Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

    Ergens eind juni besloot ik toch maar voor de nieuwe Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8 te gaan en ze te voorbestellen bij Tekade. Ik twijfelde er lang aan, maar besloot ze als enige waardige alternatief voor m'n vaste brandpunten op reis aan te schaffen. Vooral omwille van de weather sealing. Deze zijn de Pentax versies van de twee Tokina-objectieven. Of ze in meer verschillen dan de Pentax SDM (supersonic drive motor voor in-objectief AF) en WS (weather sealing ofte spatwater- en stofdichtheid) is niet duidelijk, dus allicht geldt een deel van deze review ook voor de Tokina's.

    Ik heb m'n DA*s sinds zaterdag en na ze nu een tijdje in de hand gehad te hebben en er wat domme foto's mee te hebben gemaakt, kan ik toch al enkele conclusies posten...

    Van de twee is de DA*50-135/2.8 optisch duidelijk de betere. Inzoomen op het LCD scherm geeft aan dat deze erg scherp is, zelfs op 't niveau van m'n beste glas. 'k Ben wel nog niet op pixellevel gaan kijken, maar 't stemt me hoopvol. De DA*16-50 is net een tikje minder, maar toch lijkt ie me consistent duidelijker dan wat ik van m'n DA16-45 krijg.

    Beide objectieven wegen aanzienlijk wat, maar op de K10D met grip blijft alles toch evenwichtig. De objectieven monteren verloopt een beetje stroever omwille van de rubberen ring die de vatting spatwater- en stofdicht moet houden. Deze zorgt voor wat extra wrijving die je voelt. Met de brede zoomring en de eveneens erg brede scherptstelring heeft het objectief niet veel niet-bewegende delen om het vast te nemen bij het monteren, en dat maakt het wat lastiger in vgl met wat ik gewoon ben. Mss neem ik ze gewoon te dicht bij de camera vast (zoals ik gewoon be met m'n andere objectieven) en zal deze opmerking nonsens blijken eens ik een andere handeling gewoon ben.

    De scherpstelring draait niet als het objectief automatisch scherpstelt, in tegenstelling tot de andere DA objectieven, maar wel zoals de FA* objectieven uit de vorige generatie. Quick Shift Focus wordt geactiveerd van zodra dat je aan de ring draait. Dat maakt de handeling toch wat anders als op de FA* en Sigma EX objectieven, waar je zonder gevolg de scherpstelring in AF mode kon vasthouden bij het draaien van landschap- naar portret-oriëntatie, wat bij de DA* de scherpstelling wijzigt. Net als bij de FA* objectieven kan de scherpstelring verder doordraaien voorbij oneindig en de korste afstand (je voelt voorbij de uitersten wel wat extra weerstand), dat zorgt voor stabilielere manuele scherpstelling op de uitersten.

    Beide objectieven verschillen inzake de zoomring. Vooral omdat de DA*50-135 interne zoom heeft en de DA*16-50 niet. De DA*16-50 schuift immers twee telescoopelementen uit bij het inzoomen (eentje draait en schuift, het tweede schuift enkel). Deze zijn beide spatwater- en stofdicht waardoor deze wat extra weerstand (vglbaar met het monteren van het objectief) geven. De DA*50-135 is een heel stuk minder stroef want daar gebeurt alles binnenin de behuizing.

    SDM (supersonic drive motor). Volgens mijn waarneming werkt deze niet sneller dan conventionele AF. Ik heb het echter niet gemeten! Als ik niet door de zoeker kijk, maar gewoon de snelheid van de afstandschaal in het oog houdt is er geen merkbaar snelheidsverschil tss de beide AF technieken (firmware 1.2 vs 1.3). Doorheen de zoeker had ik echter wel het gevoel dat er sneller scherp werd gesteld. Heeft dat met de perceptie te maken door het ontbreken van het nogal uitgesproken geluid van de conventionele AF, of is er werkelijk een meer glijdende AF bij SDM? Ik weet het niet, de AF lijkt gewoon sneller... Mss zijn de grote merken toch niet zo veel sneller en speelt dezelfde perceptie daar? AF met SDM is in elk geval erg aangenaam.

