Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen enkele mooie foto!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen enkele mooie foto!

    Ben verleden zondag alleen op foto-jacht geweest en heb zo een 250 foto's getrokken, maar geen een, die het waardig is om op fotodiscussie te zetten.
    Kom je dat ook al eens tegen ,moet ik nog te vel leren of wordt ik te moelijk?
    DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
    D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
    BD0941BE website: www.fotoplezier.be

  • #2
    Re: Geen enkele mooie foto!

    Heb je enig idee waarom er geen enkele gelukt is?
    Verkeerde instellingen die je niet corrigeerde?

    Comment


    • #3
      Re: Geen enkele mooie foto!

      Soms is het gewoon zinvol om eens een minder goeie foto te posten, zodat je suggesties kan vangen om betere te maken. Zelf overdrijf ik hier niet met foto's te posten—het gaat in sommige topics al hard genoeg—maar als ik er eentje post is 't meestal om mijn twijfels op de juiste sporen te krijgen.

      Zeker in fotodiscussie moeten het geen toppers zijn, hé. Dan valt er niet veel te discussiëren.

      Op school vond men je overigens al behoorlijk goed als je per 12 genomen foto's er eentje kon laten zien (dat moest dan zeker nog geen waauw-foto zijn). Anyway: het valt me ook voor dat ik ergens foto's gaan nemen ben en er gewoon de dagen nadien terugsta om het opnieuw te proberen.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: Geen enkele mooie foto!

        Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
        Kom je dat ook al eens tegen ,moet ik nog te vel leren of wordt ik te moelijk?
        Je staat in elk geval al verder dan de helft van al wie hier op BD zijn beelden laat zien : "Je bent kritisch voor je beelden en voor jezelf" - daar zouden velen hier kunnen van leren...

        Twee opmerkingen :
        - Het kan verkeren... Soms ga je op stap en schiet je geen enkel goed beeld. Dat kan deprimerend, ja zelfs 'remmend' werken. Edoch de volgende maal heb je gegarandeerd prijs...
        - Laat je beelden voor alle zekerheid toch wat rusten. Bekijk ze nog eens een paar dagen later. Het is mij al meermaals voorgevallen dat ik de kracht van bepaalde foto's pas zag nadat ik er wat afstand van had genomen...

        Beter 1 keigoed beeld tonen
        dan je publiek te vervelen met 10 gemiddelde of slechte platen

        Respect !
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Geen enkele mooie foto!

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          J
          Twee opmerkingen :
          - Het kan verkeren... Soms ga je op stap en schiet je geen enkel goed beeld. Dat kan deprimerend, ja zelfs 'remmend' werken. Edoch de volgende maal heb je gegarandeerd prijs...
          - Laat je beelden voor alle zekerheid toch wat rusten. Bekijk ze nog eens een paar dagen later. Het is mij al meermaals voorgevallen dat ik de kracht van bepaalde foto's pas zag nadat ik er wat afstand van had genomen...

          Beter 1 keigoed beeld tonen
          dan je publiek te vervelen met 10 gemiddelde of slechte platen

          Respect !
          Greetz, Kariboe
          Met deze mening kan ik volledig meegaan, ben zelf ook al vaker thuis gekomen zonder platen waar ik voor op pad was gegaan. In het begin misschien frustrerend maar ook daar wen je aan en laat dat dan weer een stimulans zijn voor de volgende keer.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Re: Geen enkele mooie foto!

            kijk eerst goed voordat je je opname maakt, bv naar compo/kleuren/licht.
            richten en dan pas schieten, is het dan nog niet naar de zin, andere instelling gebruiken, van camera en je zelf.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Geen enkele mooie foto!

