is ook de reden dat ik dit topic gestart heb. Zoals ik al in mijn bovenstaande verhaal vertelde, was dat ik 2 aannamens moest doen. Ik probeer dan ook middels dit forum te achterhalen hoe ik deze plotjes kan verbeteren.

          Comment


          • #6
            Re: MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

            @Jan

            Je hebt me denk ik al aardig op weg geholpen. Ik kon alleen geen exacte posities vinden in de FAQ voor de 'border' en 'extreme border' die photozone hanteerd. Wat ik wel gevonden heb is de testopstelling die zij gebruiken (zie afbeelding). Ik heb hierin wat punten geplaatst waarvan ik denk dat zij die gebruiken voor de 'border' en 'extreme border'. Denk je dat ik hiermee wel goed zit? Als ik dit gaat hanteren zullen mijn plotjes er inderdaad wel wat anders uit gaan zien. De 'border' zal dan niet op 55% zijn maar op 72% en de 'extreme border' op ±82% (alleen hanteerbaar voor groothoekstanden).



            Wat betreft die grafieken op de site van Canon, hoe moet ik deze lezen? Ik vermoed dat 0 het centrum is en ±21,5 de uiterste hoek. Maar welke lijn moet je hanteren om te kunnen zien hoe het scherpteverloop is? Voor het gemak even een plaatje toegevoegd met dezelfde bolletjes als in de bovenstaande afbeelding.



            Als iemand anders het weet mag die het ook zeggen.

            Paul

            Comment


            • #7
              Re: MTF50 (resolutie) figuren op andere wijze geillustreerd

              misschien wordt je hier iets wijzer van ? reclame voor een prg maar toch staat er wat info ...

              http://www.imatest.com/docs/tour_lightfall.html

              .. en hier .. zie vooral het groene kader "deriving f-stop fall-off" al was het maar om te zien dat de zaak alles behalve lineair is ..

              http://www.imatest.com/docs/lightfall.html

              FWIW

              addendum: de light fall-off is schijnbaar een functie van een cos^4 wetmatigheid (geen regel) zie Paul Van Walree website
              http://www.vanwalree.com/optics/vignetting.html
              als ik het enigszin begrijp tenminste, niet direct een maat voor oplossend vermogen maar we ploeteren verder :-)

              PS2 ben je hier ooit al eens wezen kijken ?
              http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF.html
              niet direct voor de watjes LOL !
              Last edited by Guest41; 18 augustus 2007, 14:28.

              Comment

              Working...
              X