Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straat- en zoom fotografie samen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Straat- en zoom fotografie samen ?

    Hallo kenners,

    Heerlijk leerzaam forum, maar kan nog niet uit mijn keuze komen.
    Ik werk nu nog met een prosumer (semi dslr) met 18 -210 lens, met 1.7 converter van olympus.

    Nu wil ik de D40x (vanwege isi 100) binnenkort kopen maar stuit op een dilemma.
    Nu fotografeer ik regelmatig op evenementen mensen maar ook tegelijk de atrakties bijv. Luchtballonnen, kermis ed.
    De camera is alleen met kitlens verkijgbaar.(€ 90,- retour)
    Met alleen 18-55 of met 55 -200 Vr erbij.
    Of de 18 - 135, zelfde lens maar mis het telebereik van de 1.7 converter erbij.
    Een 18-200 vr biedt uitkomst maar is nog niet voor budget mogelijk.

    Is met een 55 -200 vr straatfotografie mogelijk ?
    Dit omdat steeds veranderen op het evenement van lens geen optie is.

    Of dan toch maar een Fuji 9600

    Ik hoop dat jullie de doorslag kunnen geven.
    Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

  • #2
    Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

    Het begrip straatfotografie zal ieder op zijn eigen manier invullen. Ikzelf als Canon-gebruiker geef de voorkeur aan een lens met het bereik van de de 17-55 mm f2.8 IS: groothoek en een beetje tele (28-88 mm op een 20D). Maar er zijn er ook die bijvoorbeeld een 24-105 mm gebruiken.

    Het is verstandig om zelf na te gaan welk mm-bereik je het meest hebt gebruikt tot dusver. Daarvoor kun je bijvoorbeeld het programma Exposure Plot downloaden en je foto's ermee analyseren.

    Succes !

    Humphrey

    Comment


    • #3
      Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Thony Bekijk bericht
      Hallo kenners,
      Nu wil ik de D40x (vanwege isi 100) binnenkort kopen maar stuit op een dilemma.

      De camera is alleen met kitlens verkijgbaar.(€ 90,- retour)
      Met alleen 18-55 of met 55 -200 Vr erbij.
      Hoe kom je daarbij ? Die is toch apart te verkrijgen :

      Comment


      • #4
        Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

        Als je het over het soort candid-foto's hebt denk ik dat de range 30-50-70 hiervoor het beste geschikt is. En ik veronderstel dat het dan vooral over mensen gaat en niet zozeer over hun omgeving. Dus moet je soms een bepaalde afstand kunnen houden dat je onderwerp je niet in de gaten heeft.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

          Bedankt voor de reacties.

          Het programma Exposure Plot is een geweldig programma, bedankt humphrey.
          Er zijn inderdaad goede lenzen voor maar die gaan mijn budget te boven.
          Ik gebruik volgens het programma het meest 30 mm en 40 mm, en 210-357 mm
          Dan kan ik toch de 18 - 55 lens gebruiken, en later uitbreiden naar 18 -70 met 70 -300 vr.

          De D40(X) is inderdaad alleen als body te koop, maar dan geld de aktie van € 90,- terug niet meer.

          Dat klopt Pol, de 18 -55 met 55 -200vr is dan volgens mij toch geen verkeerde keuze.
          Bij veel mensendrukte de 18 -55 en bij ruimte de 55 -200 lens voor wat minder scherptediepte.

          Groeten Anthony
          Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

          Comment


          • #6
            Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

            Anthony,

            Misschien een ideetje om op het moment van aanschaf ook nog de Canon EOS 400D te bekijken? Hier geldt een cashback van 80 Euro tot 31 augustus. Niet dat de Canon per se beter voor jou is hoor, maar als je toch nog een keuze voor een merk moet maken zou ik deze optie niet bij voorbaat uitsluiten. Een kitlens van 18-55 mm ligt misschien het meest voor de hand, maar gezien het (in eerste instantie) gewenste bereik van 30-40 mm, zou je bijvoorbeeld ook een 35 mm f2.0 kunnen overwegen. Canon heeft een versie die prima beeldkwaliteit levert, lichtsterk is en redelijk betaalbaar is. Je moet dan wel "zoomen" met je voeten, maar krijgt er wel waarschijnlijk wel mooiere foto's voor in de plaats ...

            Het is maar een suggestie hoor ...

            Humphrey

            Comment


            • #7
              Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
              Anthony,

              maar gezien het (in eerste instantie) gewenste bereik van 30-40 mm, zou je bijvoorbeeld ook een 35 mm f2.0 kunnen overwegen. Je moet dan wel "zoomen" met je voeten, maar krijgt er wel waarschijnlijk wel mooiere foto's voor in de plaats ...

              Het is maar een suggestie hoor ...

              Humphrey

              ... en leerzaam. Humphry, da's nog eens een goeie tip
              Gr, Paul
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #8
                Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

                Ik doe bijna alleen maar aan straatfotografie en gebruik een 17-35 van Tamron en een 50mm 1.8. Voor mij is dat een perfecte combinatie. Ik fotografeer meer op 17mm dan iets anders.

                Hierbij komt tzt nog een 70-200 f4 IS voor straatportretten. Ik had een 70-300 van Sigma, maar die levert (voor mij) barslechte beelden af.
                ______
                www.vue.photo

                Comment


                • #9
                  Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

                  Bedankt weer voor de suggesties.

                  Humphrey, ik heb toch liever wat speling met een lens ( misschien een beginners gewenning )
                  Een Canon heb ik ook aan gedacht, maar ik vindt de hulpinfo van de Nikon toch een interessant gegeven waar ik veel van kan leren.
                  En raar maar waar, heb toch meer met Nikon als met Canon, waarom ???? t'is mijn gevoel.
                  Na veel reken- en denkwerk blijf ik toch maar bij de 18-55 en de 55-200 vr, wel mindere kwaliteit en minder lichtsterk.
                  Hou ik in iedergeval als beginner nog wensen over............en wat geld voor latere uitbreiding.

                  Groeten Anthony
                  Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

                  Comment


                  • #10
                    Re: Straat- en zoom fotografie samen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Thony Bekijk bericht
                    Bedankt weer voor de suggesties.

                    Humphrey, ik heb toch liever wat speling met een lens ( misschien een beginners gewenning )
                    Een Canon heb ik ook aan gedacht, maar ik vindt de hulpinfo van de Nikon toch een interessant gegeven waar ik veel van kan leren.
                    En raar maar waar, heb toch meer met Nikon als met Canon, waarom ???? t'is mijn gevoel.
                    Na veel reken- en denkwerk blijf ik toch maar bij de 18-55 en de 55-200 vr, wel mindere kwaliteit en minder lichtsterk.
                    Hou ik in iedergeval als beginner nog wensen over............en wat geld voor latere uitbreiding.

                    Groeten Anthony
                    Goed gezien. Spaar maar lekker door voor goeie lenzen.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment

                    Working...
                    X