Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw workflow vs jpeg discussie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raw workflow vs jpeg discussie.

    In een ander topic onstond er een discussie over raw versus jpeg workflow. Dat was niet echt de plaats om deze discussie te houden en vermits Rudy wel wou weten hoe ik het doe open ik dus deze thread.

    Kan Interessant zijn denk ik eens te zien hoe iedereen werkt. Ik hoop er alvast iets van op te steken.

    Volgend is een overzicht van wat er reeds in de andere thread gepost was.

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Maar je moet echt bereid zijn om raw bewerking te doen! en dat is iets waar ik zelf ook mee worstel (tijd, ik zit nu achter men pc beelden te bewerken, niet normaal, mijn vrienden met Nikon lopen lekker rond te fotograferen terwijl ik.. grrr). En ik vraag me ook af of pro's echt tijd hebben om uren achter dat beeldscherm te kruipen, ik denk het eerlijk gezegd NIET.
    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Eigenlijk snap ik het zogezegde tijdsprobleem met RAW niet.
    Met RAW werken vraagt mij niet meer tijd dan met jpeg.

    Dit is niet de plaats om daar nu een discussie over te houden maar ik ben altijd wel bereid daarover een discussie te houden in een ander forum
    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Ik ga het heel kort samenvatten:
    Ik kom thuis met 400 fotos en 3 volle kaartjes van 2gb.
    Raw:
    1: veel minder fotos op een kaartje, dowload via usb cf card reader duurt voor zelfde aantal fotos meer dan 2x zo lang (2gb cf xtreme III duurt 12-13 minuten), gaan 120 raws op, jpg dubbel zoveel.
    2: alle fotos even bekijken in dpp, en de final touch doen, ben daar rap een uurtje mee bezig, ze laden in 3 x; eerst zeer brute preview, dan regular preview en dan pas de hoogste resolutie. verscherping optimaliseren, picture style aanpassen...
    3: in batch ontwikkelen, duurt voor die paar honderd fotos? een uur of mee.
    Natuurlijk zit ik niet gekluisterd aan de pc voor 4 uur of mee, maar de doorloop is wel zolang.
    Natuurlijk kan het sneller als je gewoon de hele batch zonder extra opstart, maar dan heb je niks aan raw.

    Moet ik uitleggen hoelang jpg duurt? Kaartje erin, downloaden, en kijken maar. maximum half uurtje voor zelfde aantal foto's.

    Toegegeven, het verschil in IQ is evengroot ;-)
    Maar minimimaliseer die raw bewerkingstijd niet.
    Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Je moet hem ook niet maximaliseren he Rudy.
    Want met raw doe ik hetzelfde kaartje erin downloaden en kijken. Dit is niet de plek om dit te bediscussieren maar ik wil gerust wel eens mijn werkwijze uitleggen hoor maar dat past niet echt in deze thread. Beter ander forum of zo als er interesse is. Echt trager dan jpeg nah niet echt nee.
    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Zeg maar waar, want zelfs met dpp kan ik het niet zo snel dan gewoon jpg
    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Ik gebruik dpp, het bijgeleverde programma van Canon.
    De instellingen van de camera, standaard, verscherping op +1, al de rest op 0 DIT IS ZEER BELANGRIJK, DPP START MET DEZE SETTINGS, DUS DAAR VIND JE JE GOED GEMMIDELDE;-)
    Dan zet ik de raw bestanden op de pc in een folder.
    Ik bekijk de beelden, en ga dan een beetje fine tunen. een onscherp beeld probeer ik te redden door de verscherping omhoog te zetten, naargelang onderwerp en doel. (voor een 10x15 is er niet veel bewerking nodig)
    dan kijk ik welke fotos hoge isos hebben, om eventueel de noise reduction op te zetten voor die beelden.
    Dan stel ik nog wat picturestyles in, vooral als het een echt portret of landschap is kies ik overeenkomstige styles.
    Beetje trimmen doe ik ook daar.
    Links of rechts een kontrastje vermeerderen of verminderen gebeurd ook wel.
    Dan selecteer ik de ganse handel, en ontwikkel ze via batch in hoogste resolutie, met een compressie kwaliteit van 7 of 8.
    En dan ga ik een paar tassen koffie drinken, want dat duurt eeuwen op mijne pc, (1gb ram, 2,7ghz p4)
    Greetzzz
    R
    Oorspronkelijk geplaatst door qless Bekijk bericht
    Ah mijn werkflow start (en eindigt) met lightroom.

