Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

risico sensorreinigen+ update vol ellende

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • risico sensorreinigen+ update vol ellende

    Ik belde vanmiddag de plaatselijke fotozaak om te vragen hoe lang ik m'n camera kwijt zou zijn als ik bij hun mijn sensor liet reinigen en kreeg een beetje vreemd antwoord. Het duurde een dag maar voor eigen risico. Als m'n sensor erg vuil was zouden ze meer vocht moeten gebruiken om hem schoon te krijgen met als risico dat dit op m'n lamellen kwam waardoor de sluiter het kon begeven en voor die kosten gingen ze dan niet opdraaien Heb m'n camera niet gebracht omdat ik het antwoord nogal vreemd vond. Ten eerste vraag ik me serieus af of het wel klopt dat ze niet aansprakelijk zijn: ik betaal voor een dienst die ze verrichten, als die dienst verkeerd wordt uitgevoerd en m'n camera om zeep helpt lijkt mij dat ze die schade dan gewoon moeten vergoeden. Daarnaast heb ik liever dat, áls m'n sensor zo vuil blijkt dat ze hem op de normale wijze niet goed schoonkrijgen, ze hem "matig" schoonmaken maar wel m'n camera heel laten. Hoe zit dit nou precies?
    Last edited by Guest38; 14 augustus 2007, 17:23.

  • #2
    Re: risico sensorreinigen

    Of er nu veel of weinig stof op de sensor zit, de werkwijze blijft altijd dezelfde.

    Waarschijnlijk werken ze met Sensor-Swabs, en daar moet je een paar druppeltjes reinigingsvloeistof op doen. Die vloeistof moeten ze niet rechtstreeks op de sensor spuiten.

    De camera daar niet laten reinigen is een heel wijze beslissing.


    Als ze bij het reinigen van de sensor een verkeerde handeling doen, waardoor bijvoorbeeld de spiegel terugklapt terwijl ze aan het reinigen zijn, dan zou ik toch denken dat ze zelf aansprakelijk zijn voor de schade die ze toebrengen aan je camera.
    Dat is ook één van de redenen waarom het reinigen zoveel geld kost...

    Volgens mij moeten ze dus de schade vergoeden als ze een fout maken, maar ze zullen natuurlijk altijd wel iets vinden om daar onderuit te geraken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: risico sensorreinigen

      Omdat ik het reinigen toch niet zelf aandurfde vanmiddag toch de camera weggebracht. Kreeg later op de middag al een telefoontje of ik soms zelf al een poging had gedaan want er zaten 2 krasjes op de spiegel. Hoe die krasjes daar komen is me een raadsel want ik ben nooit verder dan een klein blaaspeertje met erg kort tuitje gekomen qua reiniging, maar goed dat was niet anders. Ik ga de camera na een 2de telefoontje ophalen en mag vervolgens ipv de aan de telefoon gemelde 25 euro 40 euro afrekenen Pardon? Ja we hebben er meer werk aan gehad en 25 euro was het begin bedrag..fijn dat dat van te voren ook was verteld Ik kom thuis en vind een zestal zwaar overbelichte testfoto's op m'n geheugenkaartje die er (uiteraard) spoless uitzien. Zelf een foto van een schoon wit vel papier gemaakt en ik tel zo in de gauwigheid al 7 vlekken Teruggebelt en gezegd dat ik nog steeds vrij veel vlekken zie en dat ik dus niet tevreden ben over de reiniging. Meneer verbaasd maar bied aan dat ik terug mag komen en dan kijken ze er opnieuw naar. Vervolgens begint ie over dode pixels..(zou je die dan niet ook moeten zien in een overbelicht wit vlak?) maar volgens mij zitten we nu in de fase afschuiven. Ik ga morgen terug en vind dat ze de reiniging dan maar of opnieuw moeten uitvoeren of me m'n geld maar terug moeten geven.
      Hieronder voor en nafoto's

      dit is voor


      en dit na de reiniging.
      Oke, wel wat schoner maar geen 40 euro waard wat mij betreft

      Comment


      • #4
        Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

        100% clean is moeilijk . Dag later zie je alweer sporen . Tijd dat ik men zaakje start " sensor cleaning"
        Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
        http://www.racenews.be

        Comment


        • #5
          Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

          Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
          100% clean is moeilijk . Dag later zie je alweer sporen . Tijd dat ik men zaakje start " sensor cleaning"
          Dag later na wisselen lens enzo, oke dat je dan weer wat ziet. Maar "vers"uit de winkel en binnen lens erop en klik-klak..? Nee dan vind ik dit echt niet kunnen.

          Comment


          • #6
            Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

            Ik zou zeggen, je camera laten reinigen in de zaak waar je hem gekocht hebt.
            Zelf reinigen zou ik nooit doen ivm aansprakelijkheid foute manipulaties.
            Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

            Comment


            • #7
              Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

              Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
              Ik zou zeggen, je camera laten reinigen in de zaak waar je hem gekocht hebt.
              Zelf reinigen zou ik nooit doen ivm aansprakelijkheid foute manipulaties.
              De zaak waar ik m'n camera heb gekocht doet geen sensorreiniging, die verkopen alleen fotospullen. Zelfs Nikon zelf is niet aansprakelijk voor schade tijdens het reinigen van je sensor bij hun servicepoint.

