Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pc specificaties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pc specificaties

    Kan iemand me helpen met wat momenteel de optimale pc specificaties voor beeldbewerking? Ik zie door het bos de bomen niet meer.
    Heb vnl. vragen bij de chipset en de grafische kaart.
    Kan iemand me wat op weg helpen?

    Alvast bedankt
    https://www.behance.net/Lynx1966

  • #2
    Re: Pc specificaties

    Als het is voor photoshop, en raw-bewerkingen te doen, zal je toch voldoende hebben, met een doorsnee pc, en een doorsnee grafische kaart.
    Videobewerking is een ander paar mouwen.

    Ik draai cs, en mijn rawconverter zonder probleem tegelijk, op een pc die een goed jaartje oud is. Zit een nu al verouderde pentium d840 in, en een basic grafische kaart. Gaat prima

    Vriendelijke groeten
    JO
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

    Comment


    • #3
      Re: Pc specificaties

      Welk chipset je kiest zal afhangen van wat je wil een AMD processor of een Intel processor.
      Kijk eens op de site van www.alternate.nl.
      Daar staat een optie pc builder, je kan daar al je componenten kiezen.
      Wanneer je een component kiest dat niet compatibel is geeft het programma je een foutmelding.
      Groetjes
      Valere

      Comment


      • #4
        Re: Pc specificaties

        Zorg in ieder geval voor genoeg RAM geheugen. 2Gb of meer is prima.

        't Is misschien ietwat off-topic maar:

        Zelf ben ik kortgeleden overgestapt om een macintosh. Ik werk nu met een Mac mini 1,83 ghz core duo + 2 gb geheugen een een Intel GMA 950 videokaart. (= onboard op moederbord, meer basic dan dit krijg je tegenwoordig niet meer ). Ik draai CS3 + lightroom + iPhoto + een aantal webpagina's + iTunes + mailprogramma etc. etc. allemaal tegelijk en dit gaat altijd probleemloos. 'k Zou er zonder probleem ook nog een paar AVI's bij kunnen laten afspelen zonder problemen (heb dit als eens uitgetest ) Nu is een Intel 1,83 core duo allang niet meer het snelste wat je kunt krijgen, voor dit soort computergebruik is't absoluut meer dan genoeg! Bijkomend voordeel is dat de Mac mini zeer zuinig is (onder full load nog geen 35 watt) en bovendien zeer zeer stil. 't Is echt een rust in m'n computerkamer wanneer mijn pc uitstaat en alleen mijn Mac mini draait

        Voor een ieder die erover denkt om een mac aan te schaffen voor dit soort werk, Apple heeft vorige week haar product range geüpgraded dus "overjarige" modellen zijn op't moment geschikt geprijsd... (relatief natuurlijk, Apple is nooit echt goedkoop...)

        Als het is voor photoshop, en raw-bewerkingen te doen, zal je toch voldoende hebben, met een doorsnee pc, en een doorsnee grafische kaart.
        Videobewerking is een ander paar mouwen.
        Ben ik het zeker me eens. Bij een doorsnee pc adviseer ik je overigens wel om Windows XP te gebruiken en je niet te laten verleiden door Windows Vista. Vista ziet er mooi uit maar vraagt veel te veel van de capaciteit van de computer...
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Pc specificaties

          Vraagje: Men heeft het altijd over genoeg ram 2 GB of meer.
          Maar ik heb ergens gelezen dat windows met het dat wat je meer hebt als 2 GB niet over weg kan, enkel Windows Vista 64 bit meende ik wel.

          Ook op de site die ik hier boven aanhaal geeft de software PC builder een foutmelding wanneer je meer als 2 GB in je configuratie zet.


          Wat is er daar van waar, en heeft het dan nut om meer als 2 GB ram te steken als het besturingsysteem er toch niks mee kan ?
          Groetjes
          Valere

          Comment


          • #6
            Re: Pc specificaties

            Bedankt!
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #7
              Re: Pc specificaties

              Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
              Maar ik heb ergens gelezen dat windows met het dat wat je meer hebt als 2 GB niet over weg kan, enkel Windows Vista 64 bit meende ik wel.
              windows XP kan met 4 GByte RAM overweg (al heeft meer dan 3 GB over het algemeen weinig zin omdat die laatste GB voor een groot deel door bijv. je beeldscherm adapter gebruikt wordt; die is dus niet meer voor windows beschikbaar).

              Comment


              • #8
                Re: Pc specificaties

                Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                windows XP kan met 4 GByte RAM overweg (al heeft meer dan 3 GB over het algemeen weinig zin omdat die laatste GB voor een groot deel door bijv. je beeldscherm adapter gebruikt wordt; die is dus niet meer voor windows beschikbaar).
                Wat de beeldscherm adapter betreft, dat zal wel kloppen wat je zegt, maar niet iedereen heeft een moederbord met een onboard grafische kaart.
                Ik persoonlijk zou ook nooit zo een moederbord willen, ik verkies een aparte grafische kaart.

