Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen bij scherpstellen D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen bij scherpstellen D50

    Ik merk regelmatig dat mijn D50 moeilijk doet bij het scherpstellen. Meestal (heb ik de indruk !) komt dit voor wanneer ik een foto wil nemen van een grote oppervlakte van dezelfde kleur (lucht, zee, ...)
    Zonet heb ik als test m'n camera gewoon naar de blauwe lucht gericht en voilà, hij heeft daar problemen mee.
    Hij probeert dan volgens mij scherp te stellen op het hele bereik, maw van dichtbij naar oneindig en terug. Hij stelt dan nergens op scherp en je kan de ontspanknop dan ook niet indrukken (dus geen foto maken). Soms lukt het wel, meestal niet.
    De lens die erop staat is een Nikon 18-135 AF-S maar met andere zoomlenzen doet hij het ook.

    Je hoort hem dan zoemen en ziet ook in de zoeker dat hij probeert scherp te stellen, gaat dus van dichtbij naar oneindig en terug en je kan geen foto maken.

    Hopelijk is het een beetje duidelijk.

    Zou dit aan bepaalde instellingen kunnen liggen ?

    Vanaf dat er een voorwerp in de zoeker komt, stelt hij wel scherp, zelfs op de blauwe lucht, en kan ik wel een foto maken.

    Iemand raad

  • #2
    Re: Problemen bij scherpstellen D50

    Om te kunnen autofocussen, heeft je camera contrast nodig.
    Als je scherp wilt stellen op een oppervlak wat uit 1 kleur bestaat bv, zal je camera door moeilijkheden mee hebben.

    The auto focus (AF) system in the D70 is similar to a lot of other AF systems in that it works, essentially, by adjusting the focus to achieve the best contrast between adjacent pixels on the focus sensor. If you’re not sure what this means, read on and it should become clearer.

    If you have a subject with little or no contrast, like a clear sky, a white wall or even a just a plain sheet of paper, the AF system cannot function.

    Try it yourself:

    First of all, try focusing on the centre of a blank sheet of paper. As long as you’re close enough or zoomed in close enough to the page so that the centre focus sensor can see only the paper and nothing that surrounds it, the camera will not be able to focus.

    The reason for this is that there is no contrast - no dark and light objects for the AF system to see in order to set the focus.
    Last edited by whoami; 7 augustus 2007, 19:42.
    Fotolog -DevLog

    Comment


    • #3
      Re: Problemen bij scherpstellen D50

      Dus 't is normaal, dan kan ik vannacht weer gerust slapen

      Merci hé ...

      Comment


      • #4
        Re: Problemen bij scherpstellen D50

        Even naar het juiste forumonderdeel verplaatst
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

        Comment


        • #5
          Re: Problemen bij scherpstellen D50

          Als ik je nachtrust nog een beetje kan bevorderen : scherpstelen doe je op een onderwerp, als je geen onderwerp hebt maar alleen een egaal vlak zal je AF niet scherpstellen, zo simpel is dat.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Problemen bij scherpstellen D50

            Probeer je het scherpstellen met je centrale focuspunt of één van de buitenste?

            Heb op de D50 soms ook al problemen gehad met scherpstellen via één van de buitenste focuspunten. Maar bij overschakelen naar het centrale focuspunt ging het ineens wel.

            Nu inderdaad, grote egale oppervlakken zijn sowieso lastig om op te focussen. Voor de rest kan je der niet veel aan doen.

            Comment


            • #7
              Re: Problemen bij scherpstellen D50

              Ik zou me geen zorgen maken, ook met mijn D50 is dat het geval. Scherpstellen op een groot egaal oppervlak is voor de meeste camera's erg moeilijk. Ook als je manueel wil scherpstellen op een egaal oppervlak zal je merken dat dat niet zo makkelijk is. Zoals hier reeds gezegd je camera heeft contrast nodig.

              Comment


              • #8
                Re: Problemen bij scherpstellen D50

                Als ik dan toch ergens wil scherpstellen waar de camera niet wil (kan gebeuren he: het onderwerp is nogal egaal, pal in het midden en de andere AF punten dekken de achtergrond om een vb te geven), mik met je gekozen scherpstelpunt dan op de rand van het object en vervolgens hercadreer je. Je camera moet wel ingesteld staan op manueel het scherpstelpunt bepalen (maar dat is bij mij toch de standaardinstelling )
                ---
                Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                Comment

                Working...
                X