Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

    Hallo,

    Gezien dit mijn eerste post is op dit forum eerst en vooral een goede dag aan iedereen en al vast bedankt aan alle info en tips die ik hier al kon vergaren voor ik mij registreerde.
    Ter zake:
    Ik sta op het punt een digitale (reflex) camera aan te schaffen.
    Tot nu toe gebruikte ik een Nikon 35mm Reflex camera met een hele reeks lenzen gaande van een Micro 55 tot een Tele 50-200. Spijtig genoeg alle nog van de F serie zodat ik begrepen heb dat ik die niet meer kan gebruiken (zonder de belichting en scherpstelling manueel te doen. Gezien dit toestel en bijbehoren ook nog al zwaar en redelijk omvangrijk was om dagen mee te sleuren hebben we een tijdje gebruik gemaakt van een digitale Samsung Digimax A7.
    Handig en licht in gebruik maar een echte batterijvreter en je loop natuurlijk al vlug tegen de beperkingen aan van dit compacte toestelletje. Bovendien stelt hij niet al te goed scherp bij dichtbijfotografie.

    Onze wensen waren:
    Compact en licht ( mee te nemen op trekkings) en gebruiksvriendelijk (geen lange leercurve)
    Digitaal (om de kost van de filmpjes te drukken en we leven nu eenmaal in een digitaal tijdperk, en het steekt natuurlijk niet op een mislukte foto meer of minder)
    Een redelijk zoombereik (moet dienen voor reis- en natuurfotografie (voornamelijk insecten).
    Handig en snel in gebruik (zie voorgaande)
    Een goede beeldkwaliteit (anders hadden we even goed bij de Samsung kunnen bljven)

    Resultaat:
    Na op het net veel reviews en fora doorgelopen te hebben kwamen we rekening houdende
    Met de prijs/kwaliteit/gebruiksgemak tot de volgende shortlist:
    - Nikon D40 met kitlens 18-55 mm + 55-200 VR telezoom
    - Panasonic FZ50

    Na beide toestellen eens van naderbij bezien te hebben en nog wat verder doorgelezen te hebben over de voor- en nadelen van beiden kwam ik tot het volgende besluit:

    De Nikon levert toch iets betere kwaliteit af dan de Panasonic. De alles in één lens van de Panasonic is gebruiksvriendelijker maar juist door het alles in één minder in kwaliteit wat betreft fotoresultaat, vooral in uiterste omstandigheden. Het grote voordeel van deze prosumer
    tov zijn concurrenten (goede kwaliteit en vooral redelijk snel iets waarin de andere prosumers teleurstellen) wordt echter teniet gedaan door het voordeel van de andere prosumers nl. een klein formaat en licht gewicht (tov een reflex). De Panasonic is, in vergelijking met de D40,
    nl. omvangrijker en met een standaard kitzoom 55-200 is de Nikon even zwaar en met de VR zoom slechts iets zwaarder.

    Bleef dus over: Nikon D40 met 18-55 + 55-200VR zoom.

    Vervolgens ben ik dan naar de prijzen gaan kijken voor dit toestel.
    De naam van Konijnenberg in Turnhout kwam ik dikwijls tegen alhoewel op de fora er voorstanders van zijn en al even hardnekkige tegenstanders (vooral over service van ‘sommige’ verkopers en over de garantietwijfel van 1-2 jaar).
    Met de prijzen van Konijnenberg als referentie ben ik dan verder gaan zoeken en ben ik op ongeveer dezelfde prijs gestoten bij 2 winkels dichter bij mijn buurt.
    Nl. Vandenborre (ik weet het ook een keten waar je niet meer van moet verwachten maar op 100 meter van mijn deur) en foto Rubens uit Wilrijk, iets verder maar ik passeer naar mijn werk op 50 meter van hun deur.