                Ik vind het wel vreemd dat ze dan op de site van pc builder van Alternate deze foutmelding geven wanneer je bv. 4 GB ram in je configuratie steekt
                Citaat foutmelding "
                Geheugen - Geheugen
                • Windows XP en Windows Vista in de 32-bits uitvoering kunnen meer dan 2 GB werkgeheugen niet volledig benutten. Wanneer u meer dan 2 GB werkgeheugen wenst, neemt u dan contact met ons op."
                Einde citaat.
                En kijk ook hier eens


                Ik begrijp heel goed dat vele mensen door de bomen het bos niet meer zien, als je eens effe rond zoekt op internet, het wemelt er van tegenstrijdige berichtgevingen.
                Groetjes
                Valere

                Comment


                • #9
                  Re: Pc specificaties

                  XP Home kan maar tot 2 Gb adresseren. XP Professional tot 4, maar dan moet je ergens een setting aanpassen. Ik dacht in de Boot.ini file, maar ben niet zeker. Indien gewenst zoek ik het wel eens op, maar wat googelen zal ook wel resultaat opleveren. Ik werk thuis met XP Professional met 2 Gb en dit werkt meer dan behoorlijk hoor, en dit op een PC van meer dan 3 jaar.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pc specificaties

                    je kan inderdaad de 3 gig win switch doen door je boot.ini bestand aan te passen

                    voor je dit doet : hou de originele bij apart door deze te renamen of in een .txt bestand te steken

                    en er is een mogelijkheid om die zodanig te tweaken dat je bij boot de 2 keuzes hebt, je oudere of je nieuwere boot.ini file, ik denk dat het dit was met 3 gig op XP pro :


                    [boot loader]
                    timeout=30
                    default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
                    [operating systems]
                    multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

                    multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /3GB


                    maar dat check je best even eerst


                    is wel niet altijd even stabiel

                    maar als je een nieuw pc gaat halen zou ik ineens voor een 64 bit processor gaan

                    en PS zoveel mogelijk tweaken en harde schijven halen met de hoogste rpm


                    ik gebruik zelf een 32bit met 3 gig ram, maar dat zal ooit vervangen worden met 64bit en meer ram ( 17 Mp tiff files met verschillende layers op 16 bit 300 dpi can be hell )


                    Als je files klein blijven en je gebruikt geen layerbos of 20 filters is een P4 met 1-2 gig ram op XP meestal voldoende
                    Last edited by Guest57; 17 augustus 2007, 13:28.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pc specificaties

                      Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
                      Wat de beeldscherm adapter betreft, dat zal wel kloppen wat je zegt, maar niet iedereen heeft een moederbord met een onboard grafische kaart.
                      Ook een externe kaart neemt een hap van een halve gig of daaromtrend uit je memory map. Het gaat er niet om waar dat geheugen zich bevindt, maar de addresseringsmogelijkheden van XP laten niet toe meer dan 4G te addresseren, en daar zit ook je video geheugen in.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pc specificaties

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        't Is misschien ietwat off-topic maar:

                        Zelf ben ik kortgeleden overgestapt om een macintosh.
                        Ik ben geswitched sinds april en heb daar nog geen seconde spijt van.
                        Gaat razendsnel en pure eenvoud in gebruik

                        Als je toch voor Windows gaat, kies dan XP ipv Vista

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pc specificaties

                          Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
                          Ik ben geswitched sinds april en heb daar nog geen seconde spijt van.
                          Gaat razendsnel en pure eenvoud in gebruik

                          Als je toch voor Windows gaat, kies dan XP ipv Vista
                          Ga misschien inderdaad eens naar Mac kijken
                          https://www.behance.net/Lynx1966

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pc specificaties

                            de nieuwe imacs zijn subliem... ik werk zelf momenteel op een 20" imac (het vorige model dus) en het is echt een droom om op te werken. Ik ga me hoogstwaarschijnlijk binnenkort een macbookje aanschaffen (en een iets groter scherm om thuis te werken.)

                            Wil je echter toch geen mac en ga je voor pc dan raad ik je aan om gewoon eens naar een lokale computerwinkel te gaan, te zeggen wat je precies wil doen met je computer en vragen of ze willen helpen met een configuratie op te stellen. vervolgens kan je deze hier even posten, kunnen we er hier eens naar kijken of ze je niets te veel laten kopen en kan je de pc dan kopen...
                            Last edited by Bramus; 18 augustus 2007, 17:52.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pc specificaties

                              Verplaatst naar geschikter forum . . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X