Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K10D topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het grote Pentax K10D topic

    Op suggestie van mede-forum member Dagzz open ik hier een topic voor alles wat de K10D betreft. Zijn K10D en stof thread was een beetje daarin veranderd, maar een thread met een juistere naam zal allicht meer zoekende lezers hulp kunnen bieden...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Het grote Pentax K10D topic

    Een eerste tip in dit topic zal ik zelf posten. Het betreft een techniek die ikzelf maar erg recent ontdekte nadat ik er een post op dpreview over las: Het gebruik van hypermanual op de K10D.

    In de M modus kan je op de K10D twee knoppen gebruiken om de lichtmeting te vergemakkelijken en beter onder controle te houden, zonder dat er automatische factoren zijn die roet in het eten komen strooien.
    - Green button: Deze knop meet het licht met de ingestelde meetmethode (spot, matrix of centerweight), en stelt een combinatie sluitertijd/diafragma in gebruik makende van een instelbaar principe: MTF lines stelt voor het objectief de ideale combinatie in, sluitertijdprioriteit laat de sluitertijd constant en past enkel het diafragma aan, en diafragmaprioriteit doet het omgekeerde. Bij mij staat het laatste geconfigureerd, waardoor mijn M modus met de green knop een manuele Av is, waarbij ik kan compenseren door simpelweg aan één van beide wieltjes te draaien om diafragma of sluitertijd aan te passen. De Ev-schaal geeft aan in welke richting de belichting afwijkt tov de "aangerade".
    - AE-L knop: Het belichtingsgeheugen in de andere modes, blokkeert hier de meting op de Ev waarde. Als je na een druk op AE-L je diafragma bijdraait, wordt de sluitertijd aangepast om dezelfde hoeveelheid licht te behouden bij belichting, idem als je de sluitertijd bijdraait met het diafragma. De blokkering duurt 10 seconden of korter als je de AE-L nogmaals indrukt. Erg makkelijk als je met diafragma wil spelen zonder je initiële (moeilijke?) meting niet wil kwijtspelen.

    Maw: green knop drukken om specifiek te meten, dan diafragma en/of sluitertijd bijdraaien om belichtingscorrectie uit te voeren, en dan voor de rest van de shots telkens met AE-L hoeveelheid licht blokkeren om diafragma en sluitertijd verder bij te stellen om scherptediepte en/of bewegings(on)scherpte te tunen. Hermeten gebeurt snel en simpel door weer de green button in te drukken. Maximale controle met de camera aan het oog...

    Wat er nog aan mist: de ISO kan je makkelijk via de OK knop wijzigen. Daarvoor moet de camera ook niet weg van het oog. Maar helaas wordt een wijziging van de ISO bij geblokkeerde meting niet in de sluitertijd/diafragma combinatie doorgevoerd. Opnieuw green button drukken is nodig...

    WB op gelijkaardige manier aanpassen zou ook leuk zijn, maar dat is niet echt nodig als je in RAW trekt. De WB constant op 5000K laten staan is 't beste, aangezien dat een JPG preview geeft die het best het histogram van het RAW-beeld benadert, en dus de nauwkeurigste beoordeling in-camera toelaat.

    Deze ontdekking maakt dat mijn K10D nu haast permanent op M staat...

    Wim
    Last edited by ishpuini; 11 augustus 2007, 00:20.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Klapgeluid van de spiegel??

      Zoals je al weet kom ik van (stille) M8's
      Ik ga ervan uit dat de K10D (redelijk) stil is, varmits die vol dichtingen zit tegen stof en vocht! (zeker als er een DA* objectief gemonteerd is)
      Wat is jullie ervaring met het klapgeluid van de spiegel? (1 > 5)

      1.Te luid
      2.Luid
      3.Normaal
      4.Zacht
      5.M8 alike (héél zacht)

      Dagzz
      I Love Leica

      Comment


      • #4
        Re: Het grote Pentax K10D topic

        Hij klinkt niet zacht maar ik heb er geen probleem mee, ik vindt hem eigelijk wel lekker klinken. Niet opvallender dan andere camera's,
        Grz, Dick.

        Comment


        • #5
          Re: Klapgeluid van de spiegel??

          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
          Wat is jullie ervaring met het klapgeluid van de spiegel? (1 > 5)
          Dit is een erg relatieve ervaring. De Pentaxen zijn altijd al de meer luidruchtige camera's geweest. Zowel op vlak van AF, spiegel en filmtransport. Dat laatste viel weg met digitaal, dus vond ik m'n *istDS al erg stil. Maar dat was hij in vgl met de andere DSLRs eigenlijk niet. Een pro zei me ooit eens dat hij de spiegel wel een "mooi" geluid vond maken in vgl met de anderen... zonder dat we er het eigenlijk over hadden op dat moment... 't is iets...

