Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschil tussen lenzen......

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschil tussen lenzen......

    hallo gasten,
    Ik heb nu een grote week mijn d200,en ben der supercontent van(al moet ik nog zeeeeeer veeeeeeeel leren......)
    Nu maak ik fotos(voor het moment)met mijn kitlenzen van mijn oude f60.
    het zijn een 28-80 1:3,5-5,6 en een 75-240 1:4,5-5,6
    mijn fotos zijn redelijk goed gelukt(bijna allemaal snapshots van mijn kinderen...)

    Ik ga nu woensdag fotos nemen op een rallysprint(in staden)want dat is eigenlijk wel mijn ding.
    Ik heb daarvoor een lens gekregen die ik mag gebruiken(in afwachting tot ik er een koop)Het is een 80-200 1:2,8
    Ik zal er woensdag serieus mee experimenteren maar vraag mij wel af of dit zooooo een verschil zal maken met mijn 75-240.
    van uitzicht en zwaarte zijn mijn lenskes al puur speelgoed,maarja ik ben al content met hetgene ik al heb.
    Weet er iemand hoe ik deze lens(of camera) het beste instel?
    Ik heb hier thuis al een beetje fotos liggen nemen,maar dit is nog geen rally he
    Zou ik zo een lens eventueel kopen,of zijn er andere(betere)lenzen voor dit soort werk?
    Ik weet dar er veel over die nieuwe 80-200 gepraat wordt,maar kwil moeder de vrouw ook nie op mijn dak krijgen(als je begrijpt wat ik bedoel)

    Ik kijk al uit naar woensdag
    zij hier toevallig ook lezers die woensdag afzakken naar staden?
    Ik ben altijd bereid om bij te leren.......

    nog 1 vraagje,als ik lenzen aanschaf is dit dan beter dat ik altijd 2,8en koop?
    of speelt dit minder rol bij groothoeklenzen?

    thanx
    steve
    nikon D200
    nikkor 70-200 2.8VR
    nikkor 18-70 DX

  • #2
    Re: verschil tussen lenzen......

    veel vragen in één keer

    * Instelling voor sprint: ik heb zelf nog geen fotos genomen van rally maar ik denk dat je eens kan proberen pannen. Kies voor sluitertijd instelling 1/30 of 1/15 en beweeg zelf mee met de wagen terwijl je klikt, dan zou de wagen scherp moeten zijn en de achtergrond is bewogen. Dat geeft een snelheidseffect.

    * verschil met uw lens. Wel, 2.8 is altijd nice, meer licht en de mogelijkheid om convertors te gebruiken. Vergeet niet dat die spullen heel veel geld kosten.

    * groothoek = kleine mm. Ik denk dat je groothoek verwart met zooms.

    En beter, tis maar wat je wil he, wil je kleine DOF's, dan ben je altijd beter af met kleinere F getallen.
    http://shelter.narfum.org

    Comment


    • #3
      Re: verschil tussen lenzen......

      Oorspronkelijk geplaatst door fuzzylogic Bekijk bericht
      veel vragen in één keer

      * Instelling voor sprint: ik heb zelf nog geen fotos genomen van rally maar ik denk dat je eens kan proberen pannen. Kies voor sluitertijd instelling 1/30 of 1/15 en beweeg zelf mee met de wagen terwijl je klikt, dan zou de wagen scherp moeten zijn en de achtergrond is bewogen. Dat geeft een snelheidseffect.

      * verschil met uw lens. Wel, 2.8 is altijd nice, meer licht en de mogelijkheid om convertors te gebruiken. Vergeet niet dat die spullen heel veel geld kosten.

      * groothoek = kleine mm. Ik denk dat je groothoek verwart met zooms.

      En beter, tis maar wat je wil he, wil je kleine DOF's, dan ben je altijd beter af met kleinere F getallen.

      Met een 80-200 op 1/30 of 1/15 om te pannen?


      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: verschil tussen lenzen......

        Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
        Met een 80-200 op 1/30 of 1/15 om te pannen?


        Groetjes,
        Pol.


        Lijkt mij wat weinig, ik denk dat je best wat experimenteert met de sluitertijd om het beste effect bij panning te verkrijgen
        Op 80 zou ik proberen rond de 1/125 te pannen, maar ik heb slechts zeeeeeeer weinig ervaring met panning, proberen dus zou'k zeggen
        ---
        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

        Comment


        • #5
          Re: verschil tussen lenzen......

          Eenmaal de 80-200/2.8 in handen zal je geen andere meer willen hebben.
          Licht moeder de vrouw maar in.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: verschil tussen lenzen......

            tweede hands 80-200mm, schuifzoom, vind je al vanaf 400€...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: verschil tussen lenzen......

              Het grote voordeel van een lichtsterke lens (2.8 - 2- 1.8 -1.4 ...) is dat je meer licht binnen krijgt wat resulteert in een helderder beeld in je zoeker en in moeilijke lichtomstandigheden een betere scherpstelling mogelijk maakt.
              Dus dat is een constant voordeel. Daarenboven heb je de mogelijkheid om bij een grotere diafragma opening een kleinere scherptediepte te bekomen.
              Het nadeel is natuurlijk dat deze lenzen veel €'s kosten.

              Wat betreft je instellingen voor panning foto's, ik ben ook geen krak hierin, is het vooral uitproberen en oefenen (het pannen op zich is niet zo makkelijk).
              Indien je een statief hebt met panfunctie zou ik hiermee eens proberen.
              Nog een tip, indien je tijd hebt, ga eens langs een drukke baan staan en probeer daar alvast eens wat uit, de scherpte ed controleren daarna gaat toch maar echt goed thuis op je computerscherm en onthoud dan je instellingen van je beste foto's, waarschijn lijk kom je zo woensdag thuis met meer gelukte foto's.

              Veel succes.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: verschil tussen lenzen......

                bedankt allemaal voor jullie reactie!
                ik denk wel dat ik er een koop in de nabije toekomst
                maar ik vraag mij af,of ik een nieuwe 80-200 koop(die met die vr-toestanden)
                ik dan nog hetzelfde "zoomvermogen" heb.
                Met die oude lenzen moet je toch het brandpunt x 1,5 doen?
                dus ik verondstel met die nieuwe niet meer???

                of versta ik het weer niet???
                nikon D200
                nikkor 70-200 2.8VR
                nikkor 18-70 DX

                Comment


                • #9
                  Re: verschil tussen lenzen......

                  Oorspronkelijk geplaatst door snelle eddy Bekijk bericht
                  bedankt allemaal voor jullie reactie!
                  ik denk wel dat ik er een koop in de nabije toekomst
                  maar ik vraag mij af,of ik een nieuwe 80-200 koop(die met die vr-toestanden)
                  ik dan nog hetzelfde "zoomvermogen" heb.
                  Met die oude lenzen moet je toch het brandpunt x 1,5 doen?
                  dus ik verondstel met die nieuwe niet meer???

                  of versta ik het weer niet???
                  Met de nieuwe lenzen moet je nog steeds rekening houden met de cropfactor (anders moeten de analoge fotografen nog beginnen rekenen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: verschil tussen lenzen......

                    Je moet alle lenzen vermenigvuldigen met jouw cropfactor, ook de lenzen die je al had. Je 240mm zal dus ogenschijnlijk meer zoomen op je DSLR dan op je oude camera.
                    http://shelter.narfum.org

                    Comment

                    Working...
                    X