Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke zoom als goede standaard?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke zoom als goede standaard?

    Dag kenners,

    Ik zou me binnenkort een digitale spiegelreflex willen aanschaffen. Na wat lezen hier, zou ik jullie raad willen opvolgen om een goedkopere body te nemen en een duurder objectief ipv de standaard zoom. Ik dacht dan bv aan een Canon 350D ipv de nieuwste 400D, maar qua zoomlens twijfel ik een beetje. Misschien dat jullie me wat kunnen helpen.

    Mijn eerste idee was een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC te kiezen. Dat leek me een goeie allround lens. Maar ik heb een beetje schrik dat de lens op een standaard of tele focaal niet ver genoeg open kan om met de scherptediepte te spelen of binnenhuis (bv op 32mm, ongeveer de standaardfocaal voor een DSLR, niet?). Zou een Sigma 28-70mm F 2.8 EX DG dan een betere keuze zijn? De trade-off is dan dat ik eigenlijk geen breedhoek heb... Of zou ik dan als alternatief beter voor de Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC gaan, die wel breedhoek heeft maar minder tele (misschien dat je tele minder snel nodig hebt)?

    Alvast bedankt voor jullie bedenkingen.

    Stijn

  • #2
    Re: Welke zoom als goede standaard?

    Zowel in 28-75 f2,8 als in 17-50 f2,8 hebben de Tamrons een héél goede reputatie. Zie maar naar de reviews bij Photozone.

    Comment


    • #3
      Re: Welke zoom als goede standaard?

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Zowel in 28-75 f2,8 als in 17-50 f2,8 hebben de Tamrons een héél goede reputatie. Zie maar naar de reviews bij Photozone.

      Volledig mee eens..zeer leuke objectieven... heb vroeger een paar keer de 28-75 gebruikt en heb mij zelf de 17-50 gekocht..nog geen seconde spijt van gehad.

      Comment


      • #4
        Re: Welke zoom als goede standaard?

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Zowel in 28-75 f2,8 als in 17-50 f2,8 hebben de Tamrons een héél goede reputatie. Zie maar naar de reviews bij Photozone.
        En welke kies je dan voor (in mijn geval) portetjes van de kindjes, en op reis????????
        Nico, EOS 400D kitlens,tamron 70-300, 50mm1.8II

        Comment


        • #5
          Re: Welke zoom als goede standaard?

          28-75f2.8
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #6
            Re: Welke zoom als goede standaard?

            Oorspronkelijk geplaatst door nicodevos Bekijk bericht
            En welke kies je dan voor (in mijn geval) portetjes van de kindjes, en op reis????????
            Indien je op reis wat landschapjes wil nemen dan de 17-50 natuurlijk, daar heb je een degelijke breedhoek mee...
            De 28-75 is ook een zeer scherpe zoomlens (heb ze zelf gehad), maar op die 28mm ga je op den duur beginnen vloeken...

            Het verschil tss 50mm vs 75mm is niet zoo enorm hoor...
            Een paar stapjes naar voor en je bent er ook...

            Comment


            • #7
              Re: Welke zoom als goede standaard?

              Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
              Indien je op reis wat landschapjes wil nemen dan de 17-50 natuurlijk, daar heb je een degelijke breedhoek mee...
              De 28-75 is ook een zeer scherpe zoomlens (heb ze zelf gehad), maar op die 28mm ga je op den duur beginnen vloeken...

              Het verschil tss 50mm vs 75mm is niet zoo enorm hoor...
              Een paar stapjes naar voor en je bent er ook...
              Is die 17 mm op een crop camera niet ook weinig breedhoek en kan ik dan niet beter doorsparen voor een echte breedhoek vanaf 10 mm

              Ik weet het echt niet meer hoor??

