Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 80-400/4,5-5,6 AF AT-X D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 80-400/4,5-5,6 AF AT-X D

    Hallo,

    Ik twijfel om deze lens aan te kopen. Ik ben een beginnende fotograaf en zou deze lens dan vooral gebruiken voor airshows en dergelijke. Iemand die met deze lens ervaring heeft? Ik heb niet het budget om een Sigma of Nikkor 80-400 te kopen.

    dank bij voorbaat

    yannick

  • #2
    Re: Tokina 80-400/4,5-5,6 AF AT-X D

    Hey Yannick,

    ik doe soms ook airshows en ik overweeg om een 70-300af-s vr lens van nikon te kopen.
    Ik weet dat op sommige airshows de vliegtuigen ver weg vliegen maar met je 10 miljoen pixels kan je in photoshop toch nog bijsnijden.

    Ivan

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 80-400/4,5-5,6 AF AT-X D

      Oorspronkelijk geplaatst door yabu Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik twijfel om deze lens aan te kopen. Ik ben een beginnende fotograaf en zou deze lens dan vooral gebruiken voor airshows en dergelijke. Iemand die met deze lens ervaring heeft? Ik heb niet het budget om een Sigma of Nikkor 80-400 te kopen.

      dank bij voorbaat

      yannick
      Vraag het eens aan dréten, ik heb de zijne willen kopen, maar hij vond hem te goed en heeft hem zelf gehouden

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 80-400/4,5-5,6 AF AT-X D

        yannick
        ik ben
        tot hiertoe dik tevreden over de lens, er is natuurlijk altijd beter(lees: zwaarder, groter en...duurder).
        Let wel: ik zie dat je "Nikon" wil aanschaffen. Ik kan je alléén vertellen hoe die lens op een Canon-camera presteert...
        hieronder dus enkele zo objectief(let op de woordspeling) mogelijke bedenkingen:


        *vrij compacte lens, vooral handig op reis dus.
        relatief zwaar(ong. 1kg) waardoor ze solied in de hand ligt en je ook al heel wat onverwachte trillingen voorkomt tijdens het fotograferen met hoge zoomfactor.


        *relatief snelle focus, natuurlijk geen USM (of HSM), maar ik gebruik veel de servo-focus tijdens het fotograferen van vooral bewegende objecten, waardoor het focussen nog wat wordt versneld.

        *goed scherp tot ongeveer 350mm of zelfs ietsje méér, op voorwaarde dat je diaframa niet meer openstaat dan F8. Dus...maw. je hebt redelijk heldere omstandigheden nodig, wil je haarscherpe foto's kunnen maken.
        Ik hanteer dikwijls volgend regeltje om een goede kans te maken op een scherpe foto: de sluitertijd minimaal 125% tot 150% van de zoomfactor. Dus: als je 200mm zoomt--> 1/250 tot 1/300sec. Zoom je 400mm--->1/500 tot 1/600sec.
        (gaat niet op bij propellervliegtuigen natuurlijk!)
        Dit truukje is vatbaar voor discussie hoor.


        *de fronttubus draait niet rond bij het scherpstellen, waardoor je allerlei filters kan gebruiken.

        al wat wijzer?
        ik hoor het wel hé


        groeten
        Dré
        Last edited by dréten; 17 augustus 2007, 08:40. Reden: kleine nuanceringen

        Comment

        Working...
        X