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              kijk eerst goed voordat je je opname maakt, bv naar compo/kleuren/licht.
              richten en dan pas schieten, is het dan nog niet naar de zin, andere instelling gebruiken, van camera en je zelf.
              grt,bouk.
              Niet mee akkoord.
              Dit is goed voor stilstaande onderwerpen zoals model-fotografie en pano's en stilleven.
              Wanneer ik vlinderkes volg, heb ik weinig boodschap aan compo, kleur, licht. Die beesten bepalen zelf waar ze zich neervleien. ALs je geluk hebt, zitten ze goed en mooi, als je tegenslag hebt is je BG te druk n krijg je hier op je donder.

              TS, veel, heel veel respect voor je kritische houding. Maar post wat foto's. Misschien zijn die beter dan je denkt en kan via crop toch prachtigs ontstaan; tenzij je het hebt over scherpe, verkleuring ...
              Mijn advies is altijd, steeds veel foto's nemen, en ja misschien in het achterhoofd die compo, ... maar als de gelegenheid zich voordoet. Werken en spelen met je toestel. ZO leer je zelf wel de beperkingen en de mogelijkheden van je spul en vooral, dat derde oog tussen je twee oren. Daar wordt de foto gemaakt en nergens anders ... Nadien je foto's bekijken enbeoordelen en proberen uit te zoeken wat er eventueel mis liep en indien je dat dan ook wel kan verbeteren. Er is nog altijd een verschil tussen wens, droom en realiteit. Ofwel fotografeer ik die rare kwezel in een slechte kompo, ofwel doe ik het niet, maar ben ik wel een "eigenzinnig" beeld armer. Die keuze zal je vaak moeten maken.

              Nu je het zegt, ik ben benieuwd naar de opvolger van de Nikon D3X, dan pas zal ik goei foto's kunnen maken ... (je begrijpt wel wat ik bedoel)
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #8
                Re: Geen enkele mooie foto!

                Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik slechte resultaten boekte omwille van een samen loop van omstandigheden zoals vermoeidheid, slecht licht , slechte instelling,...inderdaad frustreerend.
                Ik vind het soms moeilijk om op het kleine schermpje van mijn D 70 ( ook al zoom ik in)om de scherpte te controleren. Na ja, dat zijn allemal excuses, al die luxe die me vroeger niet had en toch niet tevreden, volgende keer beter.
                Wat moet een professionele fotograaf het toch soms moeilijk hebben als die een reportage moet fotograferen en niet in zijn draai is.
                DE GUSTIBUS ET COLORIBUS NON EST DISPUTANDUM
                D 300 met Nikkorlenzen ; 70-200 VR(2.8) ; 50(1.8); 17-55(2.8);macro 105 VR(2.8) ;TC-17
                BD0941BE website: www.fotoplezier.be

                Comment


                • #9
                  Re: Geen enkele mooie foto!

                  Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                  Niet mee akkoord.
                  Dit is goed voor stilstaande onderwerpen zoals model-fotografie en pano's en stilleven.
                  Wanneer ik vlinderkes volg, heb ik weinig boodschap aan compo, kleur, licht. Die beesten bepalen zelf waar ze zich neervleien. ALs je geluk hebt, zitten ze goed en mooi, als je tegenslag hebt is je BG te druk n krijg je hier op je donder.
                  Dat geldt juist OOK voor vlinderkes en dergelijk. Ook dan is juist compo, achtergrond etc uitermate belangrijk. Zorg maakt het dat een foto van dat Vlinderke het een is die boven alle ander macro's uitsteekt. Ik zie hier regelmatig uitermate mooie macro's voorbij komen waaraan je ZIET dat er werk aan besteed is.

                  En ja, ik om ook regelmatig thuis van een leuke dag zonder goede foto's. Soms heb je geluk en soms heb je gewoon pech, maar dat maakt fotograferen juist zo mooi.

                  Alex
                  Website : www.alextimmermans.com
                  Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                  Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen enkele mooie foto!

                    Yquem: het kan al eens verkeren. In feite is dit een goed teken dat je voor je eigen kan uitmaken dat de beelden niet goed genoeg waren. Je wordt kritisch en dat zal je fotografie ten goede komen. Een andere dag, op een andere locatie zal je misschien dan wel tientallen schitterende foto's maken. Zeker geen reden om neerslachtig te zijn.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen enkele mooie foto!