              Comment


              • #8
                Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

                Hallo, ik zie dat je in Nederland woont.
                In jou plaats zou ik dit eens proberen:

                Waarin staat onder FAQ:
                Ik wil de CCD (sensor) van mijn spiegelreflex camera laten reinigen. Kan ik hiervoor langskomen?
                Ja, u kunt hier op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 voor langskomen zonder afspraak. Het duurt ongeveer 30 minuten, en de prijs is 25 euro. U kunt uw toestel ook per post opsturen. Het toestel wordt dan onder rembours (betalen aan de postbode) teruggestuurd. Er komen dan 10 euro verzendkosten en 12 euro handlingskosten bij (bedragen zijn excl. BTW).

                Tevens zou ik erbij vragen om het camerahuis stofvrij te maken, ( voornaamste oorzaak ), anders mag je misschien
                nog eens terug.
                Last edited by dyafani; 14 augustus 2007, 18:10.
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #9
                  Re: risico sensorreinigen

                  Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht

                  en dit na de reiniging.
                  Oke, wel wat schoner maar geen 40 euro waard wat mij betreft
                  Welk diafragma was die 'na-reiniging.jpg'. ? Als het F22 of meer is, zou ik niet klagen.
                  Zoals Blazor al gezegd heeft, het heel moelijk om de sensor volledig schoon te krijgen.

                  De dust-referentie foto die een Nikon kan maken, is een mooi hulpmiddel om stof weg te mappen in de NEF. Je hebt dan wel Nikon Capture nodig, maar het werkt perfect.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

                    Ik laat m'n reiniging ook steevast doen bij ETB, voor m'n Canon.

                    Dave
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

                      Onlangs nog bij de fotohandelaar gezien dat iemand de zaak binnen kwam voor een sensor reiniging, de man werd verder geholpen aan de toonbank.
                      Op 5 minuten was deze terug buiten met een gekuiste sensor, en ik denk dat hij enkel de swab moest betalen.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: risico sensorreinigen

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Welk diafragma was die 'na-reiniging.jpg'. ? Als het F22 of meer is, zou ik niet klagen.
                        Zoals Blazor al gezegd heeft, het heel moelijk om de sensor volledig schoon te krijgen.

                        De dust-referentie foto die een Nikon kan maken, is een mooi hulpmiddel om stof weg te mappen in de NEF. Je hebt dan wel Nikon Capture nodig, maar het werkt perfect.
                        Die foto is inderdaad op 22 genomen. Misschien is sensorreinigen niet makkelijk maar ik vind dit gewoon teveel vlekken. 1 of 2 had ik laten zitten, maar dit ziet er uit alsof ik zelf met m'n blaasbalgje aan de slag ben geweest en dat kost geen 40 euro.

                        Comment


                        • #13
                          Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

                          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                          Onlangs nog bij de fotohandelaar gezien dat iemand de zaak binnen kwam voor een sensor reiniging, de man werd verder geholpen aan de toonbank.
                          Op 5 minuten was deze terug buiten met een gekuiste sensor, en ik denk dat hij enkel de swab moest betalen.
                          Ik heb begrepen, van een fotograaf in een zaak waar ze geen reiniging deden omdat het zo lastig is het goed te doen, dat het reinigen eigenlijk in een stofvrije kast dient te gebeuren. Klinkt ook logisch genoeg: je maakt die sensor vochtig met zo'n swap, kan me voorstellen dat als er de nodige stof in een ruimte hangt dat doodleuk neerslaat op je vochtige sensor en meteen vastzit

                          Comment


                          • #14
                            Re: risico sensorreinigen

                            Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                            Die foto is inderdaad op 22 genomen. Misschien is sensorreinigen niet makkelijk maar ik vind dit gewoon teveel vlekken. 1 of 2 had ik laten zitten, maar dit ziet er uit alsof ik zelf met m'n blaasbalgje aan de slag ben geweest en dat kost geen 40 euro.
                            Met een blaasbalg en zelfs met een statisch geladen borstel krijg je enkel los liggende stofjes van de sensor. En gewoonlijk blaas je er meer stof op dan er af.

                            Maar de stofjes blijven na een tijdje plakken op het glas. Dan helpen enkel eclipse en pecpads (of alternatieven). En zelfs hiermee krijg je hem niet dadelijk zuiver.

                            40 Eur is inderdaad niet goedkoop, maar wanneer is een sensor proper. Ze komen zelfs niet stofvrij uit de fabriek.

                            Ik kuis mijn sensors zelf (D70 -D200), er niks aan, je moet gewoon voorzichtig zijn. Het internet staat vol handleidingen.
                            De eerste keer is het wel spannend
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

                            Comment


                            • #15
                              Re: risico sensorreinigen+ update vol ellende

                              Ben inmiddels teruggeweest en mijn vermoeden werd bevestigd: het winkelhulpje had m'n sensor gereinigd (kreeg niet de indruk dat die erg veel verstand van zaken had). De eigenaar van de zaak heeft zelf even gekeken, ook naar de foto's die ik voor hem op m'n geheugenkaartje had gezet en was het blijkbaar met me eens. Hij zou dit maal de sensor zelf reinigen en ik kan m'n camera vanmiddag ophalen.

                              Comment

                              Working...
                              X