          De K10D is me dunkt ietsje stiller, maar niet veel. Nu SDM er is, is ook de relatief luidruchting AF geruisloos geworden, maar de spiegel blijf je natuurlijk horen. Voor iemand die van een heel stille camera komt, kan het mss wel luid klinken? Probeerde je de K10D nog niet??

          Ik ga er maw geen score aan geven omdat het een subjectief gegeven is...

          Wim
          Last edited by ishpuini; 13 augustus 2007, 12:01.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            spiegel klap geluid

            Waar is den tijd ?
            ik weet nog toen ik vroeger met mijn K1000 ging fotograferen.....
            KLAK .... en de vogels waren weg
            Nu hebben planten en insecten daar iets minder last van, ik zou zelfs durven stellen dat sommige insecten potdoof zijn ....

            Later is dat spiegel geluid wel verminderd : ik heb nog met de ME-super, P-30, P30-N en de MX gewerkt en dat was al meer normaal.

            Ik heb nu de oude toestellen nog eens laten "klakken" naast de K10D en ik moet zeggen dat de K10D een schoon geluidje maakt dat niet overdreven luid is. Ik zou moeten kiezen tussen normaal en zacht: waarschijnlijk is normaal het beste.
            Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

            Comment


            • #7
              Re: Klapgeluid van de spiegel??

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Dit is een erg relatiev.......
              .........Probeerde je de K10D nog niet??

              Wim
              Neen, ik heb hem eenmaal vastgehad op de beurs, maar daar was zoveel lawaai en geroezemoes!

              agzz
              I Love Leica

              Comment


              • #8
                Re: Het grote Pentax K10D topic

                Hieronder wat tekst welke ik ook heb gepost op het forum van Tweakers.Net, waar ik de topic starter ben van 'Het grote Pentax dSLR topic' waar ik een hoop informatie heb verzameld over alle huidige Pentax dSLR bodies en een aantal belangrijke objectieven.

                Misschien is de onderstaande informatie voor dit topic ook wel handig

                Objectief typen

                In het topic wordt regelmatig gevraagd wat nou de betekenis is van al die verschillende soorten objectieven. Maar ook de termen die op het linker wieltje staan zal ik hier kort uitleggen zodat iedereen meteen weet wat die functies doen.
                Hieronder een opsomming van de verschillende soorten objectieven
                • SMC-M = Manueel, op dSLR's lichtmeting met de groene knop alleen in M mode.
                • SMC-A = Manueel, op dSLR's lichtmeting in iedere stand.
                • SMC-AF = Autofocus eerste generatie werkt alleen op de ME-F, op dSLR ManualFocus lichtmeting in iedere stand.
                • SMC-F = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken
                • SMC-FAJ = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, geen diafragma ring!
                • SMC-FA = Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, wel een diafragma ring.
                • SMC-DA= Autofocus, op dSLR's op iedere stand te gebruiken, kleinere beeldcirckel geen diafragma ring en werkt alleen volledig op dSLR's of op Analoge camera's maar dan met vignetering op bepaalde lengtes/diafragma's.



                Belichting instellingen

                Hieronder een opsomming van de verschillende belichting instellingen
                • Green mode (Auto): Vrijwel alle functies van de camera worden automatisch ingesteld. Het voorste en achterste(indien aanwezig) wieltje zijn uitgeschakeld. De Autofocus punten en lichtmeting zijn zoals de 'groene' instelling. Belichting compensatie en AE lock werken ook niet. Voor de rest werken alle functies in het menu wel.
                • P(*ist D en K10D): Het unieke Pentax 'Hyper-Program' is zoals een normale program belichting mode maar bij het draaien aan het voorste wieltje veranderd de camera in sluitertijd voorkeur, bij het achterste wieltje in diafragma voorkeur. Als je terug wilt naar de normale Program mode druk gewoon op de groene knop.
                • P(Alle andere camera's): In de Program instelling worden sluitertijd en diafragma automatisch ingesteld.
                • Sv: Dit is een unieke belichting instelling voor de K10D, Gevoeligheidsvoorkeuze. In deze instelling stelt de camera automatisch de diafragma waarde en sluitertijd in, de variabele in deze is de gevoeligheid(ISO waarde) welke je kan instellen en dan past de camera de sluitertijd en diafragma zich daarop aan.
                • Tv(Sluitertijdvoorkeuze): In deze instelling kan je de sluitertijd instellen, de camera past automatisch het diafragma hierop aan. Met deze instelling kan je een foto maken van snel bewegende onderwerpen die lijken stil te staan.
                • Av(Diafragmavoorkeuze): Deze instelling is om maximale controle te hebben over de scherptediepte. Deze instelling kan je gebruiken om scherpe of juist onscherpe achtergronden te creëren.
                • TAv(Sluitertijjd- en Diafragmavoorkeuze): Je kan in dezse instelling de sluitertijd en diafragma instellen naar wens. De gevoeligheid wordt automatisch zo bijgesteld dat de belichting goed is.
                • M(Hyper-Manual): De sluitertijd en diafragmawaarde moeten helemaal handmatig in gesteld worden. Met de groene knop(K10D) of AEL knop(alle andere?) wordt de sluitertijd bij het diafragma gekozen als je dat zou willen.
                • B(Tijdopname): Deze instelling kan je gebruiken voor opname waarbij een lange stuitertijd nodig is bijvoorbeeld bij het maken van een nachtopname.
                • X(X-sync-snelheid van de flitser) Hiermee vergrendel je de sluitertijd op 1/180 sec. Deze instelling gebruik je als je een externe flitser gebruikt die de sluitertijd niet automatisch aanpast.