              PS: ik neem ook heel af en toe een foto van interieurs voor mijn werk
              Nico, EOS 400D kitlens,tamron 70-300, 50mm1.8II

              Comment


              • #8
                Re: Welke zoom als goede standaard?

                kan niet over de canon lenzen oordelen, maar op mijn D200 heb ik 90% van de tijd m'n 17-55mm f/2.8 staan...
                is breed genoeg, als ik een groothoek à la 10-20mm zou bijkopen dan zou die 90% nog steeds 90% blijven...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke zoom als goede standaard?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nicodevos Bekijk bericht
                  En welke kies je dan voor (in mijn geval) portetjes van de kindjes, en op reis????????
                  Jouw 50/1.8 voor de portretjes bijvoorbeeld ?
                  En een 17-xx of 18-xx voor op reis...
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke zoom als goede standaard?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    kan niet over de canon lenzen oordelen, maar op mijn D200 heb ik 90% van de tijd m'n 17-55mm f/2.8 staan...
                    is breed genoeg, als ik een groothoek à la 10-20mm zou bijkopen dan zou die 90% nog steeds 90% blijven...
                    Ik gebruik de EF-S 17-55 f2,8 IS ook veel meer dan de Sigma 10-20.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke zoom als goede standaard?

                      Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
                      op die 28mm ga je op den duur beginnen vloeken...
                      Inderdaad. Op reis zal je heel blij zijn met wat meer breedhoek.

                      Daarom zou ik voor de 18-50mm gaan. Voor portretjes van je kinderen is die 50mm volgens mij ook voldoende.

                      En daarbovenop heeft deze lens ook nog eens macro, in tegenstelling tot de 28-70mm.

                      De 17-70mm zou ik zeker niet nemen omdat die niet over het hele zoombereik f2.8 heeft.
                      BD0927BE
                      www.belicht.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke zoom als goede standaard?

                        Oorspronkelijk geplaatst door nicodevos Bekijk bericht
                        En welke kies je dan voor (in mijn geval) portetjes van de kindjes, en op reis????????
                        Ik wil nu niet vervelend doen, maar ik zou het eerlijker vinden als je daarvoor een nieuw topic opent ipv mijn topic te "kapen". Ik heb geen kinderen en ik koop geen camera voor "op reis" (behoorlijk vaag trouwens: fotografeer je op reis landschappen of straattaferelen?). Dus liever een ander topic dan, anders wijken we fel af. Bedankt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke zoom als goede standaard?

                          Oorspronkelijk geplaatst door stijnw Bekijk bericht
                          Ik wil nu niet vervelend doen, maar ik zou het eerlijker vinden als je daarvoor een nieuw topic opent ipv mijn topic te "kapen". Ik heb geen kinderen en ik koop geen camera voor "op reis" (behoorlijk vaag trouwens: fotografeer je op reis landschappen of straattaferelen?). Dus liever een ander topic dan, anders wijken we fel af. Bedankt.
                          Misschien zou het handig zijn als jij ook even kan aangeven waarvoor je deze lens wil gaan gebruiken? Want op dat vlak ben je zelf nog veel vager dan nicodevos.
                          BD0927BE
                          www.belicht.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke zoom als goede standaard?

                            Heeft Canon ook geen vrij goeie 24-105 ?
                            Dat is bij alvast een Minolta-lens die ik vrij veel gebruik... 24mm is voor mij in de meeste gevallen ruim genoeg en aan het andere eind is de 105mm ook mooi mee genomen.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke zoom als goede standaard?

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Heeft Canon ook geen vrij goeie 24-105 ?
                              Dat is bij alvast een Minolta-lens die ik vrij veel gebruik... 24mm is voor mij in de meeste gevallen ruim genoeg en aan het andere eind is de 105mm ook mooi mee genomen.
                              Canon heeft een héél goede 24-105, maar voor binnen gebruik ik zelf eerder de EF-S 17-55 f2,8 IS dan de 24-105 f4 L IS (ik heb beide lenzen).
                              Met de 24mm van de 24-105 kom ik binnen geregeld in de problemen omdat ik dan niet alles op de foto krijg.
                              Buiten gebruik ik dan weer eerder de 24-105.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X