Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera is hier voor geschikt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera is hier voor geschikt?

    Ik ben op zoek naar een camera die me toelaat scherpe actiefoto's van mensen en dieren te maken en vraag me af of dit met een bridge camera wel gaat lukken of dat hiervoor zeker een DSLR nodig is.
    Ter illustratie:
    Op het forum "discussie" staat volgende post:

    Afgezien van de bewegingsonscherpte (die ik wel goed vind) is men het oneens over de scherpte zelf van de foto. Volgens mij is er juist scherp gesteld, de sluitersnelheid is ok (1/800) en ik ga er van uit dat de maker niet met camera heeft bewogen. Dus is mijn vraag: welke camera heb je nodig om dergelijke foto's haarscherp te kunnen maken. Misschien kan dit enkel met superdure, professionele apparatuur.
    mijn foto's: www.reneheylen.be

  • #2
    Re: welke camera is hier voor geschikt?

    de gebruikte camera, staat in de exif hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: welke camera is hier voor geschikt?

      @bouk: misschien kan die Sony A100 wel niet beter. dat was net mijn vraag: welke camera is er minimaal nodig om dergelijke foto's haarscherp te maken.
      mijn foto's: www.reneheylen.be

      Comment


      • #4
        Re: welke camera is hier voor geschikt?

        Objectief dat je gebruikt speelt ook wel een grote rol, misschien nog wel meer dan body.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: welke camera is hier voor geschikt?

          Om hier als eerste een antwoord te geven waar TS iets mee is: dit zal je met een bridge moeilijk lukken. Een lucky shot zou er misschien wel inzitten, maar zo heb je er maar weinig. Een flinke, snelle telelens (alhoewel meeuwen ook wel dichtbij durven komen) is een vereiste. Mits de meeuw dichtbij is, moet het met bijvoorbeeld een 70-200 f4 perfect lukken. Nieuw kost die rond de 600€. De body maakt niet uit, kan gerust een 350D zijn. Voor een goeie 1000€ ben je dan genoeg uitgerust voor zo'n foto.
          ______
          www.vue.photo

          Comment


          • #6
            Re: welke camera is hier voor geschikt?

            Die camera waarop er een kwaliteitsvolle telelens kan zetten.
            Ik denk dat hier het gebruikte objectief van hoger belang is dan de gebruikte camera !

            De lens (mm's) hangt af van de afstand tot de vogels natuurlijk

            Comment


            • #7
              Re: welke camera is hier voor geschikt?

              de enigste onscherpte lijkt mij van bewegingsonscherpte...
              iets meer licht, of diafragma wat groter en het zou al beteren
              een duurder toestel gaat deze foto niet veel beter maken hoor

              desalniettemin vind ik de onscherpte niet zo storend
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: welke camera is hier voor geschikt?

                Bedankt voor alle antwoorden.
                Belangrijk voor mij was te weten dat ik er met een bridge toestel niet moet aan beginnen en dat een DSLR + lens voor dit soort fotografie mij rond de 1000 euro gaan kosten.
                Zou het bv met de combinatie Canon EOS 400D + Tamron 28-250 lens lukken? Dit lijkt me een handige combinatie waarmee je zowat alle kanten op kan (geen lenzen wisselen zoals bij een bridge) maar waarmee je kwalitatief een eind verder komt. Ik ben echter niet zeker of je met dergelijke zoomlenzen wel snel genoeg kan scherpstellen en of ze kwalitatief wel goed genoeg zijn om haarscherpe beelden van bewegende objecten mee te maken.
                Last edited by dzumbo; 9 augustus 2007, 13:21.
                mijn foto's: www.reneheylen.be

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera is hier voor geschikt?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
                  Zou het bv met de combinatie Canon EOS 400D + Tamron 28-250 lens lukken? Dit lijkt me een handige combinatie waarmee je zowat alle kanten op kan (geen lenzen wisselen zoals bij een bridge) maar waarmee je kwalitatief een eind verder komt. Ik ben echter niet zeker of je met dergelijke zoomlenzen wel snel genoeg kan scherpstellen en of ze kwalitatief wel goed genoeg zijn om haarscherpe beelden van bewegende objecten mee te maken.

