Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoge lenzen op digitale reflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoge lenzen op digitale reflexcamera

    Hoi,
    Ik ben van plan een Canon EOS 400D te kopen met een 18-55 lens. Ik heb momenteel een analoge Canon EOS 500N met lenzen 28-80 en 75-300. Nu zegt de fotograaf dat als ik de 75-300 lens wil hergebruiken op de EOS 400D, er -naast de voor mij aanvaardbare verschuiving van x 1.6- een kwaliteitsverlies zal zijn, met name minder scherp en vignettering. Dit omdat de digitale lenzen anders opgebouwd zijn en er gaan ruimte is achter de lens, wat bij de analoge wel is.
    Hebben jullie hier ervaring mee?

  • #2
    Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

    Ten eerste, alle lenzen zijn analoog. Sommige lenzen hebben een zogezegd "speciale" coating voor digitaal, maar of dat veel verschil uitmaakt? Ik denk dat marketingpraat daar voor veel tussenzit.
    Ten tweede, als ik u was zou ik kopen bij iemand die er iets van kent.
    Vignettering? Laat me niet lachen, het omgekeerde is waar, de sensor van een 400d is kleiner dan het oppervlak van een 24*36 film, dus vignettering kan gewoonweg niet.

    Comment


    • #3
      Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

      Mijn pa heeft dezelfde stap gemaakt, analoog 500n met kitlenzen naar 400D met kitlenzen.

      Die 75-300 II doet het prima op een 400D. Beter dan de 55-200. De 28-80 werkt ok maar je verliest je breedhoek wel grotendeels...

      Comment


      • #4
        Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Ten eerste, alle lenzen zijn analoog. Sommige lenzen hebben een zogezegd "speciale" coating voor digitaal, maar of dat veel verschil uitmaakt? Ik denk dat marketingpraat daar voor veel tussenzit.
        Ten tweede, als ik u was zou ik kopen bij iemand die er iets van kent.
        Vignettering? Laat me niet lachen, het omgekeerde is waar, de sensor van een 400d is kleiner dan het oppervlak van een 24*36 film, dus vignettering kan gewoonweg niet.
        Ik kan het niet beter zeggen.
        Rechtvaardigt zo een uitleg dan de meerprijs die je bij de Belgische handelaar moet betalen die "betere service geeft dan de internet winkel".

        Anderzijds moet ik toch bewondering hebben voor het schijnbaar eindeloze geduld dat de verkopers bij bvb. Grobet in Antwerpen hebben. Iedere keer dat je daar komt staan die dezelfde uitleg te geven over dezelfde compactjes aan mensen die absoluut Keine Ahnung hebben.

        DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

          Rechtvaardigt zo een uitleg dan de meerprijs die je bij de Belgische handelaar moet betalen die "betere service geeft dan de internet winkel".
          Dat kan ik ook niet beter zeggen!

          Die compatibiliteit is het fijne aan het EOS systeem.

          Anderzijds moet ik toch bewondering hebben voor het schijnbaar eindeloze geduld dat de verkopers bij bvb. Grobet in Antwerpen hebben.
          Om niet te spreken van het geduld dat klanten moeten hebben. Ik ga daar gewoon niet meer alhoewel ik er meer dan 15 jaar ben geweest.

          Comment


          • #6
            Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

            Regelmatig hoor je zo van, ik ga daar, vanwege de service die zo'n zaak kan bieden,

            en dan hoorde je regelmatig de naam Grobet vallen,

            nu, over die 'SERVICE' heb ik mijn bedenkingen,

            een verhaaltje, een vriendin van me heeft plots, na 3 jaar, een defect aan haar toestel, een Nikon Coolpix 5700, het toestel werkt nog, maar beeld en foto's blijven zwart,

            zij doet het toestel binnen in de winkel, Grobet, waar ze het toestel ook aankocht, dit vanwege de 'service' die een zaak met de naam Grobet zou leveren,

            in de winkel zeggen ze dat toestel zal moeten worden opgestuurd naar Nikon, dat het waarschijnlijk een dure herstelling zal worden en in dat geval ze eventueel beter ander toestel kan kopen, tot daar in de winkel

            na het horen van haar verhaal, doe ik zelf wat opzoekingen en op dit forum kan ik lezen dat die serie van Nikon en nog een aantal andere types coolpix, een probleem hebben dat plots de ccd het niet meer doet, maar dat dit kosteloos wordt hersteld door Nikon, zelfs indien buiten garantie, bij het lezen van de mankementen, die overeenkomen, lijkt het me sterk dat de camera van m'n vriendin dat defect heeft,

            m'n eerste verbazing, Grobet , met zo'n naam en ervaring in de fotowereld, had dit moeten weten en meedelen aan de klant,

            uiteindelijk belt vriendin met Nikon België, en hoort daar dat probleem onder garantie werd hersteld en zij dit wanneer het terug in de winkel aankomt, gratis kan gaan afhalen, zelfs verzendkosten zijn voor Nikon,

