Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

licht en donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • licht en donker

    Hallo,

    Vandaag ging naar het circus om foto's te trekken.
    Ik weet niet hoe het komt maar ik moest mijn foto's instellen met een een sluitertijd van max 30 want als ik hoger ga zijn mijn foto's veel te donker.
    Dit op ISO400... Toen wilde ik mijn flits gebruiken, maar zelf met dat kapje er op (diffuser) kreeg ik teveel licht en ik kon niet hoger gaan dan een sluitertijd van 200. Ik werkte het meest met die canon 28-300 L USM IS.
    Maar ook met die andere lenzen ging het niet zo goed.

    Doe ik iets verkeerd?
    Koop ik beter lenzen 1.0 als ik in donkere plaatsen wil werken?

    Met de dieren en acrobaten mocht ik geen flits gebruiken, maar ik zei dat die diffuser speciaal gemaakt is om geen flitsen in de ogen te krijgen. (klopt dat?)
    http://www.busimatch.com

  • #2
    Re: licht en donker

    De kortste flitssynchronisatietijd ven een 400D is 1/200sec. Met de ingebouwde flitser kan je dus geen kortere sluitertijd instellen dan 1/200sec.

    Je zal de externe flitser in de "high speed" mode moeten zetten om te kunnen flitsen met een kortere sluitertijd dan 1/200sec.

    De ingebouwde diffuser dient eigenlijk om het licht "breder" te verspreiden zodat je met een breedhoeklens nog een vrij goede lichtverdeling krijgt.

    Heel veel keuze in f1 lenzen is er niet, die zouden trouwens ook véél te duur zijn (Canon heeft zo'n 50mm gemaakt).
    Een f2,8 zoomlens (bijvoorbeeld een 24-70 f2,8 en een 70-200 f2,8) is wel de beste oplossing voor zo'n foto's. Maar dan zal je ook de iso nog hoog genoeg moeten zetten om de sluitertijd kort genoeg te houden (iso 800 en zelfs 1600).
    Last edited by Black B@ndit; 12 augustus 2007, 20:42.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: licht en donker

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De kortste flitssynchronisatietijd ven een 400D is 1/200sec. Met de ingebouwde flitser kan je dus geen kortere sluitertijd instellen dan 1/200sec.

      Je zal de externe flitser in de "high speed" mode moeten zetten om te kunnen flitsen met een kortere sluitertijd dan 1/200sec.

      De ingebouwde diffuser dient eigenlijk om het licht "breder" te verspreiden zodat je met een breedhoeklens nog een vrij goede lichtverdeling krijgt.

      Heel veel keuze in f1 lenzen is er niet, die zouden trouwens ook véél te duur zijn (Canon heeft zo'n 50mm gemaakt).
      Een f2,8 zoomlens (bijvoorbeeld een 24-70 f2,8 en een 70-200 f2,8) is wel de beste oplossing voor zo'n foto's. Maar dan zal je ook de iso nog hoog genoeg moeten zetten om de sluitertijd kort genoeg te houden (iso 800 en zelfs 1600).
      Dus geen deftige foto's te maken in zo'n omstandigheid.
      Ik merkte het, Iso 800, dan ging het tamelijk.
      Ik werkte met mijn 580 EX dus ja.
      Maar ja, tging nie te goed...
      http://www.busimatch.com

      Comment


      • #4
        Re: licht en donker

        Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
        Hallo,

        Vandaag ging naar het circus om foto's te trekken.
        Ik weet niet hoe het komt maar ik moest mijn foto's instellen met een een sluitertijd van max 30 want als ik hoger ga zijn mijn foto's veel te donker.
        1/30 zal wel lukken met die IS maar is in het algemeen wel te laag voor bewegende personen/dieren. Als je de persoon wilt bevriezen dan heb je minstens 1/60 nodig en dan mag die niet echt bewegen. Voor portretten werk ik vaak met 1/125 als richtgetal. Voor acrobatie zal je al snel richting 1/400 moeten.

        Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
        Dit op ISO400...
        Je hebt een 400D, dus waarom dan niet naar ISO1600? Ik neem bij dansoptredens vaak foto's op 1600 en die ruis is niet zichtbaar op een afdruk van 10x15.

        Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
        Toen wilde ik mijn flits gebruiken, maar zelf met dat kapje er op (diffuser) kreeg ik teveel licht en ik kon niet hoger gaan dan een sluitertijd van 200. Ik werkte het meest met die canon 28-300 L USM IS.
        Maar ook met die andere lenzen ging het niet zo goed.

        Doe ik iets verkeerd?
        Flitsen verstoord meestal de sfeer, maar als je een kortere sluiter dan 1/200 wilt dan is het toch een kwestie van de opening te verkleinen. Zet je toestel op Av en breng de opening naar F/8, F/11 of nog kleiner.

        Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
        Koop ik beter lenzen 1.0 als ik in donkere plaatsen wil werken?
        Eigenlijk wel, maar dat zal niet echt goedkoop en draagbaar zijn. Ik denk ook niet dat er echt dergelijke lenzen te koop zijn.

        Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
        Met de dieren en acrobaten mocht ik geen flits gebruiken, maar ik zei dat die diffuser speciaal gemaakt is om geen flitsen in de ogen te krijgen. (klopt dat?)
        Ja maar het zal toch wel storen. Dieren kunnen schrikken zelfs als het licht niet in de ogen komt. Ook een acrobaat moet zich 100% concentreren.
        Tot sluitertijd, Dirk

        Comment


        • #5
          Re: licht en donker

          thanx DIrk.
          Je hebt me goed vergeholpen.

          Didier
          http://www.busimatch.com

          Comment


          • #6
            Re: licht en donker

            Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
            thanx DIrk.
            Je hebt me goed vergeholpen.

            Didier
            Was nog een referentie vergeten hier deze zijn van een musical optreden allemaal op 1600 ISO.

            http://www.easymoving.be/Foto/070518...A_MissOne.html
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: licht en donker

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Was nog een referentie vergeten hier deze zijn van een musical optreden allemaal op 1600 ISO.

              http://www.easymoving.be/Foto/070518...A_MissOne.html
              ksta ervan versteld, zowel van je hulp als van je voorbeelden.
              Ze zouden allemaal moeten zijn de BD'ers ;-)

              Thanx Didier
              http://www.busimatch.com

              Comment


              • #8
                Re: licht en donker

                Oorspronkelijk geplaatst door dvcgraphics Bekijk bericht
                ksta ervan versteld, zowel van je hulp als van je voorbeelden.
                Ze zouden allemaal moeten zijn de BD'ers ;-)

                Thanx Didier
                Er zijn er nog genoeg op BD, maar je kan niet alles lezen hé.
                Ik lees maximaal 20 tot 30 topics op een dag.
                En probeer elke dag wel op een of ander topic te reageren, dit blijf je dan volgen want dan kan je af en toe ook nog zelf bijleren. Omdat anderen reageren op jouw commentaar.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment

                Working...
                X