    Als ik daar de prijzen vergeleek kwam ik weer voor een nieuw dilemma te staan:
    - Eerst ging ik dus voor de D40 gezien de D40x 200€ meer kost en ik dat teveel vind voor gewoon één lagere ISO waarde (van 200 naar 100) en 10m ipv 6m pixels welke in de praktijk toch niet ga gebruiken.
    - Maar het is nu zo dat de D40 alleen in pakket wordt aangeboden met een 50-200 kitlens en de D40x in een pakket met de VR variant. En dan is het prijsverschil ineens veel kleiner nl. 125€. Is dat prijsverschil tussen de 40D en de 40Dx wel te rechtvaardigen. Het lijkt niet veel maar ja zo kan je natuurlijk bezig blijven.

    Besluit:
    Nikon D40x met pakket 18-55/55-200VR inclusief SD 2 Gig en reinigingsset: 949€ (859 Cashback)
    Nikon D40 met kitlens 18-55 inclusief SD 2Gig en reiningingsset: 549€ + 275 € 55-200VR:
    824€ (734€ cashback)

    Nu zit ik nog met volgende vragen:
    1. Is mijn redenering goed opgebouwd om voor de Nikon D40 reflex te gaan?
    2. Zo ja, is dat 125€ verschil te rechtvaardigen om voor de D40x te gaan of ga ik toch beter voor de D40 en gebruik ik dat geld voor iets anders.
    3. Bij het toestel zit een SD kaart. Maakt het echt veel uit in snelheid als je een Ultra II of
    ExtremeIII SD kaart aanschaft of de verkoper probeert te overtuigen zulke kaart (mits meerprijs) te leveren tov de gewone SD?
    4. Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met één van beide winkels (Vandenborre/Rubens). Vandenborre is idd een dozenschuiver maar dicht bij huis, handig als er iets aan de hand is. Rubens lijkt een fotozaak ‘om de hoek’ (ik ken ze niet) maar het lijkt me nogal een klein winkeltje en hun prijzen liggen ook niet in lijn met de gewone fotohandel, zelfs niet van een keten als Actionshop. Is dat dan een ‘verborgen’ dozenschuiver (nogmaals ik ken ze niet daarom dat ik het hier vraag). Moest het zo zijn kan ik net zo goed naast de deur gaan, hun prijzen zijn exact gelijk.

    Ik zou willen beslissen voor 21/8/07, enerzijds om de cashback nog te kunnen innen, anderzijds omdat ik op 22/8 in verlof vertrek en we (het wordt voornamelijk het fototoestel voor mijn echtgenote) daar dan alles eens rustig kunnen uitproberen.

    Bij voorbaat dank voor de reacties.
    Ivo.
    Last edited by IvoB; 8 augustus 2007, 06:30.
    Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

    Ik zou maar voor de d40x set gaan.
    Het 55-200VR objectief is echt erg leuk en bij zo'n klein prijsverschil heb je aan de D40x toch iets meer toestel. 10mp is bovendien leuk als je nog iets wilt bijsnijden t.a.v. de composite.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

      Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
      Hallo,
      Ik zou willen beslissen voor 21/8/07, enerzijds om de cashback nog te kunnen innen, anderzijds omdat ik op 22/8 in verlof vertrek en we (het wordt voornamelijk het fototoestel voor mijn echtgenote) daar dan alles eens rustig kunnen uitproberen.

      Bij voorbaat dank voor de reacties.
      Ivo.
      Ivo,lijkt me niet zo verstandig om de camera net voor de vakantie te kopen en hem op vakantie uit te testen,je zou niet de eerste zijn om heel je vakantie gefrustreerd rond te lopen omdat je camera het na 1 dag het niet meer doet of een mankement heeft.
      Ik veronderstel dat je misschien 2 weken of langer op vakantie gaat,je komt terug en brengt de cam terug naar de winkel om dan te horen dat ie opgestuurd moet worden voor reparatie wat meestal een paar weken duurt.

      Ik zou hem echt wat eerder kopen en thuis uittesten en uitproberen zodanig moest er toch wat aan zijn dan zou je hem in principe binnen de 7 dagen kunnen terug brengen en omruilen voor een nieuwe cam.