            Wanneer ze echter nadien bij Grobet haar toestel gaat afhalen, dient ze 125 Euro herstellingskosten te betalen, wat na een aantal opmerkingen en nog een telefoontje naar Nikon België, plots niet meer hoeft,

            dus 'Service', is meer een 'gedacht' dan een feit,

            1. een goede fotozaak hoort zulke dingen als fabricagefouten te weten
            2. een goede fotozaak gaat uiteindelijk toch niet proberen om nog iets aan te rekenen

            dit wou ik maar even kwijt
            Eos R
            Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

            Comment


            • #7
              Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

              Die fotozaak denkt makkelijk geld te kunnen ontvangen aan onwetenden. Hoeveel mensen zouden gewoon die kosten betaald hebben??

              Comment


              • #8
                Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

                Hi,

                Vroeger kon je je auto laten servicen op elke hoek van de straat. Olie verversen, banden nakijken... no problemo.

                Nadat de elektronica haar intrede deed is dat allemaal anders geworden. Je moest "codes" kennen en over speciale toestellen (computers) beschikken om de juiste diagnoses te kunnen stellen...

                Een autogarage is meestal slechts op de hoogte van 1 enkel merk.

                Een fotozaak moet misschien de info van 20 of 30 merken assimileren.

                "Service" betekent eigenlijk dat de consument op de hoogte is van zijn ding, en dat zijn rechten afdwingbaar zijn bij de handelaar.

                Meer zijn dan een dozenschuiver betekent dus oor hebben voor de consument. Meer kunnen we niet verlangen. Of toch ?

                Alleen de zaken met de grootste omzet kunnen min of meer bijblijven. Maar de grootste omzet in België (Vlaanderen) is eigenlijk nog altijd peanuts.

                Dpaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

                  Wil toch wel even aanhalen dat ik niet meer naar Grobet ga omwille van de drukte in de winkel. Niet omwille van slechte ervaringen, daar heb ik nooit problemen mee gehad. (de kost van parkeren in antwerpen is zo schandalig dat een winkel waar je een half uur moet wachten echt niet meer interessant is)

                  Comment


                  • #10
                    Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Wil toch wel even aanhalen dat ik niet meer naar Grobet ga omwille van de drukte in de winkel. Niet omwille van slechte ervaringen, daar heb ik nooit problemen mee gehad. (de kost van parkeren in antwerpen is zo schandalig dat een winkel waar je een half uur moet wachten echt niet meer interessant is)
                    Ik kan daar inkomen, maar dan heb je nog nooit in Amsterdam geparkeerd ! Of in Londen !

                    Wel zeggen dat ik ooit inkt kocht via het internet, zogezegd goedkoper (merk cartridges). Tot ik ontdekte dat ik beter bij Grobet kon kopen.

                    Het Epson papier (Premium glossy) is daar vorige maand 1 euro goedkoper geworden (A4 pak) .. Check eens met je huidige leverancier, heeft die ook een prijsdaling doorgerekend ? Ze doen wel moeite..

                    DPaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: analoge lenzen op digitale reflexcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Wil toch wel even aanhalen dat ik niet meer naar Grobet ga omwille van de drukte in de winkel. Niet omwille van slechte ervaringen, daar heb ik nooit problemen mee gehad. (de kost van parkeren in antwerpen is zo schandalig dat een winkel waar je een half uur moet wachten echt niet meer interessant is)

                      Over het wachten heb je gelijk. Inzake parkeren: er is ook nog altijd het openbaar vervoer. Je kan Grobet niet verwijten dat ze zich bevinden in het midden van een grootstad en dat ze dienaangaande heel veel bezoekers over de vloer krijgen. Iedere klant wil dan ook een woordje uitleg wat uiteraard de wachtenden niet ten goede komt.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X