Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wedding blues

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wedding blues

    Jaja, nog een geval dat door familie gerecruteerd is om huwelijksfoto's te trekken...

    De broer van m'n vriend trouwt zaterdag, en wil dat ik een paar foto's trek van de receptie en het feest, voor de "officiële" foto's heeft hij een vriend-fotograaf.

    Als genodigde op het feest zal het allicht beetje tricky zijn, maar ik wil wel es een poging doen, goed om ervaring op te doen, en de verwachtingen van het koppel zijn sowieso niet echt hoog ("als jij het doet dan hebben we gewoon geen foto's van het feest, geen probleem").

    Maar goed, mijn uitrusting is momenteel een Sony Alpha, een Sony 18-200 f 3,5-6,3, Tamron 90 f 2,8, Minolta AF 30-70 f 3,5-4,5 en een splinternieuwe Tamron 17-50 f 2,8.

    Aangezien er maar 3 lenzen en toestel in m'n zak kunnen, zal ik een lens moeten thuislaten. Ben ik juist in het denken dat de 18-200 allicht het minst geschikt is om mee te doen wegens niet lichtsterk?

    Ik heb ook enkel m'n ingebouwde flits, is die bruikbaar of moet'k alles zonder flits trekken? Aangezien het in een middeleeuwse kelder is zal de belichtig ook wel lastig zijn

    Nog tips?
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

  • #2
    Re: Wedding blues

    Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
    ....en de verwachtingen van het koppel zijn sowieso niet echt hoog ("als jij het doet dan hebben we gewoon geen foto's van het feest....
    Typo? Moet er niet ergens "niet" tussen staan?

    Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
    Aangezien er maar 3 lenzen en toestel in m'n zak kunnen, zal ik een lens moeten thuislaten. Ben ik juist in het denken dat de 18-200 allicht het minst geschikt is om mee te doen wegens niet lichtsterk?
    Nou, is 'n beetje afhankelijk van hoe groot die kelder is en hoe snel jij kan wisselen van lens.
    1 - als die kelder niet te groot is dan denk ik dat je wel zal toekomen met je 17-50
    2 - is die iets groter en wil je 'n shot van de andere kant van de kamer, tja, zal je wat meer zoom nodig hebben en moet je snel kunnen wisselen (of nadien croppen)
    3 - is 't aan de andere kant van de kelder, dan zal je 18-200 idd niet zo lichtsterk zijn, en al zeker niet met je ingebouwde flash

    Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
    Ik heb ook enkel m'n ingebouwde flits, is die bruikbaar of moet'k alles zonder flits trekken? Aangezien het in een middeleeuwse kelder is zal de belichtig ook wel lastig zijn
    4 - met je 17-50 moet dat nog wel lukken, ook op lage iso's
    5 - misschien ook proberen op 2de gordijn te flitsen, dat je nog wat van de sfeer overhoud (of je flash een stop lager zetten dan gemeten)
    6 - met je 18-200 en aan de andere kant van de kamer, misschien dat iso 800 lukt, afhankelijk hoe groot de kamer is


    PS: dit is gewoon 'n beetje uit wat ik al allemaal meegemaakt heb, maar ook 'n beetje nadenken en duimzuigerij, probeer misschien eens op voorhand op die plaats te gaan proberen, eventueel op 'n gelijkaardige plaats, wel opletten dat het +- zelfde verlichting is als op het feest zal zijn
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: Wedding blues

      Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
      Typo? Moet er niet ergens "niet" tussen staan?

      Idd, als ik het NIET doe, dan hebben ze gewoon geen foto's

      Ik heb eigenlijk bitter weinig ervaring met flash, 'k zal es moeten opzoeken wat op 2e gordijn flitsen is. Tenzij iemand het wil uitleggen Op het feest zal ongeveer 90 man zijn, niet verschrikkelijk groot dus. Is de kelder van de Sint-Donaaskerk in Brugge trouwens, waar nu een hotel op staat, aan de Burg.