      Is mijn gedacht

      i k wens je toch een hele mooie vakantie toe.

      Mvg.
      Last edited by Rumocool; 7 augustus 2007, 20:39.
      Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
      Mijn website.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

        Dat van die 7 dagen begrijp ik niet.
        Je hebt toch 2 jaar garantie. En die 7 dagen gelden alleen voor een aankoop via het net of in elk geval buiten het verkooppunt van de verkoper, wat hier niet het geval zal zijn.
        Als ik eerder een beslissing kan nemen koop ik hem uiteraard vroeger. Ik bedoel maar ik zou uiterlijk willen beslissen voor ik op vakantie vertrek.
        Kan ik hem daar rustig uittesten. Blijkt ie niet te werken kan ik hem na 14 dagen nog altijd terugbrengen, de garantie zal dan niet verstreken zijn .
        Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Ik zou maar voor de d40x set gaan.
          Het 55-200VR objectief is echt erg leuk en bij zo'n klein prijsverschil heb je aan de D40x toch iets meer toestel. 10mp is bovendien leuk als je nog iets wilt bijsnijden t.a.v. de composite.
          De VR wordt het sowieso, dat is het issue niet.
          Het ging er eigenlijk om of het met de D40 of D40x zou zijn. Ik meen begrepen te hebben dat er geen verschil was tussen beiden buiten de 10mp. En dat de D40 eigenlijk presteert als een 8mp toestel. Vergrotingen boven de A4 doe ik toch niet. 125 € is het einde van de wereld niet maar weer wel als er eigenlijk geen bruikbare meerwaarde is. En maakt het opslaan van die 10mp het toestel dan eigenlijk weer niet trager dan één van 6mp?
          Last edited by IvoB; 8 augustus 2007, 06:31.
          Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

            Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
            of ga ik toch beter voor de 40D en gebruik ik dat geld voor iets anders.
            Als ik jou was zou ik dat zeker doen maar volgens mij duurt het nog even voor de 40D op de markt komt. Voor je vakantie verwacht ik 'm niet.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Als ik jou was zou ik dat zeker doen maar volgens mij duurt het nog even voor de 40D op de markt komt. Voor je vakantie verwacht ik 'm niet.
              Héél opbouwende inbreng in deze topic.
              Zeveraar. Blijf toch weg als je niets zinnigs in te brengen hebt tenzij de mensen voor aap te zetten als ze een lapsus begaan of te emmeren als ze verkeerd splits en.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
                Dat van die 7 dagen begrijp ik niet.
                Je hebt toch 2 jaar garantie. En die 7 dagen gelden alleen voor een aankoop via het net of in elk geval buiten het verkooppunt van de verkoper, wat hier niet het geval zal zijn.
                Als ik eerder een beslissing kan nemen koop ik hem uiteraard vroeger. Ik bedoel maar ik zou uiterlijk willen beslissen voor ik op vakantie vertrek.
                Kan ik hem daar rustig uittesten. Blijkt ie niet te werken kan ik hem na 14 dagen nog altijd terugbrengen, de garantie zal dan niet verstreken zijn .
                Je hebt inderdaad 2 jaar garantie,maar ik bedoel "in het ergste geval hee "
                moest ie toch een mankement vertonen na 1 dag moet je in principe als je hem binnen de 7 dagen terug brengt omgeruild worden.
                Is ie ouder dan 7 dagen word ie opgestuurd ter reparatie en dit kan soms weken duren.