    Ook met een teleconverter (eentje met powerzoom contacten) blijft de SDM netjes werken. Wel merkte ik dat SDM AF net iets meer last met het lichtverlies leek te hebben, maar dat kan toeval zijn. Ik probeerde de Tamron 1.4x met de DA*50-135. De Sigma EX2x past niet door z'n uitstekende voorelement, maar die heeft ook geen powerzoom contacten dus zou SDM niet gewerkt hebben.

    Een ander voor mij belangrijk puntje voor de DA*16-50 vooral was AF met een polarizatiefilter. De DA16-45 had daar erg veel moeite mee, vooral aan 16mm. Niet zo de DA*16-50, zelfs met de polarizatiefilter werkt de AF zonder problemen. De extra stop licht helpt duidelijk. Op de DA*50-135 probeerde ik er nog geen, maar daarop gaat op termijn de polarizatiefilter komen die nu op de DA16-45 zit.

    De zonnekappen zijn een ietsje beter dat deze op de DA zooms tot nu. Binnenin zijn ze matter, en ze zijn ook steviger gebouwd. Het deurtje voor de polarizatiefilter is naar goede Pentaxtraditie netjes aanwezig onderaan de kap. Het past er ook iets beter in, zodat ik niet denk dat het op termijn wat losjes kan beginnen zitten, zoals dat bij de vorige implementaties soms kon zijn. Nooit in die mate dat het eruit viel, maar de DA* versie lijkt me toch betrouwbaarder.

    Beide objectieven worden geleverd in het klassieke kunststof Pentaxtasje met velcro sluiting. Het achterdeksel is er eentje met randje dat de contactpunten beschermt, zoals we dat intss gewoon zijn. Het voordeksel echter is van een "nieuw" Tokina-ontwerp en kan middenin toegeknepen worden om te verwijderen. Een stuk makkelijker om de zonnekap op z'n plaats te houden en toch het deksel te kunnen gebruiken.

    Naar belichting toe lijkt de DA*16-50 erg op de DA16-45. Dat wil zeggen dat de "onderbelichting" of "conservatieve belichting" duidelijk merkbaar is in sommige omstandigheden. Vooral langs de breedste kant. Ik vermoed dat de brandpuntsafstand ermee te maken heeft. Enige Ev compensatie kan dus nodig blijken. De DA*50-135 heeft hier geen last van, maar dat heeft allicht met de aard van het beestje te maken. In een teleopname is het dynamisch bereik immers meestal beperkter dan bij ultrabreedhoek aan 16mm. Aan 16mm is de kans dat er hooglichten (hoe klein ook) in de opname komen immers erg groot.

    De korste scherpstelafstand is erg werkbaar voor beide objectieven, hoewel ik de 1m van de DA*50-135 liever wat korter had gezien. De 30cm van de DA*16-50 kan dan weer niet veel korter. Op 50mm en met de zonnekap op het objectief hou je bitter weinig ruimte voor het objectief over.

    De beide objectieven zijn voor mij perfect wat ze moeten zijn. Er is ruimte voor verbetering, maar die is er altijd... De spatwater- en stofdichtheid is in alle handelingen merkbaar en ook de algemene bouw inspireert vertrouwen. Wel zijn ze nogal naar de grote kant, maar dat kon eigenlijk ook niet anders. Ik zal dus effectief een Slingshot 200 moeten aanschaffen en m'n Slingshot 100 voor m'n vaste brandpunten houden.

    Wim
    Last edited by ishpuini; 13 augustus 2007, 16:04.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
    Ergens eind juni .............
    ........................

    Een ander voor mij belangrijk puntje voor de DA*16-50 vooral was AF met een polarizatiefilter.

    Wim
    Just what I needed, dank you

    Wim,

    Zijn het meedraaiers, of gebeurt het intern, zodat de Pola in de juiste hoek blijft?

    agzz
    I Love Leica

    Comment


    • #3
      Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

      Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
      Just what I needed, dank you

      Wim,

      Zijn het meedraaiers, of gebeurt het intern, zodat de Pola in de juiste hoek blijft?

      agzz
      Interne focus op allebei. De pola blijft dus netjes in de juist hoek.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Interne focus op allebei. De pola blijft dus netjes in de juist hoek.

