Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf en test objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf en test objectief

    Op alle websites vind je lovende kritieken op de Canon EF 24-70 2.8 L. Binnenkort hoop ik die lens aan te schaffen. Er is echter wel een probleempje. Op diverse Engelstalige websites lees ik dat lenzen van Canon diverse malen teruggestuurd zijn voordat de optimale resultaten bereikt kunnen worden. Dit brengt mij tot de volgende vragen:
    - waarop test je een objectief
    - wat zijn de criteria
    - hoe kan ik zo'n test zelf doen.

    Alvorens zo'n toch wel duur objectief aan te schaffen, wil ik graag meer over bovenstaande kwesties weten. Wie kan mij helpen?

  • #2
    Re: Aanschaf en test objectief

    als ik mij een nieuw objectief koop, zet ik het op mijn camera en maak een paar testfoto's (desnoods vraag je even of je buiten een foto mag maken (meestal laten ze je niet verder gaan dan de winkeldeur maar ja))

    van wat je foto's neemt hangt een beetje af van de lens zelf he,

    je kan nadien je foto's op je laptop bekijken (of op je beeldscherm, hier zoom je wel best even in) en kijken of alles scherp is waar het scherp moest zijn, of het wel mooie kleuren zijn ... of met andere woorden waarvoor koop jij die lens; omwillle van zijn ...

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf en test objectief

      Ik vroeg mij wel hetzelfde af. Heb net een 17-50 2.8 van Tamron gekocht, volgens de reviews een zeer goede lens, maar totnutoe ben'k eigenlijk niet bijster onder de indruk. Maar ik weet niet hoe ik zou moeten testen dat deze een normaal exemplaar is, of dan wel toevallig een slechtere.
      Mijn foto's en fractals
      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf en test objectief

        Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
        Op diverse Engelstalige websites lees ik dat lenzen van Canon diverse malen teruggestuurd zijn voordat de optimale resultaten bereikt kunnen worden.
        Je leest dat inderdaad in bijna elke review. Het is net of je veel geluk moet hebben om een goed exemplaar vast te hebben. Dit is niet enkel met canon lenzen hoor.

        Best test je de lens op alle punten. Op de grenzen van de lens liggen meestal de zwakste punten. Deze dus zeker ook testen.
        Groetjes Steco

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf en test objectief

          Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
          Ik vroeg mij wel hetzelfde af. Heb net een 17-50 2.8 van Tamron gekocht, volgens de reviews een zeer goede lens, maar totnutoe ben'k eigenlijk niet bijster onder de indruk. Maar ik weet niet hoe ik zou moeten testen dat deze een normaal exemplaar is, of dan wel toevallig een slechtere.
          Ik pieker daar ook wel eens over, zoals zovelen zeker

          Vergelijk eens rustig met een lens die je al hebt, in gelijke omstandigheden en dezelfde instellingen, op statief

          En, een X keer duurdere lens heeft geen X keer hogere resolutie (acutance, scherpte ...)

          Alhoewel met betere post-processing van een slechte opname geen goede kan gemaakt worden, is het wel nodig om alle kwaliteiten van de lens eruit te halen
          Na lang de raad om in raw te werken in de wind te hebben geslagen, begin ik dit ook in te zien

          Veel success

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf en test objectief

            Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
            Best test je de lens op alle punten. Op de grenzen van de lens liggen meestal de zwakste punten. Deze dus zeker ook testen.
            Bedankt voor alle reacties op mijn vragen. Mij is echter nog niet duidelijk op welke punten ik de lens kan testen en hoe ik die test(s) moet uitvoeren.

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf en test objectief

              ik zou zeggen.. kopen en knallen maar
              alsie dan slecht blijkt te zijn krijg je echt wel een nieuwe of wordie gratis gerepareerd..

              niet vantevoren wakker liggen van mogelijke problemen , die risico's heb toch altijd
              kans op een slechte is toch miniem , en zeker met L lenzen die extreem nauwkeurig worden gecontroleerd.
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment

              Working...
              X