Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

betaalbare breedhoek zoomlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • betaalbare breedhoek zoomlens

    Nu ik overgestapt ben van mechanische body's naar een Nikon D200 beginnen de nadelen van dit soor toestellen zwaar door te wegen: geen full-frame sensor en een ronduit inferieure zoeker. daarom ben ik op zoek naar een lens die tot 18mm breed gaat en autofocus is. een zoom moet het ook wel zijn, omdat je ook niet constant van primes kunt wisselen.

    vooral op zijn breedst moet de lens redelijk scherp zijn en weinig last hebben van vignettering. Nikkor lenzen zijn redelijk verwarrend: er is zowel de 18-35mm f/3.5-4.5 als de 18-70, met de goedkopere 18-70 die verder inzoomt en dezelfde opening heeft... natuurlijk zal die wat meer last hebben van vervorming en vignettering op 18mm, maarja. bizar, misschien kunnen jullie wat raad geven. heb reeds een paar keer de 18-70 geprobeerd van iemand die na een paar jaar intensief gebruik erg stroef was geworden en allesbehalve stevig was (als je volledig metalen lenzen gewoon bent...)

    liefst zou ik bij nikon blijven, maar de Tokina 18-35 2.8-4 lijkt me best interessant, hier vergeleken met een canon. de sigma 15-30 leek me ook interessant, maar daarvan hoorde ik al teveel slechte dingen.

    niet zo erg dat de lens makkelijk flare heeft, nu werkte ik een paar weken fulltime met een Vivitar 1 series 28-90 2.8-3.5 die makkelijk flared, maar met een moderne autofocus zal ik breder en scherper kunnen gaan, en iets comfortabeler mijn hand gebruiken om de zon uit de lens te houden
    Nikon D200, 2x Nikon FM
    Nikkor 28/2 Ai, 50 1.8 AFD, 55mm f/3.5 Micro, 105 f/2.5 Ai

  • #2
    Re: betaalbare breedhoek zoomlens

    Wat nuttig om te weten is: wat is je budget?

    Als je het geld hebt, ga dan zonder twijfel voor de Nikon 17-55mm f/2.8.

    Je redenering hierboven is ook nogal verwarrend: de D200 heeft een slechte zoeker dus je zoekt een 18mm lens? Ook zie ik niet in waarom Nikkor lenzen verwarrend zijn. Het zijn er veel, dat wel, maar vele zijn niet meer zo recent. Ook bestaat er geen 18-35mm lens. Als je de 18-135mm bedoelt is het wel zo dat de Nikon 18-70 wordt meestal wel beter aangeschreven dan die 18-135. Heel veel interessante informatie en lens-testen vind je op photozone.de. Hopelijk brengt dit enige verduidelijking!
    Nikon D80 en toebehoren.

    Comment


    • #3
      Re: betaalbare breedhoek zoomlens

      Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
      Wat nuttig om te weten is: wat is je budget?

      Als je het geld hebt, ga dan zonder twijfel voor de Nikon 17-55mm f/2.8.

      Het zijn er veel, dat wel, maar vele zijn niet meer zo recent. Ook bestaat er geen 18-35mm lens. Als je de 18-135mm bedoelt is het wel zo dat de Nikon 18-70 wordt meestal wel beter aangeschreven dan die 18-135. Heel veel interessante informatie en lens-testen vind je op photozone.de. Hopelijk brengt dit enige verduidelijking!
      budget? ligt nog niet juist vast, maar de high-end lenzen zoals de 17-35 of 17-55 f/2.8 zijn nog niet voor mij, zoals de topictitel wel liet vermoeden. de 18-135 interesseert me helemaal niet, meer info over de zeldzame 18-35 hier:



      Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
      Je redenering hierboven is ook nogal verwarrend: de D200 heeft een slechte zoeker dus je zoekt een 18mm lens?
      de sensor is kleiner waardoor alle brandpuntsafstanden langer worden, dus heb ik een lens nodig die dit gat opvult. ik zou kunnen kijken naar goedkope manuele focus lenzen van 16-20mm, maar met de minder goede zoeker van de D200 kan ik niet even goed scherpstellen... en met mijn bezigheden moet ik nu eenmaal zeer snel kunnen reageren. in donkere omgevingen kan ik dan van dichtbij de AF assist light gebruiken, AF zijn werk laten doen en flitsen.
      Nikon D200, 2x Nikon FM
      Nikkor 28/2 Ai, 50 1.8 AFD, 55mm f/3.5 Micro, 105 f/2.5 Ai