        Wim
        Jee'zuster that is a pack of my hard
        I can't wait...I can't wait....I can't wait, to hold you "both" and your beautifull body's

        Thnx pietzak Wim

        agzz
        I Love Leica

        Comment


        • #5
          Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

          Wim,

          Mocht je lust hebben om van elk objectief een RAW naar je webstek te uploaden , zodat ik en anderen het kunnen downloaden, "ik" hou je niet tegen!
          In feite houdt niets of niemand je tegen!

          agzz
          I Love Leica

          Comment


          • #6
            Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
            Wim,

            Mocht je lust hebben om van elk objectief een RAW naar je webstek te uploaden , zodat ik en anderen het kunnen downloaden, "ik" hou je niet tegen!
            In feite houdt niets of niemand je tegen!

            agzz
            PM gezonden...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

              Bedankt voor de uitgebreide review Wim.

              'k Weet niet wat ik denken moet van de 16-50. Erg veel mensen hebben zich toch al erg negatief uitgelaten over deze lens. Ik hoop dan ook maar dat ik een verstandige keus maak om deze aan te schaffen. Van de andere kant, ik heb (helaas) geen LTD primes om mee te vergelijken... maar da's dan ook gelijk een beetje het punt.....

              Is het voor mij verstandig om de 16-50 toch aan te schaffen of zou ik toch beter voor de LTD's kunnen gaan. (bijv. de DA 21, DA 40 & DA 70, die anderen zijn me toch echt iets te duur) Hoewel dat in z'n totaal natuurlijk wel veel prijziger wordt en ik daar het budget niet meer voor heb (de 16-50 lukt nog net ). En wil ik wel het gemak van zoomlenzen voor een groot deel opgeven?

              'k Heb afgelopen vrijdag m'n FA 50mm f1.4 gekregen (nou ja, gekocht ) 't Enige wat ik daarvan kan zeggen is dat ik die veel eerder had moeten aanschaffen. Echt een geweldig lensje! Maar nu ik de kwaliteit van die prime zie vraag ik me tegelijk ook weer af, zal die 16-50 deze kwaliteit wel halen... (en dan met name de bokeh en scherpte op f2.8)
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Bedankt voor de uitgebreide review Wim.
                Was ik zedelijk verplicht hé...

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                'k Weet niet wat ik denken moet van de 16-50. Erg veel mensen hebben zich toch al erg negatief uitgelaten over deze lens. Ik hoop dan ook maar dat ik een verstandige keus maak om deze aan te schaffen. Van de andere kant, ik heb (helaas) geen LTD primes om mee te vergelijken... maar da's dan ook gelijk een beetje het punt.....
                Ik heb net enkele PEFs bekeken en ik moet zeggen dat de kwaliteit erg meevalt. De resultaten zijn beter dan met de DA16-45. Als ik vgl met de beelden die ik vorige week in de Zoo maakte met m'n limiteds zelfs beter, maar toen zat ik aan hogere ISOs en was er niet zoveel licht... In praktijk zal het verschil echt wel meevallen. Vergeet niet dat je haast nooit beelden tot op pixel niveau gaat publiceren, of het nu voor web of op papier is. De weinige volle resolutie beelden die je wel zal printen ga je bovendien nooit van vlak bij bekijken...

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Is het voor mij verstandig om de 16-50 toch aan te schaffen of zou ik toch beter voor de LTD's kunnen gaan. (bijv. de DA 21, DA 40 & DA 70, die anderen zijn me toch echt iets te duur) Hoewel dat in z'n totaal natuurlijk wel veel prijziger wordt en ik daar het budget niet meer voor heb (de 16-50 lukt nog net ). En wil ik wel het gemak van zoomlenzen voor een groot deel opgeven?
                De keuze is niet makkelijk. Voor mij blijven de limiteds (en andere vaste brandpunten) gereserveerd voor de momenten dat ik de tijd kan nemen van objectief te wisselen, als de elementen dat toelaten ten minste. Niet alleen omwille van de kwaliteit, maar ook omwille van het feit dat je met een vast brandpunt meer zoekt naar de juiste compositie en zo toch net iets betere resultaten haalt... De zooms zijn voor op reis, vooral de lange natte en/of stoffige reizen die ik wel één of twee keer per jaar onderneem. Ik ben blij dat ik eindelijk een setje zooms heb die niet teveel compromis zijn. Jammer dat ze zo groot zijn, voor discrete portretten op een marktje zal de DA*50-135 iets minder handig zijn dan de FA77 ondanks het extra bereik. Ik vrees er meer mee in de kijker te zullen lopen dan ik wil... Mss dat om die reden er wel altijd één limited in m'n tas zal zitten. De FA43 is mss een mooie flexibele kandidaat en toch net iets langer dan standaard. Dat of de DA21 of de FA77 of de... tja moeilijke keuze hé...

