Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100mm 2.8 macro (non-usm) met extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100mm 2.8 macro (non-usm) met extender

    hallo

    ik zou eens willen weten met welke extender ik mijn Canon 100mm 2.8 macro lens zou kunnen langer maken... 1.4x zou genoeg zijn.

    ik zou ook, indien mogelijk, graag AF behouden...

    Als je die 1.4x gebruikt, dan heb je een 140mm f/4 lens toch? hetgeen voor mijn macrodoeleinden wel voldoende is... met dan de 1.6x crop van mijn 400D heb ik uiteindelijk 224mm...

    Iemand ervaring hiermee?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site


  • #2
    Re: Canon 100mm 2.8 macro (non-usm) met extender

    De reden voor een langere brandpuntsafstand is een grotere afstand tot het onderwerp
    Theoretisch zou deze 1.4 x meer moeten zijn, maar als ik ga kijken bij



    dan gaat hij bij de 180mm maar van 46 naar 54 cm (tot het filmvlak) met een 1.4 TC, min de lengte van de TC = 6 cm werkafstand winst

    ik weet niet of dat bij de Canon 100mm USM ook opgaat, maar dan is het de moeite (en het verlies van scherpte) niet waard

    zeker heeft deze lens, door zijn interne focus, geen constante brandpuntsafstand, hij zou eerder 70mm zijn bij 1:1, wat al niet veel goeds voorspelt

    alleen proberen helpt

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100mm 2.8 macro (non-usm) met extender

      Hey,
      Als ik mij niet vergis kan je de extenders niet gebruiken op deze lens.
      Wel kan je tussentubussen gebruiken zoals die van soligor...
      groetjes

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100mm 2.8 macro (non-usm) met extender

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        hallo

        ik zou eens willen weten met welke extender ik mijn Canon 100mm 2.8 macro lens zou kunnen langer maken... 1.4x zou genoeg zijn.
        Met een Kenko 1.4 zou dat moeten lukken, met die van Canon zelf echter niet.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100mm 2.8 macro (non-usm) met extender

          ik heb nu net op forum van dpreview.com gelezen dat de Tamron MC-4 1.4x ook zou moeten werken als je op de extender een macrotussenring zet.

          een kerel die dat deed had een 100mm 2.8 macro usm met tamron 1.4x en 65mm aan tussenringen en kwam aan bijna 3:1 vergrootting.

          Dit zou dan wel een oplossing zijn denk ik he?

          http://www.pbase.com/cjed/extreme_macros staan voorbeelden van deze combo...

          dat zou me wel zo'n 320 € kosten aan extender en tussenringen en dan zou het enkel voor op die macro zijn... ben ik dan niet beter af om mijn 100mm 2.8 macro non-usm te verkopen en een nieuwe Sigma 150mm te kopen? Ik hoor dat dit een goeie lens is. Die kost wel zo'n 630 € dus ga ik nog wel wat mogen bijleggen als ik mijn EF 100mm 2.8 macro verkoop...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment

          Working...
          X