      Comment


      • #4
        Re: betaalbare breedhoek zoomlens

        Oorspronkelijk geplaatst door joost_v Bekijk bericht
        Ook bestaat er geen 18-35mm lens.
        Dacht het wel, die lens bestaat wel degelijk !
        Ik heb hem zelf in het bezit (zit ook in het assortiment) en deze lens is voor de groothoek beter dan de 18-70. Ook prima bouwkwaliteit. (Al heb ik de 18-70 nooit en mijn bezit gehad, om te vergelijken)

        Wel heb ik deze lens vaak op mijn F80 zitten. Dan heb ik geen last van die cropfactor. Bijkomend voordeel van de 18-35 tov. 18-55 18-70 en 18-135 is dat het geen DX-lens is dus geschikt voor full sensor. Je hebt ook nog een diafragma instelring Wat ik een voordeel durf te noemen. Deze lens is dan ook bijna twee keer zo groot in de breedte (filtermaat 77 mm) dan de 18-55 DX
        Last edited by Kiekvogel; 14 augustus 2007, 11:16.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

        Comment


        • #5
          Re: betaalbare breedhoek zoomlens

          Oorspronkelijk geplaatst door Kiekvogel Bekijk bericht
          Dacht het wel, die lens bestaat wel degelijk ! (heb hem zelf in het bezit en zit ook in het assortiment) en is voor de groothoek beter dan de 18-70. Ook prima bouwkwaliteit.

          Wel heb ik deze lens vaak op mijn F80 zitten. Dan heb ik geen last van die cropfactor. Bijkomend voordeel van de 18-35 tov. 18-55 18-70 en 18-135 is dat het geen DX-lens is dus geschikt voor full sensor. Je hebt ook nog een diafragma instelring Wat ik een voordeel durf te noemen. Deze lens is dan ook bijna twee keer zo groot in de breedte (filtermaat 77 mm) dan de 18-55 DX
          ahaa, een tevreden gebruiker. kun je eens zeggen welke lenzen je nog hebt? goed om te horen dat ie op zen breedst beter is dan de 18-70, is hij ook steviger gebouwd?

          inderdaad leuk dat hij fullframe is, op mijn nikon FM moet dat wel schreeuwen. heb onlangs een 5D met 17-40 in mijn handen gehad, wat wel spectaluair was

          in Duitsland tik ik dan wel een tweedehandse op de kop, ben nog aan het twijfelen tussen de tokina en de nikon 18-35. misschien dat de Tokina iets sneller is, maar het is nog altijd geen Nikon hé...
          Nikon D200, 2x Nikon FM
          Nikkor 28/2 Ai, 50 1.8 AFD, 55mm f/3.5 Micro, 105 f/2.5 Ai

          Comment


          • #6
            Re: betaalbare breedhoek zoomlens

            Ahzo, ja nu kan ik je volgen.

            Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de voorgestelde Nikon 18-35 en de Sigma 15-30 beide full frame-lenzen zijn. Die kosten en wegen dus nogal wat meer, zonder daarom kwalitatief beter te zijn. Ook hebben die doorgaans een grotere filterdraad, wat dus resulteert in duurrdere filters. Je kan natuurlijk hopen dat Nikon met een FF camera uitkomt, maar dat moet je voor jezelf uitmaken. Ik zie daar voorlopig niet de meerwaarde van in.

            De betaalbare lenzen (rond de 400 euro) die passen in je omschrijving zijn dan ongeveer de volgende: Nikon 18-70mm f/3.5-4.5, Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, Sigma 18-50mm f/2.8, Tamron 17-50mm f/2.8, Tokina 16-50mm f/2.8. Waarvan de laatste 3 dus hun lichtsterkte als voordeel hebben. Welke van deze lenzen de 'beste' is, daar zijn al ettelijke verhalen over vertelt. De Tamron lijkt meestal wel aangeraden te worden, maar 't is natuurlijk jij die de keuze moet maken.
            Nikon D80 en toebehoren.

            Comment


            • #7
              Re: betaalbare breedhoek zoomlens

              Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk bericht
              ahaa, een tevreden gebruiker. kun je eens zeggen welke lenzen je nog hebt? goed om te horen dat ie op zen breedst beter is dan de 18-70, is hij ook steviger gebouwd?

              inderdaad leuk dat hij fullframe is, op mijn nikon FM moet dat wel schreeuwen. heb onlangs een 5D met 17-40 in mijn handen gehad, wat wel spectaluair was

              in Duitsland tik ik dan wel een tweedehandse op de kop, ben nog aan het twijfelen tussen de tokina en de nikon 18-35. misschien dat de Tokina iets sneller is, maar het is nog altijd geen Nikon hé...
              Volgens de lenzen review database op www.photozone.de is de 18-35 beter dan de 18-70. Voor mij is de 18-35 snel genoeg. Qua AF-speed scoort deze lens ook heel goed.