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                'k Heb afgelopen vrijdag m'n FA 50mm f1.4 gekregen (nou ja, gekocht ) 't Enige wat ik daarvan kan zeggen is dat ik die veel eerder had moeten aanschaffen. Echt een geweldig lensje! Maar nu ik de kwaliteit van die prime zie vraag ik me tegelijk ook weer af, zal die 16-50 deze kwaliteit wel halen... (en dan met name de bokeh en scherpte op f2.8)
                Zeker niet... Ik hield ook erg veel van m'n FA50/1.4, maar ik gebruik 'm de laatste tijd haast niet meer. Op 135film zat ie haast altijd op m'n toestel, maar op APS-C is hij gewoon te strikt of niet lang genoeg voor mij... Maar als de beeldhoek jou goed ligt, dan heb je een prachtige aanwinst, da's zeker.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Was ik zedelijk verplicht hé...


                  Ik heb net enkele PEFs bekeken en ik moet zeggen dat de kwaliteit erg meevalt. De resultaten zijn beter dan met de DA16-45. Als ik vgl met de beelden die ik vorige week in de Zoo maakte met m'n limiteds zelfs beter, maar toen zat ik aan hogere ISOs en was er niet zoveel licht... In praktijk zal het verschil echt wel meevallen. Vergeet niet dat je haast nooit beelden tot op pixel niveau gaat publiceren, of het nu voor web of op papier is. De weinige volle resolutie beelden die je wel zal printen ga je bovendien nooit van vlak bij bekijken...
                  Maar hoeveel beter is de 16-50 dan de 16-45 in jouw ogen? Ik zit namelijk een beetje met idee te spelen om (tweedehands) een 16-45 aan te schaffen + een nieuwe DA 70mm limited. Die lijkt me voor portretten namelijk ideaal (de 50mm is prachtig maar wel wat aan de korte kant, m'n Tamron 90mm macro is iets aan de lange kant imo). Wanneer ik dan vervolgens mn Sigma EX 28-70 en mn Pentax-A 50mm f2.0 heb verkocht zou ik (met enig financieel bijleggen) een DA 40mm erbij kunnen kopen.

                  Over die limiteds gesproken, hoe groot is het IQ verschil eigenlijk tussen de DA 40mm en DA 43mm en de DA 70mm en de FA 77mm. De prijsverschillen zijn tenslotte best fors. (wat deels natuurlijk ook wel te verklaren is door verschil in lichtsterkte....)
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Maar hoeveel beter is de 16-50 dan de 16-45 in jouw ogen? Ik zit namelijk een beetje met idee te spelen om (tweedehands) een 16-45 aan te schaffen + een nieuwe DA 70mm limited. Die lijkt me voor portretten namelijk ideaal (de 50mm is prachtig maar wel wat aan de korte kant, m'n Tamron 90mm macro is iets aan de lange kant imo). Wanneer ik dan vervolgens mn Sigma EX 28-70 en mn Pentax-A 50mm f2.0 heb verkocht zou ik (met enig financieel bijleggen) een DA 40mm erbij kunnen kopen.
                    Je moet zelf uitmaken wat de DA*16-50 voor je waard is. Maar ik kan je wel zeggen dat als IQ je enige criterium is, je best de DA16-45 kiest. Het verschil in IQ en scherpte is de extra kost allicht niet waard. Het is in praktijk hoogstens marginaal te noemen, want de DA16-45 is op zich al erg goed voor een zoomobjectief. WS, SDM, bouw, extra 5mm, extra stop, het niet draaien van de AF ring bij AF, ... zijn allemaal argumenten die voor mij persoonlijk één voor één even zwaar of zwaarder wegen dan het verschil in IQ.