      Oefenen daar zal niet lukken, ik zit in Brussel tot vrijdagavond

      Misschien wordt dit het eerste huwelijk waar ik me niet zal vervelen
      Mijn foto's en fractals
      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

      Comment


      • #4
        Re: Wedding blues

        PS: ik heb ook een monopod... De moeite om dat ook nog mee te sleuren?
        Mijn foto's en fractals
        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

        Comment


        • #5
          Re: Wedding blues

          Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
          PS: ik heb ook een monopod... De moeite om dat ook nog mee te sleuren?

          Moeten we misschien ook nog komen voor doen op welk knopke dat ge moet drukken, man man man toch.
          Ge weet toch dat ge ook een geheugenkaart moet mee nemen?

          Sorry, maar dit kon ik niet laten.

          Comment


          • #6
            Re: Wedding blues

            Sorry maar een beetje minder neerbuidengheid mag wel, ik heb geen ervaring met huwelijksfotografie dus hoe kan ik weten of de extra last van een monopod te verantwoorden is op een huwelijk???
            Mijn foto's en fractals
            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

            Comment


            • #7
              Re: Wedding blues

              Oorspronkelijk geplaatst door Drummerstaf Bekijk bericht
              Moeten we misschien ook nog komen voor doen op welk knopke dat ge moet drukken, man man man toch.
              Ge weet toch dat ge ook een geheugenkaart moet mee nemen?

              Sorry, maar dit kon ik niet laten.
              zielig... Dit forum is er om bij te leren. Als je niks zinnig te zeggen hebt, ga dan wat boksen of iets anders om je agressie weg te krijgen, maar laat vooral iedereen leren van elkaar!
              Canon Eos 80D / Canon EF-S 10-22 / Canon EF-S 17-55 f2.8 IS / Canon EF 50 f1.4 / Canon EF 70-300 IS / Lowepro Nova 5 AW / Lowepro Slingshot 3 AW
              http://www.orlik.be

              Comment


              • #8
                Re: Wedding blues

                Oorspronkelijk geplaatst door Orliksken Bekijk bericht
                zielig... Dit forum is er om bij te leren. Als je niks zinnig te zeggen hebt, ga dan wat boksen of iets anders om je agressie weg te krijgen, maar laat vooral iedereen leren van elkaar!

                Gij hebt hier toch ook tijd voor.

                Comment


                • #9
                  Re: Wedding blues

                  Zooo en nu weer on-topic graag. Dus tips over het fotograferen van het feest. Off-topic reacties worden verwijderd.
                  Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                  --------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wedding blues

                    Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                    PS: ik heb ook een monopod... De moeite om dat ook nog mee te sleuren?
                    De Sony Alpha heeft toch een IS, niet ? Dan zou ik de monopod achterwege laten. Meestal, zeker op recepties, staat iedereen elkaar toch onder de voet. Niet echt handig om met een statief te zeulen. Misschien kan je je extra lens en monopod gewoon in de wagen leggen ? Dan heb je ze toch nog ergens bij de hand, mocht je ze op één of andere manier toch nodig hebben.

                    Mits je naaste "familie" bent, zal je toch als één van de eerste daar zijn, dus kan je alvast voordien enkele testshots maken en eens kijken hoe het licht zit.

                    Ik zou zeker de lichtsterke 17-50 en 90mm niet thuis laten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wedding blues

                      Dansfoto's trekken met de flits op het tweede gordijn. Scherpstellen op een gezicht. In principe heb je dan een vrij scherp gezicht en de rest van het lichaam is wat waziger maar dat suggereert de beweging.
                      Ik kan je altijd een foto PM als voorbeeldje als je dat wenst.

                      Foto's aan tafel ga je wat moeten uitproberen. Vraag eventueel aan de mensen dat ze even "bevriezen" (stilzitten) voor een seconde of zo. 't Is misschien niet naturel maar wel efficiënt. Zeker een lichtgevoelige lens gebruiken.

                      Succes.
                      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wedding blues

                        Toch wel een paar opmerkingen.

