Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtmeting Pentax K10 met M lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtmeting Pentax K10 met M lens

    Betreft K10 met M lenzen.
    Na jaren van inactieviteit heb ik mij vorig jaar een digitaal fototoestel aangeschaft.Het werd de Pentax K110 kit ,waar ik zeer tevreden over ben.
    Maar na een zekere tijd begint het toch weer te jeuken en met al die herrie rond de K10 ,ben ik 2maand geleden winkel binnengestapd en heb mij een K10 gekocht.Maar K10 met M lens slaat de bal totaal mis voor zijn lichtmeting!,terwijl de K110 het Uitstekend doet.
    Even verduidelijken.

    K100 of 110 (firmw 1.02) met M lens gemonteerd,Functiekiezer op Manueel,lichtmeting door diafragma te sluiten met aan/uit schakelaar iets verder te draaien geeft in de zoeker mooi de graad van onder of overbelichting aan met cijfercombinatie.Waarna ik met het wieltje de tijd,of met de diafragmaring de opening bijstel,even controleren en klaar is kees.Geeft mij altijd goede beelden.

    K10 (firmw 1.3) met M lens gemonteerd: Functiekiezer op Manueel,lichtmeting door diafragma te sluiten met aan/uit schakelaar iets verder te draaien ,of op de knop snelinstellingen (met groene stip) te drukken.Overbelichting van 2stops...totaal uitgevreten beelden.Waarden kloppen nergens wat ik ook probeer ...altijd rond de 2diafragmawaarden overbelichting...Maar het mooie is,van zodra er een A lens of FA lens opzit loopt alles terug correct.
    Ik heb de lichtmeting van de 2 toestellen uitvoerig getest op wit vlak ,grijsvlak 18%, gemengde kombinatie ,met op ieder toestel dezelfde DA lens en de lichtmetingswaarden zijn praktisch identiek,geen noemenswaardige verschillen.Zeer goed zou je denken,en toch van zodra er een manuele lens aan de K10 hangt is het verkeerd.Zou ik een maandag exemplaar hebben?? Heeft iemand dit reeds ervaren??
    Mijn handleiding heb ik reeds 20maal doorgelezen in de veronderstelling dat ik een of andere instelling over het hoofd gezien had,maar noppes.
    Ben ik een alleenstand geval met mijn probleem??

    Graag nog een opmerking over de K10 en stof:
    Ik heb de indruk dat deze meer stofgevoelig is dan de 100/110..zal wel komen omdat op 10mega stof meer invloed per pixel dan op 6mega.
    Bij de 110 heb ik al die tijd nog maar 1maal moeten ingrijpen om een opvallend stofdeeltje (haartje) te verwijderen. Bij de K10 reeds 3maal op 21/2maand ondanks
    de speciale laag en het trilsysteem; reclame voor niks;voor de rest een voortreffelijk toestel,al blijft de 100 mijn favoriet.
    Groeten.
    Chris

  • #2
    Re: Lichtmeting Pentax K10 met M lens

    Dit is een gekend euvel van de K10D. De stop down meting met manuele objectieven is blijkbaar niet nauwkeurig meer. Je kan echter wel een richtlijn meting nemen en dan corrigeren, maar da's van den belange zo handig niet als op de andere DSLRs van het merk idd...

    BTW, op de K110D kan je stop down metering doen met de AE-L knop, met de aan-uitknop hoeft niet hoor.

    Er wordt gehoopt dat Pentax er iets aan doet, maar voorlopig is er in geen van de firmware upgrades over gerept...

    Ik had vroeger een K300/4 en een K135/2.5 die ik uitvoerig gebruikte op m'n *istDS op deze manier. De K300 is intss aan een verzamelaar verkocht (met winst) en vervangen door de veel betere FA*300/4.5 en over de K135/2.5 begin ik te twijfelen. De DA*50-135/2.8 is kwa lichtsterkte erg close, maar optisch is de K135 toch nog marginaal beter... Moeilijk, allicht hou ik 'm voor op m'n MX... De enige vaak gebruikte manuele die me nog rest is de Zenitar 16/2.8, maar toch zou goede meting ook bij die handig zijn...

    Nu moet ik wel zeggen dat ik steeds meer in M mode werk, waarbij ik op voorhand spotmeting doe met een testshot, en nadat ik de belichting juist heb, zonder opnieuw lichtmeten blijf fotograferen zolang de omstandigheden blijven... Een manuele meting wat bijschroeven maakt deel uit van m'n werkwijze nu...

    Mijn ervaring met stof is andersom... De DS leek er me veel meer op te slikken dan de K10D... Mss ligt het aan specifiek gebruik?

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Lichtmeting Pentax K10 met M lens

      Ook ik maakte op mij D's gebruik van de M 200f4 en de M135 f3.5. Prachtige lenzen maar met de K10D ging het helemaal mis. Nadat ik de D's verkocht heb zijn ook deze twee prachtige M lenzen verkocht. Wat ik wel heel gek vind is dat ik met de Sigma APO 400 mm f5.6 ( ook geen A stand) geen problemen hebt en gewoon met een kleine correctie [rachtige foto's maakt.
      Qua stof kan ik wel zeggen dat de D's veel stof gevoeliger was wat niet wil zeggen dat de K10D er geen last van heeft maar echt heel veel minder.

      leo
      Pentax K10D

      Comment

      Working...
      X