Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in lenzen+keuze groothoek/telelens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil in lenzen+keuze groothoek/telelens

    Hallo!

    Na een tijdje lekker te hebben gefotografeerd valt toch steeds het verschil in fotò`s op als ik met 2 verschillende lenzen fotografeer.

    Ik gebruik een sony A 100 met kitlens 18-70mm en een 2de hands 70-300 AF van Minolta. Deze laatste is destijds gemaakt voor een analoge camera. Maar de foto`s gemaakt met de telelens van minolta zijn stukken scherper en mooier, vooral de randen van de foto`s. Nu is dit nog geen eens een APO lens, of scheelt het begrip APO niet veel voor de kwaliteit van een foto.

    Ook blijf ik het irritant vinden de lenzen steeds te verwisselen. Als laatste accersoire bij m`n camera zou ik graag een 18-200 of iets dergelijks willen aanschaffen. Maar dan wel een goede, welke dus dezelfde kwaliteit haalt als m`n 'oude' Minolta AF lens. Wat is dan een goede keuze, al dan niet de beste keuze?

    Bij voorbaat dank en groeten Hans

  • #2
    Re: Verschil in lenzen+keuze groothoek/telelens

    Als je zeker bent dat je een all-in-one lens wil, is de beste keuze nu zonder twijfel de Tamron 18-250. De Sony 18-250 zal hierop gebaseerd zijn, maar zal waarschijnlijk weer de zoom lock moeten missen en zal bovendien duurder zijn... Enige zwakke punt van de Tamron wat mij betreft: trage AF. Maar als snelle AF geen vereiste is voor jou, dan is dit zeker een mogelijkheid. Ik ben er in elk geval heel tevreden van. Gaat zeker mee op reis .

    De vraag is, wil je echt wel een 18-250 als je nu al maar twee lenzen hebt om 18 tot 300mm af te dekken. Met de 18-70 moet je trouwens toch ook wel vrij goeie resultaten kunnen behalen als je ze niet volopen gebruikt.

    Wil je een gelijkaardig bereik met twee lenzen, én goede beeldkwaliteit, én vrij snelle AF, kijk dan eens naar de CZ16-80 als vervanger voor je kitlens, en eventueel naar een tweedehands Minolta 100-300 D Apo in plaats van de 75-300. De Apo maakt wel degelijk verschil in beeldkwaliteit, en de AF van de 100-300 is ook sneller.

    Een lens die ook uitstekende resultaten geeft op de a100 en die gemakkelijk tweedehands te vinden is tegen heel schappelijke prijzen is de Minolta 24-105D. Of kijk dan ook eens naar oudere Minolta's zoals de 50/1.4, 70-210/4, enz.

    Kijk eens op www.dyxum.com voor lensreviews, voorbeeldfoto's en links...
    Last edited by K-2; 8 augustus 2007, 13:33.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Verschil in lenzen+keuze groothoek/telelens

      Hallo!

      Bedankt voor de tips! Eh, ik haal er zeker goede resultaten mee alleen zijn de tele foto`s gewoon scherper. Volopen, wat betekent dat precies?

      Bij voorbaat dank en groeten Hans

      Comment


      • #4
        Re: Verschil in lenzen+keuze groothoek/telelens

        volopen = diafragma volledig open, dus de laagste f-waarde die je lens toelaat.
        De f/3.5 (bij 18mm) van je kitlens zal altijd mindere resultaten geven dan bv. f/8, vooral aan de randen.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment

        Working...
        X