                  Tamron 28-250 bestaat niet, je zal waarschijnlijk de 18-250 bedoelen
                  Ik moet je ontgoochelen, al dit soort superzooms leveren op een DSLR relatief slechte kwaliteit. En zijn ook te 'traag' voor het soort actie als je vogel.

                  Blijf bij lenzen met een zoom van max 3X zoals 18-55 (of zelfs 70) / 70-210.

                  Ik weet niet waarom bang bent om lenzen te wisselen. Eens je het gewoon bent, kost het geen tijd
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera is hier voor geschikt?

                    @JePe: Tamron 18/28 was idd (tik)fout.
                    Welke (degelijke) zoomlens is best geschikt voor snelle, scherpe actiefoto's op die Canon EOS 400D? Gaat een lichtsterke en snelle AF lens geen handenvol geld kosten?
                    Het wisselen van lenzen is idd geen probleem, het is alleen het extra gewicht dat me tijdens vakanties & wandel- en fietstochten wat afschrikt.
                    mijn foto's: www.reneheylen.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera is hier voor geschikt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door dzumbo Bekijk bericht
                      @JePe: Tamron 18/28 was idd (tik)fout.
                      Welke (degelijke) zoomlens is best geschikt voor snelle, scherpe actiefoto's op die Canon EOS 400D? Gaat een lichtsterke en snelle AF lens geen handenvol geld kosten?
                      Het wisselen van lenzen is idd geen probleem, het is alleen het extra gewicht dat me tijdens vakanties & wandel- en fietstochten wat afschrikt.
                      'Snelle' lenzen zijn spijtig genoeg dikswijls aan de dure kant. Ik weet natuurlijk niet wat jij handvol geld noemt.

                      Ik ken het Canon assortiment niet maar maar voor Nikon zou ik de
                      Nikkor Af-S 70-300 4.5-5.6 VR durven aanbevelen


                      Dit is geen lichtsterke lens maar in goede lichtomstadigheden kan je prima resultaten meehalen. prijs +/- 600 Eur.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera is hier voor geschikt?

                        Als je geen handenvol geld wil uitgeven (ik weet niet hoe groot je handen zijn natuurlijk), dan kan je naar een 70-200 f4 kijken, nieuw rond de 600€, en nog goedkoper als je even geduld hebt tot er hier eentje tweedehands opduikt. Eventueel kun je die later nog combineren met een 1.4 extender, waardoor je rond de 300mm zal zitten. Voldoende licht voor zo'n shot als hierboven, snelle focus en HAARscherp. Eén van de allerbeste zooms die Canon maakt.
                        ______
                        www.vue.photo

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera is hier voor geschikt?

                          Licht was er hier genoeg getuige f/5.6 en een 800 seconde bij iso 100.
                          Misschien iso 400 instellen om 1/3200 sec mogelijk te maken, dan zie je minder beweging van de vleugels.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera is hier voor geschikt?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Als je geen handenvol geld wil uitgeven (ik weet niet hoe groot je handen zijn natuurlijk), dan kan je naar een 70-200 f4 kijken, nieuw rond de 600€, en nog goedkoper als je even geduld hebt tot er hier eentje tweedehands opduikt. Eventueel kun je die later nog combineren met een 1.4 extender, waardoor je rond de 300mm zal zitten. Voldoende licht voor zo'n shot als hierboven, snelle focus en HAARscherp. Eén van de allerbeste zooms die Canon maakt.
                            ik zie ook geen betere keuze dan de 70-200 f4, één van de (al dan niet dé) goedkoopste L lens van canon die haar reputatie meer dan eer aan doet
                            (een super lens voor alle duidelijkheid)
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke camera is hier voor geschikt?

                              Kijk hier eens naar, ik geloof dat al de foto's van vogels in vlucht genomen zijn met een combi van een Nikon D40 en een Nikkor 70-300mmVR http://www.flickr.com/photos/80469099@N00/
                              Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                              Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                              Comment

                              Working...
                              X