                        Eerst en vooral zou ik niets van mijn materiaal thuis laten. Je zal die 200 mm misschien toch nog nodig hebben om je wat van het onderwerp af te zonderen, zodat je een aantal candids kan nemen, of omwille van de beperkte dof van de 200 mm.

                        Ten tweede zou ik toch wel investeren in een degelijke flash. Ik heb er geen idee van hoe hoog je de ISO kan opschroeven en het ruisniveau deftig kan houden, maar ik vermoed dat ISO 800 z'n beetje de max zal zijn.

                        Als je die nu terug zou kunnen brengen naar ISO 400 met een degelijke flash ben je al een eind verder.

                        Just my 2 cts.

                        Wim
                        BD0808BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wedding blues

                          2de gordijn: is als de flits pas af gaat nét voordat de sluiter terug dicht gaat
                          Wat krijg je: een "sluier" van een beweging en het moment dat de flash afgegaan is dan staat "het onderwerp" er scherp op
                          Nadeel: zal de zelfde sluitertijd zijn alsof je zonder flash zou trekken, met dat verschil dat er toch nog iets scherp zal zijn (door het flitsen op 't laatste moment)
                          Voordeel: je behoud heel veel sfeer (het licht) in de foto, plus bij 'n dans heb je 'n visuele indruk van beweging (de "sluier" waar ik naar verwees)
                          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                          MySite - All your base are belong to us - What you say

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wedding blues

                            Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                            Ten tweede zou ik toch wel investeren in een degelijke flash. Ik heb er geen idee van hoe hoog je de ISO kan opschroeven en het ruisniveau deftig kan houden, maar ik vermoed dat ISO 800 z'n beetje de max zal zijn.
                            Ben ik ooit wel es van plan, maar zal niet lukken tegen zaterdag Heb nog maar pas 400 euro uitgegeven aan die 17-50, en heb niet eens een vaste job Ruis is jammer genoeg wel behoorlijk sterk op de Alpha denk'k.

                            Bedankt voor de tips alvast 'k zal ondertussen wat oefenen met flash. En ter plaatse zien of er een veilige plek is om wat reservemateriaal te leggen.
                            Mijn foto's en fractals
                            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wedding blues

                              Ik denk dat een ingebouwde flits niet zal volstaan. Een wat degelijke externe flits met een diffusor maakt het al een stuk makkelijker. Misschien kan je er een lenen?

                              Verder: feesten en recepties zijn het rommeligste gedeelte van een huwelijksreportage. Echte chaos, iedereen loopt overal, de achtergrond is druk en het is moeilijk er iets uit te los te maken, vooral in een beperkte ruimte. Probeer dus vooral kleine groepjes en individuen te isoleren. Die 90 mm kan dan wel van pas komen. En monteer achteraf die foto's in een groter geheel. Als je wil kan ik je wel voorbeelden geven.

                              Onthou ook dat mensen spontaan een 'pose' aannemen als er een camera op hen gericht staat. Flitsen maakt hen hiervan nog iets bewuster. Daarom gebruik ik liefst een 1.2 lens om ook bij minder licht niet te moeten flitsen. Maar soms is zelfs dat niet toereikend, tenzij ik de ISO de hemel injaag. Flitsen is dus een noodzakelijk kwaad, maar als je het doet, vermijd dan de valstrikken.

                              Probeer in elk geval te vermijden dat je kiekjes gaat maken. Je weet wel, die grote overzichtfoto's van groepen van tientallen mensen waarin een kat zijn jongen niet herkent. Leg je dus meer toe op details en dichtbijopnamen: een menu, het bruidspaar, een stuk van de taart, voeten op de dansvloer, ...

                              Jammer dat je zo weinig tijd hebt, anders had ik je uitgenodigd eens langs te komen om wat huwelijksreportages te bekijken.
                              Fullator
                              Fotostudio Candela Zone
                              website: http://www.chronax.be
                              website: http://www.marquisemodels.eu

                              Comment

                              Working...
                              X