                Mvg.
                Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
                Mijn website.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                  Ah, handig om te weten. Zal ik hem enkele dagen voor gebruik zeker aankopen en uittesten op mechanische problemen.
                  De D40(x) natuurlijk. Op de 40D wens ik idd niet te wachten.
                  Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door IvoB Bekijk bericht
                    1. Is mijn redenering goed opgebouwd om voor de Nikon D40 reflex te gaan?
                    2. Zo ja, is dat 125€ verschil te rechtvaardigen om voor de D40x te gaan of ga ik toch beter voor de D40 en gebruik ik dat geld voor iets anders.
                    3. Bij het toestel zit een SD kaart. Maakt het echt veel uit in snelheid als je een Ultra II of
                    ExtremeIII SD kaart aanschaft of de verkoper probeert te overtuigen zulke kaart (mits meerprijs) te leveren tov de gewone SD?
                    4. Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met één van beide winkels (Vandenborre/Rubens). Vandenborre is idd een dozenschuiver maar dicht bij huis, handig als er iets aan de hand is. Rubens lijkt een fotozaak ‘om de hoek’ (ik ken ze niet) maar het lijkt me nogal een klein winkeltje en hun prijzen liggen ook niet in lijn met de gewone fotohandel, zelfs niet van een keten als Actionshop. Is dat dan een ‘verborgen’ dozenschuiver (nogmaals ik ken ze niet daarom dat ik het hier vraag). Moest het zo zijn kan ik net zo goed naast de deur gaan, hun prijzen zijn exact gelijk.
                    (1) De redenering is prima, al zou ik, als ik het geld had, opteren voor een D40x met een Sigma 18-200 OS of een Nikkor 18-200 VR. Het maakt de zaak wel wat duurder, maar op reis is het prettiger om maar één objectief te hebben.
                    (2) Ik heb alleen de D40x kunnen proberen van een familielid en dat vond ik een prima toestel.
                    (3) In het toestel maakt de snelheid geen ene moer uit. (toestel schrijft niet recht naar de kaart) In een kaartlezer ga je evenwel wel winst maken, maar dat vind ik persoonlijk niet belangrijk.
                    (4) Bij Vandenborre gaan ze me niet meer zien, policy is daar nu dat ze geen omruiling meer doen, per definitie herstelling dus (was vroeger wel anders!), heb met een DOA, zaterdagavond gekocht, maandagmorgen teruggebracht, drie maand mogen wachten op een toestel. Absoluut niet grappig.
                    Met Rubens geen ervaring.
                    Koop bij een handelaar die je vertrouwt, zelf al is die wat verder van huis.
                    Met fotokonijnenberg, geheugenkaart en topfoto.de heb ik alleen goede ervaringen. Met Actionshop trouwens ook, maar daar kost koken iets meer geld dan op een ander...
                    Last edited by OneyedK; 8 augustus 2007, 06:57. Reden: *kuch* typo's
                    Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                      Als je geen Nikon D40 koopt, maar een D80 bv, dan kan je uw bestaande Nikon lenzen toch gewoon nog op die body (d80) gebruiken, met AF en al.
                      Nikon heeft de mount van z'n lenzen (F-mount) niet meer gewijzigd sedert ... 1960 ofzo ?
                      Ook op een D40 zullen uw lenzen nog passen, maar aangezien de d40 geen AF motor in de body heeft, zal de AF functie daarop gewoon niet werken.
                      Fotolog -DevLog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                        Foto Rubens in Wilrijk is een klein winkeltje maar Nele (de jongedame achter den toog) is perfekt op de hoogte van het reilen en zeilen in het foto-wereldje.

                        Klantvriendelijkheid troef al moet je soms lang aanschuiven, ze neemt tijd voor haar klanten.

                        Niks dan lof van mijnentwege
                        flickr.com/wernerwattenbergh
                        flickr.com/vdpsportfotograaf
                        http://voetbalfotografie.wordpress.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                          Ik ga er van uit dat een goedkopere prijs gelijk is aan minder service en garantie. Met name de directe geen gezeur omruil garantie kan een voordeel zijn.
                          Alhoewel mijn ervaringen met Nikon zijn dermate dat er zelden iets fout is. Alhoewel als er iets fout gaat zie je dat hier in dit forum direct.

                          Gezien het kleine prijsverschil zou ik ook voor de X gaan.

                          Nikon heeft de mount van z'n lenzen (F-mount) niet meer gewijzigd sedert ... 1960 ofzo ?

