Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vragen over de K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vragen over de K10D

    Hey iedereen,

    ik heb me net ingeschreven op BD omdat ik met een vraagje zit en hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Ik ga (net als zovelen) mijn eerste digitale reflex camera kopen en na een hele tijdje zoeken en vergelijken denk ik dat ik voor een pentax K10D ga. Nu kan ik nergens duidelijk vinden of je met dit toestel kan flitsen met tweede gordijn (mijn leraar foto zei me dat dit erg belangrijk is). Kan iemand me vertellen of dit mogelijk is?

    Daarnaast had ik nog een vraagje: ik heb van mijn analoge pentax nog de volgende objectieven:

    - smc pentax-m van 50mm
    - smc pentax-m van 28mm
    - smc pentax-m zoom van 80mm-200mm

    Kan ik deze objectieven zonder problemen gebruiken op de K10D? Is het dan nuttig bij het toestel een DA18-55mm bij te kopen of zou ik toekomen met de body alleen?
    Ik doe momenteel vooral reportage buiten (geen macro) en ga vanaf september ook studiowerk doen.

    hopelijk geraak ik er zo wel uit!

    Groetjes,
    Hanne

  • #2
    Re: vragen over de K10D

    Oorspronkelijk geplaatst door h@nne Bekijk bericht
    Hey iedereen,

    ik heb me net ingeschreven op BD omdat ik met een vraagje zit en hoop dat jullie me kunnen helpen.

    Ik ga (net als zovelen) mijn eerste digitale reflex camera kopen en na een hele tijdje zoeken en vergelijken denk ik dat ik voor een pentax K10D ga. Nu kan ik nergens duidelijk vinden of je met dit toestel kan flitsen met tweede gordijn (mijn leraar foto zei me dat dit erg belangrijk is). Kan iemand me vertellen of dit mogelijk is?

    Daarnaast had ik nog een vraagje: ik heb van mijn analoge pentax nog de volgende objectieven:

    - smc pentax-m van 50mm
    - smc pentax-m van 28mm
    - smc pentax-m zoom van 80mm-200mm

    Kan ik deze objectieven zonder problemen gebruiken op de K10D? Is het dan nuttig bij het toestel een DA18-55mm bij te kopen of zou ik toekomen met de body alleen?
    Ik doe momenteel vooral reportage buiten (geen macro) en ga vanaf september ook studiowerk doen.

    hopelijk geraak ik er zo wel uit!

    Groetjes,
    Hanne
    Ja hoor: Slow sync / Rear sync en full P-TTL auto-flash


    Die smc's-m, laat ik aan iemand anders over !!

    agzz
    Last edited by Dagzz; 16 augustus 2007, 20:17.
    I Love Leica

    Comment


    • #3
      Re: vragen over de K10D

      Alle lenzen met bajonet K vatting kun je gebruiken op een K10. Je zal echter wel manueel moeten focussen. Die M staat voor manueel denk ik.
      De kitlens is eigenlijk meer dan behoorlijk maar het kan altijd beter. De Sigma 17-70 is een goed alternatief voor de kitlens. Dat is volgens mij een behoorlijke reportage lens met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
      Een Tamron 18-250 is ook geen verkeerde keuze als je niet te veel van lenzen wilt wisselen.
      Succes.
      Een Canon en een paar bokaalglazen.

      Comment


      • #4
        Re: vragen over de K10D

        Wat hier net boven staat klopt: manueel focussen. Bovendien kan je qua belichtingsprogramma's enkel in Av of M werken. Dus je moet je diafragma instellen door middel van de diafragmaring op de lens.