    Ik copieer mijn raws met kaartlezer naar bepaalde map toe. Deze map importeer ik dan in lightroom.
    Ik kan dan door cijfers te geven heel snel een selectie maken tussen de foto's. Daarna ga ik alleen de foto's die een "voldoende" halen aanpassen (witbelans, croppen, rechtzetten, en andere correcties)

    Daarna eventueel de generate web album of export functie

    Nu heb ik dus het voordeel van de extra informatie in de raw bestanden, maar kan tegelijk ook goed sorteren.
    Nu dus ook maar even mijn werkwijze posten:

    Eigenlijk gebruik ik nog steeds meerdere programma's door elkaar maar dat is gewoon omdat ik die allemaal heb en ik daar ook graag mee speel (ik weet het dat is waarschijnlijk 1 of andere afwijking)

    Maar 1 programma gebruik ik in hoofdzaak voor het moment en dat is Lightroom(LR) waar ik zowat alles mee doe.

    Workflow is volgende:

    Kaartje in de lezer en LR opent automatisch met een downloadpagina. Hierin voer ik de nodige metadata in en benaming en dergelijke staat bij mij al voorgeconfigureerd naar mijn wensen. Dan downloaden.

    Heb ik iets anders te doen doe ik dat nu, anders begin ik onmiddelijk tijdens de download een eerste brute selectie te doen van de beelden die binnenkomen tijdens de download. Eenmaal de beelden binnen delete ik al diegene die ik als te deleten aangeduid had. Tijdens de download hebben de beelden een bepaalde preset met zich mee gekregen om ze iets meer naar mijn smaak aan te passen van verscherping, saturatie enz. Dat is bij mij heel licht want ik hou niet van teveel van dat alles in eerste instantie.

    De beelden bekijk ik nu en maak nog extra selecties, ratings, geef extra metadata mee, delete er nog wat extra enz.
    De beelden waarvan ik vind dat ze een aanpassing nodig hebben ga ik nog verbeteren, uitsnijden enzovoort allemaal in LR.

    De beelden zijn nu perfect beschikbaar om te bekijken, printen enz.

    Waar heb ik nu tijd verloren tov jpeg. Eigenlijk is het enkel de download die iets langer duurt, maar vermits dat tijd is die niet verloren is omdat ik al een selectie maak of gewoonweg iets anders doe beschouw ik dat niet als tijdverlies. Al de rest zoals een selectie maken, metadata toevoegen beelden verbeteren moet je in jpeg ook doen. Dus daar verlies ik absoluut geen tijd.
    Ok er is nog een tijdverlies omdat de gerenderde preview er niet onmiddelijk staat als je voor de eerste keer snel door de beelden gaat. Maar mijn PC is dan ook stokoud en zelfs nu is dat niet echt een probleem. Dus als je wil muggeziften is er daar ook tijdverlies.

    Verschil jpeg- raw. In de praktijk amper een verschil. Niets om dramatisch over te doen alvast.

    Wil je nu de files onmiddelijk kunnen geven digitaal of geprint aan klanten of zo. Tja als de klant/famile zo gehaast is dat we zelfs geen aanpassingen aan de file mogen doen moet hij ook niet het beste van het beste verwachten.
    Dan extract ik gewoon de jpeg die in de RAW file zit en gebruik die of print ik via draft mode in LR. Geen langdurige batch processing nodig gewoon enkele seconden langer nee zelfs voor 400 files geen minuut extra. En hop gedaan. Weer amper een verschil met jpeg.

    Zelfs in dit geval geen noemenswaardig verschil in tijdsverlies.
    De dag dat iemand een jpeg file ontwikkelt die perfect uit de camera komt om op alle formaten gedrukt te worden met voor de rest ook alles perfect gefinetuned naar iedereen zijn smaak....tja dan heeft jpeg in mijn ogen een tijdsvoordeel maar dat zal denk ik altijd wel een sprookje blijven.

    Pas op ik begrijp dat sommigen gewoon veel liever in jpeg werken hoor maar dat o zo grote tijdsverlies dat is er eigenlijk niet echt in de praktijk.

  • #2
    Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

    Mijn werkwijze:

    RAW standaard in Canon.
    Kaartje in kaartlezer.
    CS3 Bridge opent automatisch een downloadinterface.
    Ik maak een map op datum aan waar de foto's naartoe moeten en kies dadelijk voor conversie naar DNG.
    Ik maak 3 submappen: Original, bewerkt, resized.
    De DNG komen in de map Original.
    Ik kopieer de DNG naar de map bewerkt.
    In CS3 bridge selecteer ik alle DNG uit de map bewerkt en open deze met ACR (Adobe Camera RAW versie 4.1)
    Dan doe ik de standaard settings op alle foto's zijnde controle witbalans, saturatie, contrast, croppen en eventueel verscherpen.
    Nog steeds in ACR selecteer ik alle foto's en kies opslaan als... en sla de foto's op in .TIF
    Voor mijn website zet ik nog de foto's in 900 pix via BDsizer in de map Resized.
    Dit werk gaat eigenlijk zeer snel.
    Heb wel een dualcore Pentium met 2GB RAM.

    Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

    Comment


    • #3
      Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

      Oorspronkelijk geplaatst door FJRrider38 Bekijk bericht
      Mijn werkwijze:

      RAW standaard in Canon.
      Kaartje in kaartlezer.
      CS3 Bridge opent automatisch een downloadinterface.
      Ik maak een map op datum aan waar de foto's naartoe moeten en kies dadelijk voor conversie naar DNG.
      Ik maak 3 submappen: Original, bewerkt, resized.
      De DNG komen in de map Original.
      Ik kopieer de DNG naar de map bewerkt.
      In CS3 bridge selecteer ik alle DNG uit de map bewerkt en open deze met ACR (Adobe Camera RAW versie 4.1)
      Dan doe ik de standaard settings op alle foto's zijnde controle witbalans, saturatie, contrast, croppen en eventueel verscherpen.
      Nog steeds in ACR selecteer ik alle foto's en kies opslaan als... en sla de foto's op in .TIF
      Voor mijn website zet ik nog de foto's in 900 pix via BDsizer in de map Resized.
      Dit werk gaat eigenlijk zeer snel.
      Heb wel een dualcore Pentium met 2GB RAM.

      Hans
      is ook de manier zo als ik het doe en het duurt niet veel langer
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

        Nou, Kevlar, Hans en Nico alvast bedankt.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

        Comment


        • #5
          Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

          Allee zoveel interesse was er dan blijkbaar toch niet voor.

          Comment


          • #6
            Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

            Dit onderwerp is al door en door bediscussieerd hier op BD en een RAW vs JPEG discussie te voeren is net zoiets als een Mac vs PC discussie, een LR vs Aperture discussie, of een IDimager vs iView discussie. Een discussie die nergens toe leidt en vooral oppervlakkige en relatieve/perceptie argumenten oplevert.

            Comment


            • #7
              Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

              Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
              Dit onderwerp is al door en door bediscussieerd hier op BD en een RAW vs JPEG discussie te voeren is net zoiets als een Mac vs PC discussie, een LR vs Aperture discussie, of een IDimager vs iView discussie. Een discussie die nergens toe leidt en vooral oppervlakkige en relatieve/perceptie argumenten oplevert.
              RAW en JPEG verhouden zich nauwelijks als PC tegenover Mac, appelen en citroenen of wat dan ook. "Niet het einddoel maar de reis is belangrijk " indachtig is wat je in je achterhoofd moet houden.
              Trouwens met LR versus Aperture blijf je polariseren op twee stromingen terwijl er veel meer zijn. Compresseren is verliezen, of dat nu ballast is of niet is pas een onzinnige discussie.

              Comment


              • #8
                Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

                Bedankt Kevlar voor je tips en je initiatief. Ik heb me ook Lightroom aangeschaft, en ik ga uw tips zeker in overweging nemen .
                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                Comment


                • #9
                  Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  In een ander topic onstond er een discussie over raw versus jpeg workflow. Dat was niet echt de plaats om deze discussie te houden en vermits Rudy wel wou weten hoe ik het doe open ik dus deze thread.
                  Roep me dan even, dan weet ik het ook
                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  De dag dat iemand een jpeg file ontwikkelt die perfect uit de camera komt om op alle formaten gedrukt te worden met voor de rest ook alles perfect gefinetuned naar iedereen zijn smaak....tja dan heeft jpeg in mijn ogen een tijdsvoordeel maar dat zal denk ik altijd wel een sprookje blijven.
                  Dat is dus niet zo, het word alsmaar slechter, ik vind de Minolta 7d Jpgs fantastisch, maar helaas is het systeem blijven stilstaan.

                  Maar goed, ik weet wat het voor mij in tijdsverschil betekend, en het is toch wel héél wat, een evenementje met 400 fotos kost me gewoon een hele avond in plaats van een uurtje. Ik zal het wel fout doen (alhoewel ik het nog minder uitgebreid doe dan wat jij hierboven aangeeft), of meer pixels hebben, wat de tijd exponentieel doet toeneemt, of een trage pc hebben
                  Soit, de huidige camera's zijn nog steeds te beperkt om goed jpgs af te leveren, daar ga ik akkoord mee, dus de raw bewerking is eigenlijk het optimaliseren van beeld.
                  Maar zoals al aangegeven, het is een pc versus mac topic-achtig onderwerp waar je niet uitkomt. (ik ga er verder geen stopwatch naast zetten)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
                    RAW en JPEG verhouden zich nauwelijks als PC tegenover Mac, appelen en citroenen of wat dan ook.
                    Als je goed leest zeg ik niet dat RAW/JPEG zich verhouden als PC/Mac. Ik zeg enkel dat een RAW/JPEG discussie net zo'n soort discussie is als een PC/Mac discussie. Kortom, een discussie die uiteindelijk strand in subjectieve/relatieve/perceptionele argumenten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raw workflow vs jpeg discussie.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                      Als je goed leest
                      ...schrijf ik dat RAW en JPEG niets met elkaar te maken hebben, een PC en een MAC weL.
                      RAW is zelfs geen formaat, laat staan een standaard. Hoe kan je dat dan vergelijken met JPEG ?

                      Comment

                      Working...
                      X