Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

    Hallo,

    ik heb afgelopen week de Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro gekocht en natuurlijk meteen getest. Wat een tranendal als ik hem vergelijk met mijn Nikkor 50mm f1.8 . Als ik gewone close-up en portret en landschapfoto's maak mijn 50mm is veel scherper en heeft mooiere kleuren

    EN JA, het ligt waarschijnlijk niet aan de Tokina lens. Mijn handen trillen gewoon teveel om met dit brandpuntsafstand te kunnen werken (zelfs met sluitertijd van 125). En macro's met een statief ..okee , maar voor portretten en landschappen ... niet okee!!

    Nu is mijn keuze dus gevallen op 2 andere lenzen:

    Nikkor Micro 60mm f2.8 (kort brandpunt) en de Nikkor 105mm f2.8 VR (erg duur)


    Welke kan ik het beste nemen als ik alleen maar vlinders en libelles en bloemen wil fotograferen?
    Is die 60 mm dan te kort voor dit soort insecten?
    vliegen, spinnen en superkleine insecten interesseren me niet zoveel
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

    voor vlinders en libellekes ga je toch
    beter naar een sigma 150 macro hoor!

    naar verluid een héél goeie macrolens
    met een uitstekende scherpte!

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

      de Nikkor 105mm f2.8 VR (erg duur)
      Ik heb er hier een splinternieuwe te koop staan

      Nikkor 70-200 AFS-VR f2.8 met Nikon 77mm UV filter L37c prijs 1.600 € VERKOCHT Nikon teleconverter TC-14EII 1,4X prijs 300 € VERKOCHT Alles is werkelijk in splinternieuwe staat en nooit gebruikt, met kokers en verpakking, afkomstig van sterfgeval.

      Comment


      • #4
        Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

        Hier begrijp ik toch iets niet, de Tokina 100 is een haarscherpe lens, verschil van afstand om insecten te fotograferen tussen een 150 en een 100 mm ( beeldvullend ) is amper een paar centimeter. Een 100 mm is, vind ik persoonlijk toch, niet echt geschikt voor landschap. Deze lens mist VR, maar dat heeft de Sigma 150 ook niet, wel de Nikkor 105 VR die een pak duurder is. Daar ga je waarschijnlijk met 1/125 sluitertijd betere resultaten halen dankzij de VR functie.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Hier begrijp ik toch iets niet, de Tokina 100 is een haarscherpe lens, verschil van afstand om insecten te fotograferen tussen een 150 en een 100 mm ( beeldvullend ) is amper een paar centimeter. Een 100 mm is, vind ik persoonlijk toch, niet echt geschikt voor landschap. Deze lens mist VR, maar dat heeft de Sigma 150 ook niet, wel de Nikkor 105 VR die een pak duurder is. Daar ga je waarschijnlijk met 1/125 sluitertijd betere resultaten halen dankzij de VR functie.

          Op mijn statief is het inderdaad ook een scherpe lens, het probleem ligt aan mijn handen, die soms iets teveel trillen. En ik wil geen statief gebruiken bij gewone close-up of portretfoto's. Met mijn 50mm 1.8 heb ik overigens geen moeite om hele scherpe foto's te krijgen zonder statief. Daarom vraag ik mij dus ook af of de nikkor micro 60mm f2.8 een goed alternatief zou zijn ?
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Op mijn statief is het inderdaad ook een scherpe lens, het probleem ligt aan mijn handen, die soms iets teveel trillen. En ik wil geen statief gebruiken bij gewone close-up of portretfoto's. Met mijn 50mm 1.8 heb ik overigens geen moeite om hele scherpe foto's te krijgen zonder statief. Daarom vraag ik mij dus ook af of de nikkor micro 60mm f2.8 een goed alternatief zou zijn ?
            als je teveel trilt kun je beter investeren in een VR lens. Kost natuurlijk meer, maar iedere keer onscherpe foto's lijkt mij nog veel frustrerender !!
            Website : www.alextimmermans.com
            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

            Comment


            • #7
              Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              het probleem ligt aan mijn handen, die soms iets teveel trillen. En ik wil geen statief gebruiken
              ongepaste koppigheid?

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                Als je objectief nog maar één week oud is, terug met dat brandhout, naar de winkel.

                Voor het macro werk maakt het niet uit of je een 60 - 105 of 200 mm (Nikkor) gebruikt. Als je een postzegel 1:1 wilt fotograferen worden ze alle opnamen met alle objectieven het zelfde.

                Als je een libelle wilt fotograferen kan dat bijna 1:1 als je toestel op de goede plaats staat met een afstandsbediening er op. Want libelletjes hebben een vaste uitvalsbasis. Dus als je daar je camera neer zet?