        Comment


        • #5
          Re: vragen over de K10D

          quote:(mijn leraar foto zei me dat dit erg belangrijk is)

          Daar heeft hij een punt!
          In veel/sommige gevallen, ga je een meer natuurlijke belichting verkrijgen!
          voorbeeldje: slow shutterspd / snel bewegend onderwerp / 's avonds, is een combinatie waar je beter de rear sync gebruikt, dit om onnatuurlijke lichtslierten te voorkomen!

          agzz

          btw: K10D…goede keuze!!
          I Love Leica

          Comment


          • #6
            Re: vragen over de K10D

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Wat hier net boven staat klopt: manueel focussen. Bovendien kan je qua belichtingsprogramma's enkel in Av of M werken. Dus je moet je diafragma instellen door middel van de diafragmaring op de lens.
            ... maar eerst in de custom functies "gebruik van diafragmaring" op toestaan zetten. (Moet maar één keer gebeuren)
            Groetjes van tozumi

            Bezoek hier mijn webstek

            Comment


            • #7
              Re: vragen over de K10D

              De shake recuction, moet je dan ook ff instellen, dacht ik!

              agzz
              I Love Leica

              Comment


              • #8
                Re: vragen over de K10D

                Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                De shake recuction, moet je dan ook ff instellen, dacht ik!

                agzz
                Moet niet in menu ingesteld worden. Het toestel vraagt de brandpuntsafstand als je een lens wisselt en de SR ingeschakeld is.
                Groetjes van tozumi

                Bezoek hier mijn webstek

                Comment


                • #9
                  Re: vragen over de K10D

                  Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                  Moet niet in menu ingesteld worden. Het toestel vraagt de brandpuntsafstand als je een lens wisselt en de SR ingeschakeld is.
                  Juist, zoiets idd.
                  I Love Leica

                  Comment


                  • #10
                    Re: vragen over de K10D

                    Oorspronkelijk geplaatst door h@nne Bekijk bericht
                    Daarnaast had ik nog een vraagje: ik heb van mijn analoge pentax nog de volgende objectieven:

                    - smc pentax-m van 50mm
                    - smc pentax-m van 28mm
                    - smc pentax-m zoom van 80mm-200mm

                    Kan ik deze objectieven zonder problemen gebruiken op de K10D? Is het dan nuttig bij het toestel een DA18-55mm bij te kopen of zou ik toekomen met de body alleen?
                    Ik doe momenteel vooral reportage buiten (geen macro) en ga vanaf september ook studiowerk doen.

                    hopelijk geraak ik er zo wel uit!

                    Groetjes,
                    Hanne
                    Hoeveel geld zul je besparen door alleen een body te kopen i.p.v een kit met de DA 18-55. 't Zal nooit veel zijn. Mijn advies is dan ook om een een kit te kopen als je alleen over pentax-m lenzen beschikt. Die m-lenzen zijn natuurlijk zeer goed te gebruiken maar een AF lens lijkt me toch handiger wanneer je snel even een paar shots wil maken. (dit hangt natuurlijk ook af van je ervaring met die M-lenzen. Ik gebruik bijna alleen maar de Av stand en vind de M-stand toch wat langzamer werken, maar dit kan natuurlijk ook aan mijn gebrek aan ervaring liggen...)
                    Bovendien, door de cropfactor van het APS-C formaat (1,5) is jouw 28mm natuurlijk geen echte groothoeklens meer. Met de DA 18-55mm erbij heb je op 18mm toch nog hetzelfde bereik als met je 28mm op je analoge camera...

                    Met mijn huidige lenzen begint mijn bereik ook pas bij 28mm en ik mis die groothoekbereik toch wel af en toe. Da's dan ook een van de redenen dat ik de DA*16-50 heb besteld om mijn Sigma EX 28-70mm te vervangen....
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: vragen over de K10D

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                      Da's dan ook een van de redenen dat ik de DA*16-50 heb besteld om mijn Sigma EX 28-70mm te vervangen....
                      Toch maar doorgebeten, lees ik!
                      Ge gaat er geen spijt van hebben, daar ben ik "NU" zeker van.

                      agzz
                      I Love Leica

                      Comment


                      • #12
                        Re: vragen over de K10D

                        Ik heb mijn kitlens 18-55 in originele verpakking tweedehands aangekocht voor 35€. Dat is een lenske dat niets kost en niets weegt en bovendien in een jaszak past. De kwaliteit is heel behoorlijk voor een kitlens, en uiteraard werkt het veel handiger dan de manuele lenzen.
                        De enige manuele lens die ik nog gebruik is een SMC 100 mm macro.
                        Dus: kitlens er meteen bijkopen.
                        Mocht je een DA 16-45 tweedehands kunnen op de kop tikken voor een prijske is dat natuurlijk een betere keuze.
                        Groetjes van tozumi

                        Bezoek hier mijn webstek

                        Comment


                        • #13
                          Re: vragen over de K10D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                          Toch maar doorgebeten, lees ik!
                          Ge gaat er geen spijt van hebben, daar ben ik "NU" zeker van.

