Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-150 test

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50-150 test

    Sigma 50-150 test

    Ik bezit een Canon EOS 30D. Naast mijn Canon EFS 17-55 2.8 lens wil ik een lichtsterke en compacte telezoom. De Sigma 50-150mm F2.8 EX lijkt me ideaal maar ik lees dat er veel focusproblemen zijn met deze lens.

    Dankzij Raf kon ik de Sigma uittesten naast mijn Canon EFS 17-55 2.8 en een Canon 70-200 2.8 L die ik van Peter in bruikleen kreeg. Ik gebruikte hiervoor de methode beschreven in http://photo.net/learn/focustest/

    De testresultaten van de Sigma lens vind ik aanvaardbaar, zie pdf of web rapport hieronder
    http://www.pollez.be/photo/focustest.pdf
    http://www.pollez.be/photo/lenstest/

    Maar in de praktijk presteert de Sigma lens echter minder goed en niet consistent. Portretfoto’s op alle brandpuntafstanden zijn zelden scherp op f2.8. Op f4 zijn 50% van de foto’s scherp, op f5.6 bijna allemaal scherp doch soms nog een enkele onscherp.

    Dezelfde testen met de twee Canon lenzen zijn perfect: geen enkele onscherpe foto!

    Ik heb er op gelet om steeds een kleine sluitertijd te kiezen en een dag met veel zon was daarbij hulpzaam. Zelden 1/250, bijna steeds 1/500 of kleiner. Dus aan de IS van de Canon lenzen kan het moeilijk liggen.

    Ik heb ook vastgesteld dat de Sigma lens bij minder licht soms een duidelijke frontfocus vertoont, maar niet altijd!

    Heeft er iemand een verklaring voor dit verschil tussen de ‘labo’ testen en de “echte wereld”

    Ondertussen heb ik de Sigma besteld…op absolute voorwaarde dat het een goed exemplaar is, zoniet moet ik op zoek naar iets anders.

    Didier.

  • #2
    Re: Sigma 50-150 test

    Oorspronkelijk geplaatst door dpollez Bekijk bericht
    Sigma 50-150 test

    Ik bezit een Canon EOS 30D. Naast mijn Canon EFS 17-55 2.8 lens wil ik een lichtsterke en compacte telezoom. De Sigma 50-150mm F2.8 EX lijkt me ideaal maar ik lees dat er veel focusproblemen zijn met deze lens.

    Dankzij Raf kon ik de Sigma uittesten naast mijn Canon EFS 17-55 2.8 en een Canon 70-200 2.8 L die ik van Peter in bruikleen kreeg. Ik gebruikte hiervoor de methode beschreven in http://photo.net/learn/focustest/

    De testresultaten van de Sigma lens vind ik aanvaardbaar, zie pdf of web rapport hieronder
    http://www.pollez.be/photo/focustest.pdf
    http://www.pollez.be/photo/lenstest/

    Maar in de praktijk presteert de Sigma lens echter minder goed en niet consistent. Portretfoto’s op alle brandpuntafstanden zijn zelden scherp op f2.8. Op f4 zijn 50% van de foto’s scherp, op f5.6 bijna allemaal scherp doch soms nog een enkele onscherp.

    Dezelfde testen met de twee Canon lenzen zijn perfect: geen enkele onscherpe foto!

    Ik heb er op gelet om steeds een kleine sluitertijd te kiezen en een dag met veel zon was daarbij hulpzaam. Zelden 1/250, bijna steeds 1/500 of kleiner. Dus aan de IS van de Canon lenzen kan het moeilijk liggen.

    Ik heb ook vastgesteld dat de Sigma lens bij minder licht soms een duidelijke frontfocus vertoont, maar niet altijd!

    Heeft er iemand een verklaring voor dit verschil tussen de ‘labo’ testen en de “echte wereld”

    Ondertussen heb ik de Sigma besteld…op absolute voorwaarde dat het een goed exemplaar is, zoniet moet ik op zoek naar iets anders.