                      Ik zie dat je je hebt ingeschreven voor de SD van a.s. zondag in 't Vinne, dat is een mooie gelegenheid om eens persoonlijk kennis te maken met wat andere BD-ers. Gewoon niet aarzelen en als je vragen hebt probeer die dan daar te stellen aan wat mensen zodat je in elk geval alweer wat wijzer naar huis zal gaan.
                      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen enkele mooie foto!

                        Ik bekijk het meestal net andersom. Ik ga fotos maken en beleef daar het meeste plezier in. De fun van het zoeken, kijken, benaderen, kadreren, keuze maken uit standpunt, lenzen en instellingen etc.
                        Weg zijn uit het dagelijkse, ontspanning, tot rust komen, niets moet - alles kan sfeertje.
                        Als er dan ook nog leuke beeldjes uitrollen is dat mooi meegenomen.
                        Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen enkele mooie foto!

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
                          Dat geldt juist OOK voor vlinderkes en dergelijk. Ook dan is juist compo, achtergrond etc uitermate belangrijk. Zorg maakt het dat een foto van dat Vlinderke het een is die boven alle ander macro's uitsteekt. Ik zie hier regelmatig uitermate mooie macro's voorbij komen waaraan je ZIET dat er werk aan besteed is.

                          En ja, ik om ook regelmatig thuis van een leuke dag zonder goede foto's. Soms heb je geluk en soms heb je gewoon pech, maar dat maakt fotograferen juist zo mooi.

                          Alex
                          Natuurlijk is het altijd de betrachting om vlinders er mooi op te krijgen met een knappe BG en compo.
                          Als de BG niet goed is of er zitten storende elementen in de weg, dan wacht ik soms tot hij/zij op op een ander plekje nectar gaat slurpen. Is de vlinder het beu en hij gaat er vandoor...geen probleem. Die koolwitjes, atalanta's of dergelijke kom je later nog wel vaker tegen. Maar wat te doen als je een zeldzamer exemplaar tegenkomt. Dan neem ik toch het zekere voor het onzekere en leg deze vast. Als die er vandoor gaat, dan heb ik hem alvast en dan gaat voor mij persoonlijk die waarneming boven de BG en compo.

                          IMHO Als het puur om de fotografie te doen is, is de BG van groot belang. Als het hem om de waarneming te doen is niet.
                          Mvg Tim

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geen enkele mooie foto!

                            Je moet regelmatig eens terug gaan kijken naar de foto's die je een lange tijd geleden gemaakt hebt.....als je vind dat ALLE foto's die je vroeger gemaakt hebt veel beter zijn dan degene die je nu maakt dan is het beter dat je gewoon je camera in de vuilbak werpt..
                            Ik garandeer dat je in je oude foto's zoveel fouten gaat zien qua compositie ed... dewelke je nu al lang niet meer maakt. Soms kan je het gevoel hebben dat je foto's niet echt willen lukken en dat je wat vastzit......dit is enkel een gevoel. De vorderingen gaan gewoon niet langer met zulke grote sprongen vooruit zoals je dit het begin wel had......maar je wordt toch langzaam aan beter.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geen enkele mooie foto!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yquem Bekijk bericht
                              Kom je dat ook al eens tegen ,moet ik nog te vel leren of wordt ik te moelijk?
                              Ik kom niks anders tegen
                              1 goeie (wat ik dan goed vind, want meestal nog niet goed genoeg voor de meesten hier waarschijnlijk) op de 100 is geen uitzondering.
                              So what? Kan me eigenlijk niks schelen. Als ik me maar geamuseerd heb met zoeken, rondwandelen, proberen.
                              En mijn omgeving is dan helemaal anders ingesteld. Die vinden het zo'n zonde dat ik al die mooie foto's zomaar begin te wissen...

                              Comment

                              Working...
                              X