                          agzz
                          Wel, eigenlijk heb ik ' em al sinds juni in bestelling, bij Konijn. Maar helaas, konijn heeft niet voldoende exemplaren gekregen dus staat mijn bestelling nog steeds open 'k Heb vandaag nog met De Beukelaer gebeld in de hoop dat ze konden aangeven wanneer de volgende lichting binnenkomt... Maar helaas, kunnen ze niet aangeven. 't Wordt volgende week niet dat wisten ze wel zeker. Maar verder.......

                          Ik bleef/ blijf nog steeds wel twijfelen hoor. Niet dat ik twijfel aan de 16-50 (alhoewel ik veel negatieve dingen hoor over de bokeh, en dat vind ik nu juist zo mooi) maar 't is meer dat ik ook erg graag de DA 70mm limited wil aanschaffen. Maar ik heb niet voldoende financiële middelen om beide te kopen. ('k ga nog trouwen deze maand, krijg nog kunststof kozijnen op de bovenverdieping en een nieuwe badkamer dit jaar dus het geld is daarna echt op...) Die zou ik dan kunnen kopen in combinatie met de 16-45 of de DA 21mm limited. Maar ja, SDM, weathersealing & constante f2.8 is toch ook weer erg aanlokkelijk voor 't dagelijks gebruik. Bovendien zie ik ook een beetje op tegen het vele wisselen van lenzen met alleen DA limited primes. Maar ja, de IQ dan wel weer superieur.....

                          De keuze blijft dus lastig. 'k Heb dus definitief besloten de 16-50 f2.8 wel te kopen en daarna te gaan sparen voor de Da 70mm ltd. Voor superieure bokeh red ik me voorlopig ook wel met m'n nieuwe FA 50mm f1.4 (die ik overigens iedere Pentax gebruiker zou aanraden om aan te schaffen. Niet vreselijk duur en wat een IQ )
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: vragen over de K10D

                            Idd:

                            Pentax K-10D Body
                            Details € 799

                            Pentax K-10D + 18-55mm
                            Details € 799

                            24€ verschil
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: vragen over de K10D

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Ik bleef/ blijf nog steeds wel twijfelen hoor. Niet dat ik twijfel aan de 16-50 (alhoewel ik veel negatieve dingen hoor over de bokeh, en dat vind ik nu juist zo mooi) maar 't is meer dat ik ook erg graag de DA 70mm limited wil aanschaffen. Maar ik heb niet voldoende financiële middelen om beide te kopen. ('k ga nog trouwen deze maand, krijg nog kunststof kozijnen op de bovenverdieping en een nieuwe badkamer dit jaar dus het geld is daarna echt op...) Die zou ik dan kunnen kopen in combinatie met de 16-45 of de DA 21mm limited. Maar ja, SDM, weathersealing & constante f2.8 is toch ook weer erg aanlokkelijk voor 't dagelijks gebruik. Bovendien zie ik ook een beetje op tegen het vele wisselen van lenzen met alleen DA limited primes. Maar ja, de IQ dan wel weer superieur.....

                              De keuze blijft dus lastig. 'k Heb dus definitief besloten de 16-50 f2.8 wel te kopen en daarna te gaan sparen voor de Da 70mm ltd. Voor superieure bokeh red ik me voorlopig ook wel met m'n nieuwe FA 50mm f1.4 (die ik overigens iedere Pentax gebruiker zou aanraden om aan te schaffen. Niet vreselijk duur en wat een IQ )
                              Om heel eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een groothoekzoom met een mooi bokeh gezien. Is dat echt een vereiste, dan zou ik opteren voor een prime zonder asferische lenselementen.
                              Groetjes van tozumi

                              Bezoek hier mijn webstek

                              Comment

                              Working...
                              X