    Didier.
    Ik ghad het op de Nikon versie ook, 2 exemplaren getest op meerdere body's, parchtige lens, met als beperking dat je op tele stand (vanaf 135mm?) bij close focus, typische portretstand, echt veel last hebt van frontfocus.
    Ik kon er niet mee leven, spijtig, want voor de rest is het een heel goede en scherpe lens. Ook de autofocus is op zich lekker snel en geurisloos.
    Ik wil je hoop niet kelderen, maar koop hem daar waar je kan testen. Je weet ondertussen waar je op moet letten.
    Groeten
    Rudy

    Comment


    • #3
      Tevreden Sigma 50-150 gebruiker (Nikon versie)

      Ik heb de Sigma 50-150 f2.8 (Nikon versie) sinds 1 week en ik ben tot nu toe best wel tevreden. Ik wist op voorhand dat deze lens scherp is, maar ook zijn beperkingen heeft (veel reviews + forums gelezen). Na 1 week gebruik kan ik jullie vertellen (en dit ga je ook in de reviews vinden):
      - Op korte afstand (< 2 tot 3m) is deze lens niet scherp op f2.8 vanaf ongeveer 100mm .
      - Dus van 50 tot 100mm op f2.8 is de lens scherp tot zeer scherp.
      - Objecten verder dan 2 tot 3m zijn scherp op f2.8 over de volledige lengte (50 tot 150mm).
      - Op 150mm f2.8 is er vignetting (vignettering?), kleinere diafragma's hebben dit niet.
      - Focussen gaat (tot mijn verbazing) zeer snel (op mijn Nikon D40). Ik heb ook de Sigma 30mm f1.4 HSM en de 18-55 AF-S (kitlens), maar de Sigma 50-150mm focust het snelst.
      - De lens is groter dan ik had verwacht (dikker en langer) en redelijk zwaar. Maar ze voelt zeer stevig aan. Er is 1 ring om te zoomen en 1 ring om manueel te focussen (dankzij de HSM kan je de autofocus overriden)
      - DOF op 150mm f2.8 is zeer klein, dus goed opletten dat je het juiste focus punt neemt.

      Nogmaals ik heb de lens pas 1 week, maar mijn eerste indrukken zijn positief!

      Jan

      Comment


      • #4
        Sigma 50-150 test

        Ik heb vandaag de Sigma 50-150 lens ontvangen en getest. Alhoewel niet perfect ga ik ze toch houden. Ik ga wel nagaan of calibratie deze nog kan verbeteren.

        In “normaal” gebruik werkt de lens zeer goed, korte afstanden met brandpuntafstand 150mm zijn niet goed. Zoom ring is wel hard. De lens heeft wel een zeer kleine dieptescherpte

        Zie voor de resultaten link hieronder. Testen binnenshuis op ISO 400 met Canon 30D



        Besluiten (±)
        Afstand 1meter
        f2.8: scherp van -1/+2cm bij 50mm tot 0/+2 bij 150mm
        f4.0 scherp van -2/+5cm bij 50mm tot -1/+2 bij 150mm
        f5.6 scherp van -3/+6cm bij 50mm tot -2/+3 bij 150mm

        Afstand 2meter
        f2.8: scherp van -1,5/+4cm bij 50mm tot 0/+4 bij 150mm
        f4.0 scherp van -2/+6cm bij 50mm tot 0/+4 bij 150mm
        f5.6 scherp van -6/+6cm bij 50mm tot -1/+4 bij 150mm

        Afstand 2meter
        f2.8: scherp van -2/+6cm bij 50mm tot +2/+6 bij 150mm
        f4.0 scherp van -6/+6cm bij 50mm tot 0/+6 bij 150mm
        f5.6 scherp van -6/+6cm bij 50mm tot -2/+6 bij 150mm

        Didier.

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50-150 test

          Zijn er ondertussen nog mensen die ervaring hebben met de Sigma 50-150? Wat is jullie advies? Aanrader of links laten liggen?

          Groet,
          Stefan

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 50-150 test

            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan1408 Bekijk bericht
            Zijn er ondertussen nog mensen die ervaring hebben met de Sigma 50-150? Wat is jullie advies? Aanrader of links laten liggen?

            Groet,
            Stefan
            De post van dpollez zegt alles, ze is goed, maar niet perfekt.

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 50-150 test

              Zelf heb ik die lens ook al veel gebruikt (vooral voordat ik mijn 70-200 L had ) en ik ben er toch tevreden over. Misschien niet de superlens, maar voor die prijs geeft ze prima resultaten ! Bij mij gaat ze zeker de eerste tijd de deur niet uit !
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 50-150 test

                Ik heb mijn lens laten calibreren en het resultaat mag er zijn. Zie grafiek hieronder.
                Didier.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 50-150 test

                  Waar heb je deze lens laten calibreren?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 50-150 test

                    Bij Sigma Nederland, via mijn dealer FotoVideoMac in deinze. Op de Sigma reparatie factuur staat "focus point meting opnieuw ingelezen (coulance)". Wegens garantie graties. Nu nog hopen dat de lens in de praktijk ook zo functioneert.
                    Didier.

                    Comment

                    Working...
                    X