Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis, overdrijven we niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis, overdrijven we niet?

    Ik heb zopas enkele testfoto's gemaakt met mijn D200 op ISO 100, 800 en 3200. Ja en je ziet inderdaad een verschil van ruis in bepaalde kleurenpartijen. Maar volgens mij wordt er allemaal sterk in overdreven. Hoe was het niet gesteld met onze analoge films op 400...1600 ASA. Korrel tot en met en soms heel erg gewenst en geliefd. Nu is de beeldvorming van digitale ruis wel niet echt helmaal hetzelfde als de analoge korrel. Ik begon ruis waar te nemen als ik inzoomde totdat ik een beeld verkreeg van 50 cm X 40 cm (ongeveer). Maximum formaat op 19 inch scherm maakt geen visueel verschil,
    afhankelijk van de kleurpartij.
    Nikon en Canon

  • #2
    Re: Ruis, overdrijven we niet?

    tot iso 1600 is het best te doen, vanaf iso 3200 enkel als je genoeg licht hebt. maw als je bij klaarlichte dag iso3200 gebruikt, en je diafragma moet sluiten en sluitertijd moet dichtknijpen om niet over te belichten zal je bijna geen ruis hebben, gebruik je dezelfde hoge iso's als het heel donker is, en je veel donkere partijen hebt, dan valt de ruis wel op .. uiteraard valt ruis op 't scherm meer op dan op de foto

    Comment


    • #3
      Re: Ruis, overdrijven we niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door Andre Bekijk bericht
      Ik heb zopas enkele testfoto's gemaakt met mijn D200 op ISO 100, 800 en 3200. Ja en je ziet inderdaad een verschil van ruis in bepaalde kleurenpartijen. Maar volgens mij wordt er allemaal sterk in overdreven. Hoe was het niet gesteld met onze analoge films op 400...1600 ASA. Korrel tot en met en soms heel erg gewenst en geliefd. Nu is de beeldvorming van digitale ruis wel niet echt helmaal hetzelfde als de analoge korrel. Ik begon ruis waar te nemen als ik inzoomde totdat ik een beeld verkreeg van 50 cm X 40 cm (ongeveer). Maximum formaat op 19 inch scherm maakt geen visueel verschil,
      afhankelijk van de kleurpartij.
      Eindelijk

      Comment


      • #4
        Re: Ruis, overdrijven we niet?

        Ruis is relatief...
        Ik heb al verschillende keren theatershoots gedaan, ISO op 1600 moeten zetten, en ja, op sommige foto's met veel donkere partijen zie je de ruis. Een ruisonderdrukker er over en afdrukken op 10X15 geeft echter zeer goed bruikbare prints.
        Zelfs A4 is nog goed presenteerbaar als je er niet met je neus op gaat hangen, wat toch niet de bedoeling is van een vergroting...

        Comment


        • #5
          Re: Ruis, overdrijven we niet?

          We waren vroeger inderdaad veel toleranter.
          In 15 jaar analoge fotografie ben ik zelfs nooit boven de 400 asa geweest, nu is het precies de normaalste zaak van de wereld geworden.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Ruis, overdrijven we niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            We waren vroeger inderdaad veel toleranter.
            In 15 jaar analoge fotografie ben ik zelfs nooit boven de 400 asa geweest, nu is het precies de normaalste zaak van de wereld geworden.
            Precies, zo is het...

            Comment


            • #7
              Re: Ruis, overdrijven we niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              We waren vroeger inderdaad veel toleranter.
              In 15 jaar analoge fotografie ben ik zelfs nooit boven de 400 asa geweest, nu is het precies de normaalste zaak van de wereld geworden.
              dat is juist dezelfde quote die mijn pa ( ook een heel deel analoge ervaring met mamiya ) stelde toen ik met hem een gesprek had over ruis in de hogere iso's, we zijn in zekere zin veel te veel verwend maar probeer nu nog maar eens terug onder de grens van iso400 te duiken als je onder bepaalde slechte lichtomstandigheden bezig bent en het "gemak" gewoon bent, het kan nu eenmaal een zegen zijn bij optredens etc ( we have gone way to far... )

              vriendelijke groeten, dimidub
              ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
              http://www.flickr.com/photos/dimidub/

              Comment


              • #8
                Re: Ruis, overdrijven we niet?

                ja analoog gebruikte ik zelfs 90% van de tijd fuji 800 pro film, en daar was op de afdrukken bijzonder weinig korrel te zien.

                ik moet wel zeggen dat ik mij dit digitaal ook nog nooit aangetrokken heb, liever een hogere iso waarde dan moeten flitsen.

                ik gebruik regelmatig de 800 iso en soms zelfs de 1600 op mijn 350D .

                die ruis is mede dankzij software en afdruklabo eigenlijk niet zichtbaar.
                President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

                Comment


                • #9
                  Re: Ruis, overdrijven we niet?

                  Daar wordt inderdaad heel sterk in overdreven, gebruikte vroeger ook de fuji 800 film en vond toen niet dat ik echt veel beperkingen had zelfs niet voor concert fotografie. Kan me wel voorstellen dat als je, je toelegt op sport fotografie (indoor), of dergelijke, dat hoge iso's een noodzaak is.

                  Als je naar foto's op dit forum kijkt of naar je eigen albums, ga je vlug ontdekken dat meer dan 90% vd foto's op normale iso waardes genomen zijn, of konden genomen worden.
                  Hoge Iso faciliteiten is mooi om te hebben maar geen prioriteit voor mij.

                  Als ik naar analoge foto's kijk van top fotografen dan zie je dat ze met de film korrel dikwijls een extra dimensie aan het beeld wisten te geven.
                  Is ook een van de redenen dat sommige van deze fotografen nog altijd film (zij het wel groot formaat) verkiezen voor hun vrij werk ipv digitaal.

