Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor moto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor moto's

    Hallo, er is mij gevraagd om fotos te maken tijdens een moto treffen.

    het gaat hier onder andere om fotos tijdens de stops, om de sfeer daar vast te leggen.

    Maar ook vooral om fotos van de passerende moto's.

    Het plan is om op verschilende mooie plaatsen langs het parcours te gaan staan om fotos te maken van de aanrijdende deelnemers.

    Ik zou dit vooral in de buurt van bochten doen zodat ze wat minder snelheid hebben en om mooie composities te krijgen.

    Momenteel heb ik een 28-70 f2.8 lens van sigma en een 10-22 canon.

    Ik vermoed dat ik niet genoeg tele zal hebben om de rijdende motoren er mooi op te krijgen.

    De vraag is dus welke zoom lens geschikt zou zijn voor dit soort opnames.

    Ik dacht om de tokina 80-400 aan te schaffen omdat die vrij goeie comentaar krijgt en vooral waar voor zijn geld levert volgens de meeste reviews.

    Maar nu heb ik gezien dat de canon 70-200 f4 L usm ook in die prijsklasse valt en vermoedelijk een veel betere lens is (al was het maar om de F4 over gans het bereik)

    dus ben ik iets met die extra mm of ga ik beter voor een betere kwaliteit ?
    President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

  • #2
    Re: Lens voor moto's

    Volgens mij heb je aan 200mm genoeg.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor moto's

      Als je zelf een beetje je positie kan kiezen hierbij zal je met een 200mm wel voldoende hebben.
      Bij bewegende objecten zou ik dan toch voor het zekerste gaan en voor de 70-200 gaan. Die f/4 ok kan een pluspunt zijn, maar ik denk voor jou toepassing dat je meer de snelle focus kan gebruiken van de lens.

      Ongeloofelijk geprezen in de reviews als je hem financieel kan veroorloven...

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor moto's

        'k heb hem gevonden voor 588 euro of daaromtrend dus dat lijkt me nog veroorloofbaar.

        gezien ik initieel geschikt was om de tokina 80-400 te kopen die ongeveer 500 euro kost.

        Aan de focussnelheid had ik zelfs nog niet gedacht maar dat zou idd wel eens een stuk sneller kunnen zijn dan die tokina en zeker geen overbodige luxe bij voorbijsnellende motoren.
        President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor moto's

          Ikzelf gebruik de 70-300 IS, ook te gebruiken met panningmode2.
          toch prijsvriendelijk, scherp, 300mm en IS.

          greetz!

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor moto's

            Volgens mij kom je toe met de spullen die je al hebt. De 10-22 zou ik niet veel gebruiken, misschien alleen voor een overzichtje.
            Maar de 28-70 heeft een heel bruikbaar zoombereik voor de foto's die je zou willen maken. Je maakt geen circuitfoto's, op de openbare weg sta je véél dichter bij de baan, en dan heb je helemaal geen langere tele nodig.

            Ik heb ook een keer foto's gemaakt van een treffen, en toen heb ik voor 90% van de foto's een Sigma 18-50 f2,8 EX DC gebruikt. De AF van die lens was iets te traag voor de actie, anders zouden de foto's wel scherper geweest zijn. De 50mm was eigenlijk aan de korte kant, maar de Sigma 70-200 was dan weer veel te lang voor de meeste foto's (zelfs op 70mm).
            Toen had ik pas de 28-135 IS verkocht, voor dat soort foto's is die eigenlijk ideaal (nu heb ik een 24-105 f4 L IS, die nog wat beter presteert dan de 28-135, maar die ook heel wat duurder is). Die 28-135 is nieuw niet te duur, maar je kan ze ook nog vrij gemakkelijk tweedehands vinden.

            Album van die paasrit: http://www.barthuysmans.fotopic.net/c479773.html

            De Exif kan je vinden als je onderaan de foto's op "image info" klikt.
            Last edited by Black B@ndit; 10 augustus 2007, 15:09.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor moto's

              ja das een optie waar ik nog niet aan gedachtr had.
              de laatste keer dat ik zoiets gedaan heb was nog met analoge aperatuur en had ik enkel een 50mm wat te kort maar op mijn 350 zit ik dankzij de crop factor en de 70mm heel wat dichter bij natuurlijk

              Kan ik nog wat doorsparen voor een tele, ik was namelijk van plan van een te kopen op de moment ik ze nodig had (of goed kon gebruiken).
              President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor moto's

                Hello,

                ik denk dat de 24-105 of in eerste instantie de 28-135 zeker een goede keuze zal zijn.
                Ikzelf maak veel foto's van auto's, en zolang je niet ergens rond het circuit, achter de omheining moet staan, kom je met die lenzen zeker toe, 70mm is dan soms gewoon teveel.

                Tijdens de 24h in Spa heb ik verschillende pro's zien werken met de 24-105, als je in een bocht staat is dit een perfecte lens, ze komen dan te kortbij om met de 70-200 te kunnen werken.

                Hou er wel rekening mee dat geen van deze twee lenzen een IS mode 2 heeft zoals de tele's wel hebben, panning is dan zonder IS, maar dat lukt prima met een beetje oefening.

                Heb nu een 17-55 IS 2.8 van Canon, en die werkt prima voor 80 tot 90 % tijdens het treffen, heb ook een 70-200 en die gebruik ik dan rond het circuit als ik niet kortbij kan staan (extender staat op verlanglijstje) maar ik denk er sterk aan om de 24-105 erbij te kopen, 55mm is gewoon te kort in sommige omstandigheden.

                Kost natuurlijk wel het dubbele van de 28-135, maar als ik de reviews lees is ze dat wel waard.

                Mark
                Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                Comment

                Working...
                X