                Comment


                • #9
                  Re: Het grote Pentax K10D topic

                  Net een bespreking van m'n nieuwe objectieven geplaatst:
                  Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                  Ik heb getracht zo neutraal mogelijk te blijven. Maar ik ben er wel over te spreken!

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het grote Pentax K10D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Net een bespreking van m'n nieuwe objectieven geplaatst:
                    Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

                    Ik heb getracht zo neutraal mogelijk te blijven. Maar ik ben er wel over te spreken!

                    Wim
                    Na inspec van de RAWs ben ik volledig mee!
                    I've compared them 2others and It's: Close but no cigar! (4the others)
                    True colours, pastel ...etc....

                    *added*
                    DA* de lenzen die de K10D waardig zijn en van hem een K10D PRO* maken!!
                    Eindelijk!!!

                    agzz
                    Last edited by Dagzz; 14 augustus 2007, 16:12.
                    I Love Leica

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het grote Pentax K10D topic

                      Ik werk erg graag met mijn Pentax K10D.
                      Ik ben blij dat ik dit jaar ben overgeschakeld van analoog naar digitaal.
                      Ik werk haast uitsluitend in M stand en ik ben daar tevreden mee. Ik kan naar believen instellen en uitproberen zoals ik het wil.
                      Wat ik erg handig vindt aan dit toestel is dat ik na een opname het beeld al gelijk deftig kan uitkleden omdat je door te draaien aan het achterste wiel al gelijk tot 20x kan vergroten. Op die manier kan ik toch al een vrij goed beeld vormen van de scherpte van de foto. Dat is iets wat mijn vrienden met Nikon niet hebben: die kunnen op hun schermpje slechts 1x het beeld wat uitvergroten. Verder is de Shake reduction een handig hulpmiddel, dat idd 2 tot soms 3 stoppen voordeel geeft.
                      Maar als ik zie wat ishpuini allemaal met zijn K10D doet, dan denk ik dat ik nog veel meer uit mijn toestel kan halen.
                      Zo ga ik me eens wat meer verdiepen in de handleiding en werken met TaV

                      Ik ben tenslotte blij dat ik geduldig gewacht heb tot de K10D uit kwam...
                      Met de K100D was ik waarschijnlijk ook erg in mijn nopjes geweest, maar toch ...
                      Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het grote Pentax K10D topic

                        Zeg nooit, bij je Pentax aankoop " zals ik gedaan heb" och, ik ben gesteld / ik kan verder tot in december!

                        agzz
                        I Love Leica

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het grote Pentax K10D topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                          Zeg nooit, bij je Pentax aankoop " zals ik gedaan heb" och, ik ben gesteld / ik kan verder tot in december!

                          agzz
                          Zeg me niet dat je op een wachtlijst bent gesukkeld? Da's wel balen...

                          Wim
                          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het grote Pentax K10D topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            Zeg me niet dat je op een wachtlijst bent gesukkeld? Da's wel balen...

                            Wim
                            Neen, dat zouden ze niet durven
                            Enkele collega’s die mij gevolgd zijn in Pentax, maar wel in nood zaten hebben prio gekregen!
                            Daar ze veronderstellen dat ik nu in Pstan zit, weten dat ik liever second series heb en niet in nood ben, kan ik daar wel mee leven.

                            agzz
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het grote Pentax K10D topic

                              Met een goede 6 maanden in gebruik, vind ik deze instelling meest gebruikt op m'n K10D: Av mode met diafragma-instelling op het achterste instelwieltje, en ISO-instelling op het voorste instelwieltje.
                              Greetz, Jan.
                              PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                              Comment

                              Working...
                              X