                          Dat klopt, maar niet AI objectieven (van voor 1977) beschadigen de AF contacten van AF en D camera's. Niet gebruiken dus.

                          Je kunt je oude niet AI objectieven wel laten ombouwen naar AI en ze dan gebruiken op een D200 of D2 serie camera. Maar dat zijn geen goedkope camera's.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                            @ Hans
                            Dus de lenzen van op de F50 zijn zeker te doen op den D80 body?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop nieuwe reflex, enkele bedenkingen.

                              @oneyedK:
                              1. toch beter de D40x dus. die meerprijs is geen probleem. Wat die lenzen 18-200 betreft meen ik her en der begrepen te hebben dat een lens met zo'n groot zoombereik nooit zo goed gaat werken dan dat bereik op te splitsen over 2 lenzen. Ook moet je dan ook steeds dat groot ding meesleuren en compactheid en lichtheid is toch wel een hoofdvereiste.
                              3. Zeer goede tip. Kan ik mij de meerprijs van zo'n kaart besparen. Het ging alleen om de reactietijd van de camera. Achter de pc heb ik tijd genoeg.
                              Volgens de verkoper van Vandenborre (alhoewel ik ook wel twijfels had over zijn 'vakkennis') zou een Ultrakaart 2x rapper zijn en een Extrele 4x vlugger dan een standaard SD kaart in het toestel. Na een kort bezoek aan de winkel had ik toch al geen goed gevoel want de prijzen van de SD kaarten (een Extreme was bv goedkoper dan een Ultra) waren allemaal 'toevallig' verkeerd gezet die dag.
                              4.Tja Vandenborre, zie hierboven. Geheugenkaart is vlak naast mijn deur maar daar heb ik toch vernietigende commentaren over gelezen en het enige wat ik zelf kan controleren de prijzen zijn duurder dan bij de gewone fotowinkel.
                              De Actionshop (in Mechelen) heeft een zeer goede naam en sommige verkopers kennen hun vak zeer goed doch spijtig genoeg zijn hun prijzen niet om aan te zien, gewoon de catalogusprijs of daaromtrent.
                              Naar Konijn had ik een mail gestuurd om meer info. Ik kreeg een mail terug die volledig naast de kwestie was. Alleen gaven ze geen enkel antwoord op mijn vragen ter zake hun enige reply was dat ik de best voor de D40x zou kiezen gezien dit de opvolger was van de D40 die vlug uit (hun?) het gamma zou verdwijnen als de beperkte voorraad op was. Uit diverse reviews meende ik begrepen te hebben dat de D40 en D40x gewoon naast elkaar blijven bestaan.
                              @Whoami: Ja natuurlijk kan ik die lenzen nog gebruiken, de mount is idd idem. Maar volgens de verkoper (bij Actionshop) kan ik zelfs op de D80 geen AF gebruiken met een F lens. Ik kan wel manueel scherpstellen maar een digitale camera heeft geen wig in de zoeker dus dat is een beetje op de gok.
                              Ik zou ook op geen enkele camera de belichting kunnen gebruiken, dat wordt dus gokken in het kwadraat. Moest het toch kunnen zou het wel mooi zijn om mijn microlens en 50 mm prime 1.4 te kunnen hergebruiken. Moest de belichtingsmeter kunnen werken op de 40 des te beter. De 80 komt niet in aanmerking wegens te duur in verhouding met de 40 en vooral te groot en te zwaar voor het gebruik dat ik voor ogen heb.
                              @Wernwatt: Bedankt voor de info. Ik zal eens kennis gaan maken met Nele. :wink: Vond het alleen maar eigenaardig dat zo'n klein winkeltje zo'n internetprijzen kon bieden (het totaalplaatjes is zelfs goedkoper dan de prijzen van Konijn toch een referentie wat betreft prijzen). Als dat nog eens gekoppeld is aan service en vakkennis dien ik uiteraard niet te aarzelen.
                              Nikon D40x 18-55 / 55-200VR

                              Comment

                              Working...
                              X