                    Je andere opties zijn zeker een alternatief. Mss is het wel verstandiger hiermee te beginnen. De DA* zijn immers een fameuze kost om zo ineens in te vliegen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Over die limiteds gesproken, hoe groot is het IQ verschil eigenlijk tussen de DA 40mm en DA 43mm en de DA 70mm en de FA 77mm. De prijsverschillen zijn tenslotte best fors. (wat deels natuurlijk ook wel te verklaren is door verschil in lichtsterkte....)
                    Ik heb noch de DA40 noch de DA70. Maar ik meen begrepen te hebben dat IQ toch vglbaar is. De kleinere beeldcirkel (voor APS-C) het uitsparen van de kosten voor een diafragmaring en het kleinere grootste diafragma zijn allicht redenen. Plus het feit dat de DA limiteds in Vietnam worden gemaakt, terwijl de FA limiteds nog in Japan werden gemaakt waar de loonkosten aanzienlijk hoger liggen. Ik deed het voor de extra stop (de FA43 dan, de FA77 had ik al voor er van de DA70 sprake was).

                    Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                      Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                      WS, SDM, bouw, extra 5mm, extra stop, het niet draaien van de AF ring bij AF, ... zijn allemaal argumenten die voor mij persoonlijk één voor één even zwaar of zwaarder wegen dan het verschil in IQ.
                      Nou ja, dat is voor mij ook net het punt, IQ is niet het enige dat telt. Maar zou de IQ van de 16-45 veel minder goed zijn, dan werd de keuze wel veel makkelijker

                      oh oh keuzes, met een beperkt budget toch niet altijd even leuk Maar waarschijnlijk laat ik m'n bestelling voor de 16-50 wel doorgaan en ga ik daarna wel weer aan het sparen voor een DA 70mm. Ben toch bang dat ik spijt krijg wanneer ik de 16-45 verkies boven de 16-50....

                      't Wordt tijd dat die 16-50 binnenkomt, dan kan ik hem ophalen en hoef ik me niet langer het hoofd te breken over deze keuzes
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                        Voor mij is het heel simpel, ik heb geen budget meer om te spenderen (bouwplannen) . Maar toch steekt de 50-135mm echt mijn ogen uit. De 60-250 ook wel, maar voorlopig kan ik gerust verder met men sigma 100-300 f4.

                        Wat ik wel nog wilde vragen, staat er ook een nieuwe pentax-teleconvertor op de planning? En zou deze ook werken met men sigma? Ik heb met convertors geen enkele ervaring.
                        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                          Wat ik wel nog wilde vragen, staat er ook een nieuwe pentax-teleconvertor op de planning? En zou deze ook werken met men sigma? Ik heb met convertors geen enkele ervaring.
                          De officiële boodschap van Japan is dat het ofwel een teleconverter ofwel één van de objectieven op de roadmap is. Als de markt een TC wil, dan moet dus één van de objectieven wijken. Iedereen die een TC wil zal allicht wel een objectief weten dat ze liever laten vallen, maar in 't algemeen denk ik wel dat de objectieven het zullen halen...

                          Alternatief is een rebranding van bv de Tamron of Kenko TCs. Dat moet normaal gezien makkelijker kunnen, maar of die dan de nodige brandpuntsafstand omrekenende chip kan hebben en weather sealing is wat anders. SDM behouden is makkelijker omdat daar enkel powerzoom contacten voor nodig zijn...

                          We kunnen enkel 23 augustus afwachten en hopen dat Pentax op die press conference meer dan enkele tipjes van de sluier oplicht...

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                            Opgelost!

                            Wat geeft de Flou artistique, van deze zooms?

                            of.....

                            Are they bokah king zooms, or not?

                            agzz
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                              Opgelost!

                              Wat geeft de Flou artistique, van deze zooms?

                              of.....

                              Are they bokah king zooms, or not?

                              agzz
                              De bokeh van de DA*16-50/2.8 is naar de drukke kant. De DA*50-135/2.8 is ook daar beter m.i.. Ze komen echter niet in de buurt van de limiteds, maar dat was ook niet te verwachten...

                              Als 't weer morgen meezit zal ik een paar beelden maken en een gallerijtje posten.

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X