Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte Nikon objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte Nikon objectieven

    Ik lees hier regelmatig dat er soms wel onderlinge verschillen
    zijn qua scherpte tussen bv Nikon lenzen van hetzelfde type.
    Kan er mij iemand een "eenvoudige" test aanbevelen om te
    zien of scherpte van een lens beantwoordt aan de fabrieksnormen.
    Ik bezit o.a. de 12 - 24 dx f4 & 17 - 55 dx f2.8
    en deze zou ik dan ook wel eens willen testen.
    Dank bij voorbaat.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Scherpte Nikon objectieven

    Zelf denk ik dat je dit bij de meeste lenzen wel hebt.

    Bepaalde lenzen als de 500mm L van Canon, worden wel allemaal gecalibreerd met de hand.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte Nikon objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
      Kan er mij iemand een "eenvoudige" test aanbevelen om te zien of scherpte van een lens beantwoordt aan de fabrieksnormen.
      Doe mij een exemplaar van die fabrieksnormen, die mis ik nog in mijn verzameling.
      Ik kom ze graag kopiëren en dan testen we gelijk je objectieven. Ik zal een goede f1,8 50mm AF mee nemen, m'n referentie objectief. Stuur me een PB en dan maken we een afspraak.

      Scherpte is een breed begrip. Scherpte indruk kan worden bepaald door contrast, scheidend vermogen, en vast nog wel andere optische wetten.
      Scherpte kan ook minder lijken door back-focus, of andere fouten in camera en of aan het objectief. Als je niet tevreden bent met de scherpte van je objectief, terug naar de winkel.

      De 12-24 heeft in de 12mm stand vast wel last van aberratie, daardoor lijkt de opname ook minder scherp. Middels Capture NX is dat weer eenvoudig te verwijderen.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte Nikon objectieven

        @ Hans. ( Doe mij een exemplaar van die fabrieksnormen )
        Ik ga er van uit dat je antwoord niet cynisch bedoeld is.
        Zelf heb ik natuurlijk geen "fabrieksnormen" en kan ze u dan ook niet
        bezorgen. Wel veronderstel ik dat Nikon z'n lenzen test vooraleer ze
        op de markt worden gebracht.
        Zoals reeds gezegd wordt door verschillende BD'ers dikwijls gesteld
        dat één of andere lens volgens hen scherpte mist en ze deze inruilen
        voor een andere.
        Dus is mijn vraag: zijn er dan werkelijk duidelijke verschillen en stellen
        ze die verschillen vast op een objectieve manier ( standaardtest )
        Zo ja dan zou ik dat ook wel eens willen doen en vergelijken met de
        normale waarden ( zo die bekend en vrijgegeven zijn )
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte Nikon objectieven

          Dat van die fabrieksnormen is een grapje, naar de OT steller toe. Ze zullen er vast zijn en behoren tot de bedrijfsgeheimen.

          Voor de gebruiker is de praktijk de norm om te oordelen of je tevreden bent over de scherpte van een objectief.

          Zet je camera op een zo groot mogelijk JPG formaat, 100 ASA, en zet verscherping in de camera uit. Maak een foto met een snelle sluitertijd van 1/125 of sneller (statief). Neem als onderwerp je straat. Doorloop meerdere diafragma's. Volle opening, f4 f5,6 f8 en f22 of nog hoger.

          Dan zet je dat beeld op je scherm en vergroot dat beeld met 100%. Kijk naar de verschillen tussen hoek en het midden. Met name bij volle opening zullen de hoeken tegen vallen. Maar ik ken enkele Nikon objectieven waarbij ook de hoeken niet tegen vallen. Bij f5,6 zal er eigenlijk overal scherpte moeten zijn.

          Doe dezelfde test met ander objectieven. Hang ergens een papiertje op met lens en diafragma, dat kijkt makkelijk terug.

          Dit is slecht een eenvoudige test. Lichtafval zul je er moeilijk mee kunnen onderscheiden. Andere optische problemen ook niet altijd.

          De kwaliteit van de lenzen en de mate van correctie voor lensfouten bepaalt de kwaliteit van het objectief
          Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Objectief_%28lens%29

          Kijk de kunst eens af bij hen die vaker objectieven testen. Kijk eens bij NikonLinks http://www.nikonlinks.com/ of bij de testers zelf zoals Bjernulf, Cameralabs, Ephotozine, Hogan, Larkins, Miranda, Nikitin, Photo Review, Polini, Rasmussen, Rorslett, Ruether, Schroiff, SLR Gear en Wulff.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment

          Working...
          X