                  Moet wel toegeven dat ruis gegenereerd door digitale camera's in veel gevallen vervelender overkomt dan film korrel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruis, overdrijven we niet?

                    André, ik heb me altijd geweerd tegen ruis
                    Mijn favoriete film, vroeger, was de Agfa Professional 50 asa.
                    (dia)
                    En met 50 asa kan je door de slechte lichtomstandigheden,
                    in sommige seizoenen (in Belgenland) toch niet goed doen wat je wilt.
                    Het leven toen was "hard"....maar ruisloos.

                    Nog eerder, in de periode van de zwart-wit-film, is me die ruis niet
                    echt opgevallen en die was ook geen thema.

                    Door de vooruitgang(?) van de techniek en met de komst van de
                    digitale camera's kwam die ruis wel op het voorplan.
                    Omdat ruis in foto's nogal kritiekgevoelig ligt, wordt er ook meer op gewezen.
                    Toch denk ik eerder dat die kritiek er is omdat we meer mogelijkheden
                    hebben met een digicam om juist die ruis te vermijden...
                    Bovendien is er ook voldoende pc-software om ruis te beheersen of te verwijderen.

                    Ik vond het ook zeer opvallend bij de 2 prosumers die ik had, dat de ruis
                    pertinent aanwezig was...en veel erger dan bij film.
                    Bij eentje al vanaf 200 en die andere bij 400 ISO.
                    Het artistieke in ruis of het verwerken ervan in foto's heb ik nooit gezocht.
                    (maar ook nooit gevonden )
                    Ik dacht ook bij de aanschaf dat ik minder beperkingen zou hebben of
                    meer vrijheid. Dus meer kansen om foto's te maken in alle lichtomstandigheden.
                    Dat viel dus twee keren tegen... en toen werd ik het beu.
                    Mijn D70 en de S2 Pro doen het een stuk beter op dat gebied.
                    Maar de voorkeur gaat toch uit naar de S2 als het over ruis gaat.
                    Ligt 'gewoon' aan de sensor....
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruis, overdrijven we niet?

                      Dat we soms overdrijven, klopt, MAAR:

                      Ik moet toch wel toegeven, dat sinds ik de Canon 5d gebruik, ik het anders ben gaan bekijken, ik loop nu in musea rond met een f4.0 IS lens op iso 1600 en 3200 zonder dat ik schrik heb voor de ruis. En heb prima beelden. Of ik schroef de sluitersnelheid een stop of 2 hoger met de sugma 100-300 f4.0, omdat ik ook de iso kan uppen .
                      Het is toch niet omdat we vroeger niet boven de iso 400 gingen, dat we het nu niet mogen genieten van de technologische vooruitgang. Anders nemen jullie toch lekker terug een filmke ;-)
                      Nee, voor mij mag het altijd beter, en elke stop winst in ruis, is toch winst???
                      Bekijk het eens zo:
                      Velen geven een kapitaal uit voor een set 2.8 zoomlenzen, maar 1 stop winst in ruis zou kunnen betekenen dat deze mensen uit de voeten kunnen met een 4.0 setje. En we hebben nu al veel meer winst dan dat hé.
                      Binnenkort kunnen we ruisvrij op iso 12800 met een f4.0 in het duister fotograferen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ruis, overdrijven we niet?

                        Ruis op een 1D MK III
                        Foto's gisteren gemaakt. Niet bewerkt, enkel wat bijgesneden en verkleind


                        1/180 - F/2.8 - ISO 800 - 200mm Prime

                        Hieronder 5 crops op 100%


                        Ter aanvulling, zelfde speler ISO 1600


                        1/250 - F/2.8 - IOS 1600 - 200mm prime

                        en de crops


                        ISO 3200 vond ik niet te doen; 1600 was acceptabel.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ruis, overdrijven we niet?

                          Neen we overdrijven hier niet in,
                          Ruis kan zeer storend zijn als je donkere partijen fotografeerd. Ik spreek dan over zonondergangen op een strand. Had eens een testje gedaan met de canon G7. Niet gekend voor ruisvrije opnamen maar toch.
                          op 1600 Asa vrij veel ruis. Na verwijderen van ruis was er praktisch geen detail meer over van het strand. Had dit gedaan met Imagenomic noiseware proffesional. Had dan nadien dezelfde shot genomen op 80 asa met langere sluitertijd. Met het gevolg dat de golven niet meer helder overkwamen, maar had dan wel geen ruis meer.
                          Dus bij mijn volgende aankoop let ik hier toch wel op.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ruis, overdrijven we niet?

                            Ik vind het ook een heel goede zaak dat de meeste DSLR's nog prima resultaten afleveren bij de hoge iso-waarden. Mijn 20D wordt geregeld gebruikt op iso1600, en die levert dan nog heel goede foto's.

                            Vroeger hing je vast aan de keuze van het fotorolletje, nu maak je een foto op iso 100, en als dat nodig is, dan zet je de camera gewoon op iso 1600 voor de volgende foto.


                            Natuurlijk willen we allemaal nóg minder ruis bij nog hogere iso-waarden...

                            De tecnologie van digitale camera's is nog niet zo heel erg oud, en er zal nog wel ruimte zijn voor verbeteringen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ruis, overdrijven we niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              ....ik loop nu in musea rond met een f4.0 IS lens op iso 1600 en 3200 zonder dat ik schrik heb voor de ruis. En heb prima beelden. ....
                              Dito hier, ......., met m'n D200. Het al dan niet "schrik" hebben voor ruis is iets louters psychologisch.
                              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                              MySite - All your base are belong to us - What you say

                              Comment

                              Working...
                              X