Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuw toestel: help?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuw toestel: help?

    Hey allemaal!

    Ik ben lid geworden omdat ik graag wat advies zou krijgen.

    Ik ben van plan om binnenkort een nieuw digitaal fototoestel te kopen; qua budget wou ik niet over de €250 gaan. Het toestel zou ik vooral gebruiken voor de "normale" dingen: foto's trekken op reis, van vrienden, op feestjes, etc., het zou dus een makkelijk te gebruiken compacte camera moeten zijn.

    Bij al mijn vorige toestellen had ik echter 1 groot probleem:

    het is mijn hobby om naar concerten te gaan en dan (een beetje heel amateuristisch natuurlijk) goeie foto's proberen te maken, eventueel vanop de eerste rij. Met het toestel dat ik nu heb (en alle voorgaande toestellen ook), een nogal goedkope Casio, krijg ik steeds wazige foto's, tenzij ik met flits trek natuurlijk, maar dan gaan de kleuren van de belichting en rook etc. compleet verloren.

    Ik weet niet of dit klopt, maar men heeft me verteld dat de wazige foto's de schuld zijn van een combinatie van zware bassen van te luide muziek die alles doen trillen en een te trage sluitertijd van het toestel, en dat ik dus best een toestel koop met korte sluitertijd.

    Zou iemand me kunnen vertellen naar wat voor toestel, of misschien dan toch naar welk merk ik het best op zoek ga? Het moet echt geen superduur groot fotokanon zijn, daarmee zou ik zelfs nog niet binnen mogen op dergelijke optredens. Maar ik zou toch graag iets betere foto's kunnen maken van concerten dan de wazige monsters die nu tevoorschijn komen.

    Een beetje raad zou welkom zijn, aangezien de plaatselijke fotowinkels mij telkens een enorm duur toestel proberen te verkopen.

    Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Sofie

  • #2
    Re: Aankoop nieuw toestel: help?

    dag Sofie,

    welkom op BD, je zal hier zeker wel raad krijgen om over te gaan tot de aankoop van een fototoestel hoor, daar twijfel ik niet aan...

    Ik wil je echter wel al 1 dingetje zeggen en dat is dat je voor 250 € geen toestel zal vinden dat je op een concert betere foto's zal opleveren. het probleem is inderdaad een te trage sluitertijd waardoor alle beweging door te camera wordt vastgelegd... Ik ga eerlijk zijn : als je dit niet wil hebben, moet je een digitale slr kopen met een lichtsterke lens... en die kosten jammer genoeg wel wat geld.

    Wat betreft een compactje, voor 25O € vind je tegenwoordig al wel wat. Ik heb wat ervaring met de Canon IXUS reeks en dat zijn leuke toestelletjes om zo wat kiekjes te nemen van familie en vrienden. Ze zijn ook heel erg klein dus je kan ze eigenlijk overal kwijt (handtas, borstzakje, .....) enige beperking misschien is dat ze wat zoom missen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuw toestel: help?

      Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
      dag Sofie,

      welkom op BD, je zal hier zeker wel raad krijgen om over te gaan tot de aankoop van een fototoestel hoor, daar twijfel ik niet aan...

      Ik wil je echter wel al 1 dingetje zeggen en dat is dat je voor 250 € geen toestel zal vinden dat je op een concert betere foto's zal opleveren. het probleem is inderdaad een te trage sluitertijd waardoor alle beweging door te camera wordt vastgelegd... Ik ga eerlijk zijn : als je dit niet wil hebben, moet je een digitale slr kopen met een lichtsterke lens... en die kosten jammer genoeg wel wat geld.

      Wat betreft een compactje, voor 25O € vind je tegenwoordig al wel wat. Ik heb wat ervaring met de Canon IXUS reeks en dat zijn leuke toestelletjes om zo wat kiekjes te nemen van familie en vrienden. Ze zijn ook heel erg klein dus je kan ze eigenlijk overal kwijt (handtas, borstzakje, .....) enige beperking misschien is dat ze wat zoom missen...

      Ja, dat dacht ik ook al, dat mn budget wat klein was. (Misschien hangt het ook van toestel tot toestel af, want ik heb al mensen zeer scherpe foto's weten trekken met een toch spotgoedkoop ding.)


      Dankjewel voor de reactie.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuw toestel: help?

        graag gedaan hoor... er zullen nog wel reacties op je vraag komen hoor...

        mensen genoeg hier om je op weg te helpen
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuw toestel: help?

          Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
          graag gedaan hoor... er zullen nog wel reacties op je vraag komen hoor...

          mensen genoeg hier om je op weg te helpen
          Ik hoop stilletjes dat er toch iemand is die een redelijk goedkoop toestel heeft dat toch beantwoordt aan mijn verwachtingen.

          En inderdaad, dit is wel een handige site, blij dat ik het gevonden heb.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuw toestel: help?

            Fuji FinePix F31 FD

            kijk eens op http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/
            samplegaleries te bekijken en veel gebruikers op het fuji forum van dezelfde site.

            Als ik er één bijkoop zou het deze zijn (hoge bruikbare iso).
            Dit in combinatie met noiseware om nog wat extra noise te verwijderen lijkt me de meest budgetvriendelijke optie...

            Greetz
            Fuji S9600 2gb Sandisk UltraII / 1gb Fuji XD H-type / Raynox DCR-250 Macro - Canon Powershot A720IS / 2gb SD Sandisk
            Have a look at http://www.flickr.com/photos/7770276@N07 and leave comments please.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuw toestel: help?

              hey,

              Welkom, Nu een vraagje?



              wat zeg je tegen compact?

              bv een fuji finepix f6500, en panasonic fz7 of fz8

              deze zijn wat groter maar gemakkelijk met de zoom en schieten meestel beter pics dan de andere compacts



              Wil je echt compact (formaat broekzak)

              - ricoh r6 (zoom plus compact)
              - fuji finepix f40 of zelfs de f30
              (1 van de beste in zijn prijsklasse om in donkere plaatsen te fotograferen, maar zoom ontbreekt)


              ik heb een panasonic tz2 en voor mij schiet die mooie foto's en is zeker handig door zijn 10 optische zoom. maar die kost dan iets minder dan 300 euro en dat is dan iets teveel maar dan kan je bv de ricoh r6 nemen.


              veel succes met je zoektocht
              davy
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                Zonder twijfel de Fuji FinePix F31 FD (of eventueel de F40FD)

                Dit is DE compact als het komt op fotograferen bij hoge iso's (als je de iso-waarde omhoog haalt, dan verkrijg je snellere sluitertijden bij eenzelfde licht (dit is uiteraard een eenvoudige uitleg voor jouw doel, de werkelijkheid is gecompliceerder ))
                Natuurlijk komt die hogere iso-waarde met een addertje onder het gras, zoveel te hoger, zoveel te meer ruis op de foto's. Daarom dat de fujifilm interessant is, deze is DE compact met de minste ruis.
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                  Normaal gezien zou ik zeggen voor hogere iso's kijk naar een dSLR, maar op concerten kom je daar meestal niet binnen zonder perskaart, dus dan is de fuji een zeer goede keus idd.
                  Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                    Okee, dankjewel allemaal voor de reacties!
                    Das al een heel grote hulp.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                      Misschien is het de moeite om te wachten op de opvolger van de Fuji f31fd
                      f50fd genaamd.
                      Voordelen: compacter, sd-kaart compatibel, IS, ...
                      (enkel nog een beetje de eerste resultaten afwachten ivm ruis)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mike54321 Bekijk bericht
                        Misschien is het de moeite om te wachten op de opvolger van de Fuji f31fd
                        f50fd genaamd.
                        Voordelen: compacter, sd-kaart compatibel, IS, ...
                        (enkel nog een beetje de eerste resultaten afwachten ivm ruis)
                        Nadelen;
                        - waarschijnlijk boven budget
                        - waarschijnlijk meer ruis (12Mp tov 6Mp op een slechts iets grotere sensor)
                        - zo lang je wacht kan je geen foto's nemen
                        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                          Fujifilm F20 werd in UK bij argos verkocht voor 120 euro 1 of 2 weken gelenden!!!!!
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuw toestel: help?

                            De F31fd is inderdaad een goede keuze (kost online +/- 200 euro).
                            De F40fd presteert minder goed bij weinig licht en kost evenveel dus die zou ik niet kopen

                            Nadeel van de F31fd is dat die enkel xD geheugenkaarten ondersteunt en die zijn vrij duur, moeilijk verkrijgbaar en tergend langzaam.

                            Je moet ook proberen om zo dicht mogelijk bij het podium te gaan staan want op concerten moet je met zo'n camera niet beginnen zoomen. Je sluitertijden worden dan veel langer terwijl ze bij het inzoomen juist veel korter moeten zijn om bewegingsonscherpte te voorkomen.
                            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                            Comment

                            Working...
                            X