Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopadvies FZ8 of FZ50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoopadvies FZ8 of FZ50

    Ik ben op zoek naar een degelijk bridge toestel en na uuuuren lezen op het net denk ik dat de Panasonic FZ8 en FZ50 telkens weer het best naar voor komen qua features/prijs.

    Ik zoek dus een camera voornamelijk om mee te nemen op reis. In het najaar ga ik rondtrekken in de VS en ik ben van plan om heeeel veel foto's te nemen.

    Ik wou graag even jullie mening over de verschillen tussen beide camera's hier genoemd, en of het de moeite zou zijn om de FZ50 te kiezen boven de FZ8, en waarom.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

    Vanuit aangeboden verplaatst naar een passender forum Xarder

    Comment


    • #3
      Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

      Wel... ik heb een FZ30, de voorganger van de FZ50, en heb al foto's gemaakt met de FZ8 van een collega. Beide heel goeie camera's.
      Eén advies... ga naar de winkel en neem ze ter hand.
      Grootste verschillen :
      - gewicht
      - zoomring bij de FZ50 t.o.v. zoomknop bij de FZ8
      - 10 milj. pix t.o.v. 7,1 milj pix
      - uitbreidbaarheid : met de FZ50 kan je nadien nog van alles gaan uitbreiden, convertors, flash...
      - de prijs
      ...

      Comment


      • #4
        Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

        niet twijfelen en zeker de fz50 gaan. foto's zijn toch veel scherper en meer gedetailleerd.

        en de manuele zoomring is toch soms handig. is ook iets sneller vind ik.
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

          De FZ50 is zonder twijfel een betere camera.
          De twee grootste nadelen zijn de omvang (de FZ50 is groter dan veel instap-DSLR's) en de prijs die bijna 2x hoger is dan die van de FZ8.

          Je kunt overigens de FZ8 ook uitbreiden met converters, filters enz. (maar niet met een externe flash).
          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

            Ik zat heel recent met dezelfde vraag en ben met de FZ50 thuis gekomen na lang twijfelen (ook met andere toestellen buiten deze 2)

            De manuele zoomring alleen al (vond de FZ8 gigantisch traag) en zeer goeie foto's deden mij naar de FZ50 gaan.

            Bij mij gaat hij eind van de week mee naar India, dus onze bedoeling ligt ook wat gelijk.

            Enig nadeel : beduidend groter.
            There is always some madness in love. But there is also always some reason in madness.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

              het groter aan de camera kan ook een voordeel zijn.
              ligt voor mij beter in de hand
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                Ok FZ50 dus, da's duidelijk. Maar 'k heb vandaag weer wat zitten surfen en verdorie, ik nu aan het twijfelen tussen een FZ50 of een DSLR à la EOS 350D. Ok, ik ga meer geld uitgeven aan een DSLR met een groothoek én een zoomlens (70-300 ofzo), maar ga ik dan ook niet veel meer vrijheid hebben tijdens m'n reis om betere foto's te nemen?

                Misschien maak ik het mezelf maar wijs, en is het de meerkost niet echt waard, maar ik weet het gewoon niet.

                Allez, nog een noob vraagje: kan ik dmv converters met een FZ50 gebruik maken van lenzen zoals een EF 17-40mm en een EF 70-200mm? En waarin verschilt dit dan met de echte lenzen?

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                  Met een groot budget (> 1500 euro) kun je wellicht betere foto's maken, met een klein budget zal dit veel moeilijker zijn.
                  Constant wisselen van lens is ook niet handig als je op vakantie bent.

                  Je kunt geen DSLR lenzen op een bridge aansluiten maar wel groothoek-, tele- en macroconverters.
                  Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                    Oorspronkelijk geplaatst door sdx Bekijk bericht
                    Misschien maak ik het mezelf maar wijs, en is het de meerkost niet echt waard, maar ik weet het gewoon niet.
                    Dat kan je alleen zelf uitmaken. Het hangt een beetje er vanaf wat je met fotografie gaat doen. Als reistoestel vind ik "persoonlijk" de FZ50 heel geschikt.
                    Als ik een spiegelreflex zou kopen, gaat mijn FZ30 niet de kast in, maar die gaat gewoon overal mee naartoe.
                    Wil je de zoom 12x optische zoom en de lichtgevoelige lens van een FZ50 evenaren met een spiegelreflex, dan ben je al gauw wat geld kwijt. Je praat dan over een heel ander budget en ook over veel meer bagage.
                    De convertors voor de FZ50 zijn waarschijnlijk niet meer te gebruiken op een spiegelreflex. Ik gebruik mijn FZ30 nu bijna twee jaar zonder convertors en andere toebehoren, en dat lukt ook hoor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                      Je kunt geen DSLR lenzen op een bridge aansluiten maar wel groothoek-, tele- en macroconverters.
                      Ik bedoelde eigenlijk of je DSLR lenzen kan evenaren met converters en wat verschil dan is met de echte lenzen (mer vervorming neem ik aan?).

                      Maar inderdaad, het zou me veel meer kosten, en uiteindelijk wens ik er geen full-option hobby van te maken, maar zal m'n camera eerder dienen om mee te nemen op reis, en naar evenementen.

                      Bedankt voor de reacties.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                        En de twijfel neemt toe...

                        Ik kan een EOS 10D kopen met een 17-50 F2.8 en een 70-300 voor zo'n 800 euro. Een FZ50 kost me ruwgeschat zo'n 400 euro (en dan heb ik nog geen groothoek converter). Wat zijn de grote verschillen (ik denk bijv. al aan geen ruis boven ISO 200), en is het voor mij de 400 euro extra waard voor voornamelijk reisfotografie?

                        Wat moet ik doen?
                        Last edited by sdx; 15 augustus 2007, 11:37.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                          Oorspronkelijk geplaatst door sdx Bekijk bericht
                          Wat moet ik doen?
                          Ik zou zeggen... lees je eigen handtekening

                          Kijk, als je, zoals je zelf zegt, van fotografie geen full-option hobby wil maken, dan lijkt me een 10D misschien al een beetje te veel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                            Voornamelijk reisfotografie? Slechts één toestel meenemen met een alles in één lens. Dus de ..... (je komt er zelf wel op)


                            Gebruik eens de zoekfunctie, tips : reiscombinatie, prosumer, bridge, ....
                            Uuuuuuren leesplezier

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoopadvies FZ8 of FZ50

                              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Kijk, als je, zoals je zelf zegt, van fotografie geen full-option hobby wil maken, dan lijkt me een 10D misschien al een beetje te veel.
                              Ik bedoel daar eigenlijk mee dat ik zowieso niet van plan ben om duizenden euros uit te geven aan fotomateriaal. Het zou een hobby zijn waar ik veel tijd aan zou spenderen, in verschillende situaties (op reis, een feest, een concert, portretten op straat, ...). Het zou heel gevarieerde fotografie zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X