Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarvoor dienen deze filters?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarvoor dienen deze filters?

    Toen ik het oude fotomateriaal van mijn vader kreeg zaten deze filters erbij.
    Kan iemand mij wat meer info verschaffen over het gebruik ervan?





    Cromofilter T2


    Cromofilter M2







    Verder is er ook nog een filter met een rasterpatroon. Aan de zijkant staat: Custom Cross.


    Alvast bedankt!

    Groeten, Cahor

  • #2
    Re: Waarvoor dienen deze filters?

    probeer ze eens uit, zie je vanzelf wat voor effect ze geven, want daar zijn ze voor nl, een ander effect geven.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Waarvoor dienen deze filters?

      Dat ik daar niet zelf op kwam...

      Heb ze al gebruikt, maar bepaalde filters zijn toch bedoeld om onder bepaalde omstandigheden te gebruiken, niet? Voor mij zijn ze nu "brol" want ik weet niet onder welke omstandigheden ik ze moet gebruiken...

      Comment


      • #4
        Re: Waarvoor dienen deze filters?

        Dat zien er best wel leuke filters uit hoor!

        Die eerste (blauwe) is volgens mij een kleurconversiefilter om bij artificieel licht de kleurtemperatuur te verhogen (maakt je foto's minder warm).

        De tweede en de derde lijken mij Graduele kleurfilters. Dat kan interessant zijn om voor of achtergrond te accentueren, maar ook om bijvoorbeeld de lucht een stuk donkerder te maken (om uitgebrande luchten te voorkomen).

        De vierde schijnt een split-field filter te zijn, die half close-uplens half open is. Zo kan je creatieve out-of-focus toepassen, of elementen die dichtbij zijn aan de close-upzijde van de filter samen met een verder onderwerp aan de open zijde in focus houden.

        Van de vijfde vermoed ik dat het een Linear-motion filter is om onder een bepaalde hoek (je kan aan dat staafje draaien als ze op je lens staat) een soort van uitgesmeerde bewegingsonscherpte te simuleren.

        Met die cross-filter moet je 's avonds maar een keer lichten fotograferen. Dat worden dan allemaal felle sterren.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Waarvoor dienen deze filters?

          Ik sluit me aan bij Vicberger!
          Meer precies werden die blauwe filters gebruikt bij gloeilamp- of halogeenlamp verlichting. Zonder werden je foto's volledig oranje. Voor fluorecentielampen gebruikten we magenta-kleurige filters. Ik gebruikte ze vaak wanneer ik in musea moest werken. Dank zij de digitale fotografie zijn we van heel dat gedoe af.
          ... Al blijft menglicht soms ook nu nog een probleem.

          Comment


          • #6
            Re: Waarvoor dienen deze filters?

            Ee goede uitleg van Vic.

            Ik zie dat e filters van het merk Hoya tussen zitten. Met de gegevens op de filter en de uitleg van die je hier gekregen hebt kan je eens kijken op de website van hoya dan zie je voorbeelden van het effect.
            Vriendelijke groeten,Raf

            www.rafvandenbogaert.be

            Comment


            • #7
              Re: Waarvoor dienen deze filters?

              Enorm bedankt voor de uitleg!!
              En bedankt voor de link naar HOYA, daar staan ze inderdaad allemaal mooi op met uitleg en foto!

              Die vijfde is een multivision filter waarmee ik dus een beeld kan kopiëren.

              En die crossfilter is een leuke hoor!

              Hartelijk bedankt!

              Groeten, Cahor

              Comment

              Working...
              X