Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beschermen van Tokina 12-24

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beschermen van Tokina 12-24

    Deze lens heeft een voorste glas dat erg vooruit steekt. Heb al eens geprobeerd daar een filter voor te plaatsen als bescherming, maar dit ging niet: kontakt tussen de filter en de lens leidde tot krassen op de coating van de filter. Iemand een voorstel? Hoe kan ik het glas van de lens beschermen?

  • #2
    Re: Beschermen van Tokina 12-24

    De tokina 12-24 heeft geen bol frontelement
    Er past gewoon een 77mm filter op.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Beschermen van Tokina 12-24

      Bij mij past er gewoon een UV-filter (Tiffen UV-protector 77mm) op , zonder dat die het frontelement raakt hoor. Ben je zeker dat die filter dat element raakt?
      Flickr! :: Blog
      Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

      Comment


      • #4
        Re: Beschermen van Tokina 12-24

        Even een toelichting op het geciteerde probleem:
        De lens is een Tokina SD 12-24 F4 (IF) DX (van de reeks AT-X Pro) in Nikon vatting.
        De Cokin filter in 77 mm schroeft moeiteloos erop als de lens op 12 mm staat. Maar van zodra je zoomt naar 24 mm, raakt het distale lensglas de filter (en beschadigt de coating van de filter - gelukkig nog niet van de lens zelf). Dat glaskontankt gebeurt m.i juist iets voor 24 mm, dus je kan nog wat verder "forceren" en de schade verergeren.

        Comment


        • #5
          Re: Beschermen van Tokina 12-24

          Ik heb inderdaad net dezelfde lens, en nu je het zegt, het voorste element komt inderdaad iets verder dan de schroefdraad voor de filter.

          Maar bij mij "botst" het plastiek rond het glas tegen de filterrand voor dat het lenselement en het filterglas elkaar raken. Misschien ligt het glas van die Cokin filter iets lager (max 0,5mm) waardoor ze elkaar toch raken.

          Ik schiet nu al ongeveer anderhalve maand met dit objectief, bijna continu met UV-filter erop, vaak ook op 24mm, en zie toch nog niets van beschadiging aan de coating.
          Flickr! :: Blog
          Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

          Comment


          • #6
            Re: Beschermen van Tokina 12-24

            Met een normaal Hoya HMC filter nooit iets van gemerkt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Beschermen van Tokina 12-24

              Gebruik ik geen filter alleen de zonnekap beschermt toch je lens.
              mvg duindistel

              Comment


              • #8
                Re: Beschermen van Tokina 12-24

                Zelf heb ik standaard een polafilter op deze lens zitten en dat geeft geen enkel probleem gelukkig. Dus misschien eens een ander merk filter proberen?
                Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                --------

                Comment


                • #9
                  Re: Beschermen van Tokina 12-24

                  Ik heb er soms een slim Sigma polafilter opzitten, en hier ook geen contact.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beschermen van Tokina 12-24

                    Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                    Zelf heb ik standaard een polafilter op deze lens zitten en dat geeft geen enkel probleem gelukkig. Dus misschien eens een ander merk filter proberen?
                    Een polfilter op een groothoek kan heel rare effecten geven, het effect verandert nl met de hoek tov de zon. Zo krijg je vaak in één beeld donkerblauwe en bleke lucht tegelijk. Ik gebruik gewoon geen filter. Steeds zonnekap en indien buiten gebruik de lensdop.
                    Groetjes van tozumi

                    Bezoek hier mijn webstek

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beschermen van Tokina 12-24

                      Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                      Een polfilter op een groothoek kan heel rare effecten geven, het effect verandert nl met de hoek tov de zon. Zo krijg je vaak in één beeld donkerblauwe en bleke lucht tegelijk. Ik gebruik gewoon geen filter. Steeds zonnekap en indien buiten gebruik de lensdop.
                      Zo hoort het ook
                      I Love Leica

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beschermen van Tokina 12-24

                        Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                        Een polfilter op een groothoek kan heel rare effecten geven, het effect verandert nl met de hoek tov de zon. Zo krijg je vaak in één beeld donkerblauwe en bleke lucht tegelijk. Ik gebruik gewoon geen filter. Steeds zonnekap en indien buiten gebruik de lensdop.
                        Kan, als je een slechte filter hebt wel. Maar alle slechte filters hebben wel hun nadelen, dus is het zaak om een kwalitatief goede filter te kopen.
                        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                        --------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beschermen van Tokina 12-24

                          Oorspronkelijk geplaatst door JLP Bekijk bericht
                          Kan, als je een slechte filter hebt wel. Maar alle slechte filters hebben wel hun nadelen, dus is het zaak om een kwalitatief goede filter te kopen.
                          Dat pola-effect heeft niets te maken met een goede of slechte filter hoor , het is gewoon natuurkunde (ik heb zo'n walgelijk dure Kaesemann van B&W en die heeft het uiteraard ook). Een polafilter is de enige die ik gebruik, voor het effect. Zelfs bij de beste "beschermings" filter kan je bounce-back flare hebben . Kris.

                          Comment

                          Working...
                          X