                Het verschil tussen 60 - 105 en 200 macro objectieven is het verschil in de werk afstand. Met een 60 mm zit je er boven op. Met een 105 heb je meer werk afstand en met een 200 mm nog meer.

                Het verschil tussen Nikkor en goedkopere merken is dat je bij Nikkor altijd goede objectieven koopt. Bij goedkopere merken is er meer kwaliteits spreiding. Je koopt objectieven met een 9 en met een 6. En dat kun je aan de buitenkant niet zien.
                Ik ken enkele zeer tevreden gebruikers van je Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D, maar ik ken meer tevreden Nikkor gebruikers.

                Ik denk dat goedkoop alleen kan als je tevreden met minder kwaliteit.

                De oudere Nikkor AF-D 105mm F 2,8 Micro heeft een op=op aanbieding bij Konijn. Dan heb je een nieuwe, maar zonder de VR.
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment


                • #9
                  Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                  Bedankt voor de reacties.

                  Ik kan er dus tot nu toe op uitmaken dat 60mm eigenlijk een te korte werkafstand is voor alles wat leeft.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                    Als je objectief nog maar één week oud is, terug met dat brandhout, naar de winkel.

                    Ik ken enkele zeer tevreden gebruikers van je Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D, maar ik ken meer tevreden Nikkor gebruikers.

                    Ik denk dat dit weer een typische "alles-over-één-kam" post is ...

                    "terug met dat brandhout, naar de winkel" lijkt me een compleet ongepaste opmerking aangezien TS zegt dat het niet aan de lens licht maar aan zijn weinig stabiele manier van werken...

                    En misschien ken je gewoon meer tevreden Nikon-gebruikers omdat je gewoon veel meer Nikon- dan Tokina-gebruikers kent hé...

                    Dit is voor mij niets meer dan het soort van slogans en schijnbaar statisch onderbouwde uitspraken dat we gewoonlijk van politici te horen krijgen.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                      landschaps fotografie.... maak je gewoon altijd met een statief... tenzij het echt niet anders kan...

                      en portret... ISO omhoog... en sluitertijd omhoog en diafragma open veel licht... en d'r kan nieks misgaan... ook al trillen je handen...
                      ga vervolgens je camera tegen je gezicht aan drukken, zoek stuen met je ellebogen, gebruik de shouderband als steun door die rond je elleboog op te spannen...

                      enzovoort...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                        Heeft u al rekening gehouden met de crop factor? Een 100mm lens wordt 150mm op digitaal.
                        Een sluitertijd van 1/200 zou toch scherpe(re) platen op moeten leveren, eventueel de ISO waarde een stop omhoog...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                          Volgens mij is het goed om te beseffen dat de "1/f" regel voor de sluitertijd een richtlijn is; sommigen kunnen verder gaan, anderen minder ver. Probeer eens tijden van minimaal 1/200, liefst iets korter. Lukt het dan nog niet, dan pas denken aan de aanschaf van een ander objectief ...

                          Veel succes,

                          Humphrey

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                            Geef het wat tijd. Ik was er ook zo 1 van de bibberhandjes en had absoluut geen schik van deze lens in het begin. Maar nu wat maandjes later ben ik helemaal in m'n nopjes en kan ik prima overweg met deze lens op zowel macrogebied als portretjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spijt van Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D macro

                              Hier ook Bert Bibber... Vandaar ook dat mijn 70-200 en 80-400 VR hebben
                              Nu moet ik eerlijk toegeven dat die VR niet zaligmakend is. Zo heb ik op een cursus natuurfotografie in Helgoland voor het eerst echt gebruik gemaakt van mijn statief (in combinatie met de fantastische Wimberley Sidekick). Ik heb nog nooit zo'n scherpe foto's gehad met de 80-400 VR. VR werd hier trouwens gewoon afgezet. Nu had ik hier ook wel een zee van tijd om alles op te stellen, uit te proberen, ...
                              Ik heb de Nikon Micro 105 (zonder VR) gehad en heb deze vrij snel verkocht. Reden? Met een macrolens moet je echt leren werken en op dat ogenblik had ik gewoon het geduld er niet voor
                              Dat je steeds op statief moet fotograferen... Tja, je gaat sowieso scherpere foto's hebben maar ik zie me niet steeds mijn statief meezeulen tijdens mijn lange wandelingen. Soms moet het ook nog praktisch blijven... Ik heb het meegenomen naar Uganda en heb het misschien vijfmaal gebruikt...
                              Website: http://www.d-eye.be

                              Comment

                              Working...
                              X