              Ik heb de 18-70 nooit in handen gehad. Heb zelf de 18-55DX, 28-105 AF-D 18-35 AF-D 50mm AF-D en 70-300 AF-G
              De 18-55 ben ik niet zo van onder de indruk, staat vaak in de kast. De 70-300 ook minder van onder de indruk. Van genoemde lenzen heeft de 18-35 verweg de beste bouwkwaliteit. Meestal ga ik met twee toestellen op pad. De D50 met daarop de 28-105 en de F80 met de 18-35. Beide laatste lenzen ben ik zeer tevreden over
              Last edited by Kiekvogel; 14 augustus 2007, 11:46.
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment


              • #8
                Re: betaalbare breedhoek zoomlens

                Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk bericht
                Nu ik overgestapt ben van mechanische body's naar een Nikon D200 beginnen de nadelen van dit soor toestellen zwaar door te wegen: geen full-frame sensor en een ronduit inferieure zoeker. daarom ben ik op zoek naar een lens die tot 18mm breed gaat en autofocus is. een zoom moet het ook wel zijn, omdat je ook niet constant van primes kunt wisselen.
                Wat betreft de zoeker, kan je volgende kit aanschaffen bij

                Nikon DK-3 eyecup kit
                Everything you need to mount the DK-3 on a camera
                that has a rectangular eyepiece.
                $33.49
                Deze kit past ook op de D200
                Ik heb er al twee produkten gekocht en zeer tevreden.
                Wel moet je nog een 10 euro bijrekenen voor douane en btw.

                Dat het geen full frame is; daar ga ik geen discussie over beginnen,
                daar is hier al veel over gebateerd. ( pro en contra's )

                Voor je lens: als je werkt met een D200 en je wenst een werkelijke zoom
                breedhoek dan kan ik je de 12 - 24 f.4 AF -S DX aanraden
                = 17 - 35 equivalent voor 35mm formaat.
                Voor rapporten hierover lees:
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #9
                  Re: betaalbare breedhoek zoomlens

                  bedankt, helpt die eyecup dan zoveel? ik hoor veel goed van de katz eye splitscreens, maar die zijn toch wel kostelijk. de 12-24's zijn te breed om portretten te nemen, toch bedankt
                  Nikon D200, 2x Nikon FM
                  Nikkor 28/2 Ai, 50 1.8 AFD, 55mm f/3.5 Micro, 105 f/2.5 Ai

                  Comment


                  • #10
                    Re: betaalbare breedhoek zoomlens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk bericht
                    bedankt, helpt die eyecup dan zoveel? ik hoor veel goed van de katz eye splitscreens, maar die zijn toch wel kostelijk. de 12-24's zijn te breed om portretten te nemen, toch bedankt
                    Je zegt dat je een lens wil kopen die autofocus is; dus veronderstel ik
                    dat je die autofocus ook zal gebruiken. Die katz eye splitscreens kan
                    interessant zijn voor nauwkeurig manueel afstellen.
                    Die eyecup maakt enkel dat je oog volledig omsloten wordt door een
                    rubberen cup, zodat je geen storende zijdelingse lichtinval hebt.
                    Je scherm + datainfo blijft volledig zichtbaar.
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment


                    • #11
                      Re: betaalbare breedhoek zoomlens

                      De 18-35 is een fantastische lens. Ik heb een tweedehandsexemplaar, zgan in doos gekocht voor 270 euro. Nog niet zo lang geleden. Als je een beetje geduld hebt zou 250 euro misschien lukken. Nieuw kost deze lens 550 euro bij Konijnenberg
                      Ik ben op zoek naar een MB-20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: betaalbare breedhoek zoomlens

                        De 18-35 is wel degelijk vrij goed en ook helemaal niet zo groot of zwaar.
                        Alleen kan het zijn dat je 18 (= omgerekend 27) niet wijd genoeg vindt. Vandaar ook dat 2e hands exemplaren wat in waarde zijn gedaald. Met de bekende Tokina 12-24 en Sigma 10-20 haal je aanzienlijk meer groothoek in huis, al is de Nikon 12-24 optisch nog wel superieur. Om de Tamron 11-17 moet je trouwens met flinke stappen omheen lopen, die is echt stukken minder dan de andere 3.
                        Is 18mm genoeg voor je gebruik dan komen de kitlenzen van Nikon ook wel om de hoek kijken als handig en goedkoop alternatief, alsmede de Tamron 17-50 en Sigma 18-50mm.
                        Er zijn ook interessante primes zoals de Tokina 17mm, daar moet je gewoon ook je 35mm film body een keer op zetten...
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X