Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op 400D, hulp gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof op 400D, hulp gevraagd!

    Juist heb ik gemerkt dat er zich al heel wat stof verzameld heeft op de cmos van mijn camera.. Ik heb al het forum afgezocht naar andere mensen die dit probleem hebben en het antwoord draait meestal rond: Zoek eens op het forum er zijn genoeg manieren en posts over gemaakt, oftewel: ja de self cleaning van de 400D werkt niet..

    Wel met beide van deze antwoorden ben ik dus niets.. Ik heb niet echt iets specifiek gevonden wat ik nu het beste doe..

    De opties die ik ken:
    1) Onder garantie naar canon sturen en dus je camera voor 2 maanden kwijt
    2) Bij een fotozaak (oa. Bartok) de camera laten reinigen voor €30
    3) Zelf reinigen

    Bij die 3de zie ik dan mensen een spuitbus aanraden, andere een blaaspijp (wat dit is heb ik nogaltijd niet gevonden) of andere manieren waarna weer andere mensen al deze methodes afraden..

    Wat ik nu wil vragen kan iemand die ervaren is met het cleanen van de sensor eens een duidelijk antwoord geven wat ik nu het beste doe?

    Ook meen ik ergens gelezen te hebben dat door die self cleaning sensor van de 400D het nog moeilijker is omdat het nog fragieler is geworden.. Wat is hier nu allemaal van waar?

    Voor de foto te bekijken gelieve HIER te klikken

    Oh ja nog als laatste, ook bij het occulair merk ik een zwart puntje op in de rechter bovenhoek.. Hoe komt dit?
    Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

  • #2
    Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

    Oorspronkelijk geplaatst door eXiled Bekijk bericht
    Ik heb al het forum afgezocht naar andere mensen die dit probleem hebben en het antwoord draait meestal rond: Zoek eens op het forum er zijn genoeg manieren en posts over gemaakt, oftewel: ja de self cleaning van de 400D werkt niet..
    Beter zoeken... zelfs gewoon door groups scrollen doet wonderen !!!!!!!!

    Zoek eens op reinigen !
    En je moet niet kijken naar het reinigen van een 400d, want alle toestellen dslr zijn te reinigen! (zelfs met vaste lens )
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

      Nu ik toch het een en ander gevonden hebben ben ik van plan de groene scotch tape in huis te halen en het zo te proberen.

      Batterij volledig opladen, en gewoon een stukje over je sensor plakken, lichtjes de tape aantikken, en dan direct stilletjes de tape verwijderen?

      Dit voldoet of ben ik nog iets vergeten?
      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

      Comment


      • #4
        Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

        Oorspronkelijk geplaatst door eXiled Bekijk bericht
        Nu ik toch het een en ander gevonden hebben ben ik van plan de groene scotch tape in huis te halen en het zo te proberen.

        Batterij volledig opladen, en gewoon een stukje over je sensor plakken, lichtjes de tape aantikken, en dan direct stilletjes de tape verwijderen?

        Dit voldoet of ben ik nog iets vergeten?
        Ja, doe het niet met Scotch tape als je je sensor echt schoon wil hebben.
        ______
        www.vue.photo

        Comment


        • #5
          Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

          Heb nog geen stofvlekken op mijn 400D en ook nog nooit een DSLR gereinigd.

          Maar een blaaspeer/pijp gebruiken is geen goede optie omdat je dan het stof wel van de sensor kan afblazen, maar het blijft wel ergens in de camera zitten. En dan kan elders een probleem veroorzaken of snel terug op de sensor komen.

          De spuitbus is net hetzelfde met nog als extra gevaar dat er druppeltjes van het drijfgas op de sensor kunnen terechtkomen.

          Er zijn sensor-swaps te koop die schijnen wel goed te werken. En inderdaad heb ik ook al veel gelezen over de simpele scotch-tape-methode. Hier op dit forum vind je zeker meer uitleg daarover.

          Dat puntje op je occulair is waarschijnlijk ook stof. Er kan ook stof of vuil op het occulair komen. Je kan het eens proberen te reinigen met een lens-pen. Uiteraard kan dit stof ook binnen in de camera zitten of zelfs op de spiegel. Dan is reinigen weer wat moeilijker.


          Maar als je met je 400D een dergelijk stof probleem hebt, moet je toch eens nadenken over manier van lenzen wisselen. Ik doe dat op deze manier en heb nog geen last van stof meegemaakt.

          Zet de nieuwe lens klaar op een stabiele en propere ondergrond (vb op tafel).
          Let op de rode (of witte) markering zodat je snel deze lens op je body kan plaatsen.
          Draai de afdekkap los maar laat die op de lens liggen.

          Plaats de body met lens vlakbij deze lens (wel kapje aan voorzijde van lens gebruiken). De lens dus onderaan en de body bovenaan.
          Ontgrendel de lens en draai deze los.
          Hef de body een beetje op en verwissel het afdekplaatje van de nieuwe lens naar de oude lens en laat het er los op liggen. (Je dekt dus onmiddelijk de oude lens af).
          Zet de body nu op de nieuwe lens (zodat die ook niet lang bloot blijft) en maak vast.
          Schroef nu het afdekplaatje op de oude lens aan en berg deze op.

          Opdeze manier blijven de lenzen nooit lang aan stof blootgesteld. En de camera is tijdens de hele handeling steeds met de opening neerwaarts gericht. Op deze wijze kan er nooit veel stof de body binnendringen.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
            Maar als je met je 400D een dergelijk stof probleem hebt, moet je toch eens nadenken over manier van lenzen wisselen. Ik doe dat op deze manier en heb nog geen last van stof meegemaakt.

            Zet de nieuwe lens klaar op een stabiele en propere ondergrond (vb op tafel).
            Let op de rode (of witte) markering zodat je snel deze lens op je body kan plaatsen.
            Draai de afdekkap los maar laat die op de lens liggen.

            Plaats de body met lens vlakbij deze lens (wel kapje aan voorzijde van lens gebruiken). De lens dus onderaan en de body bovenaan.
            Ontgrendel de lens en draai deze los.
            Hef de body een beetje op en verwissel het afdekplaatje van de nieuwe lens naar de oude lens en laat het er los op liggen. (Je dekt dus onmiddelijk de oude lens af).
            Zet de body nu op de nieuwe lens (zodat die ook niet lang bloot blijft) en maak vast.
            Schroef nu het afdekplaatje op de oude lens aan en berg deze op.

            Opdeze manier blijven de lenzen nooit lang aan stof blootgesteld. En de camera is tijdens de hele handeling steeds met de opening neerwaarts gericht. Op deze wijze kan er nooit veel stof de body binnendringen.
            Inderdaad, zo doe ik het ook ongeveer.. Alles zeer snel en correct, met consequente aflsuiting van de lens.
            Nu moet ik wel zeggen dat deze foto in mijn eerste post met F22 getrokken is wat het effect ook wel extreem markeert. Wanneer ik foto's trek van met F13 is het stof bijna niet te merken.
            Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

            Comment


            • #7
              Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
              Heb nog geen stofvlekken op mijn 400D en ook nog nooit een DSLR gereinigd.


              Maar als je met je 400D een dergelijk stof probleem hebt, moet je toch eens nadenken over manier van lenzen wisselen. Ik doe dat op deze manier en heb nog geen last van stof meegemaakt.

              Zet de nieuwe lens klaar op een stabiele en propere ondergrond (vb op tafel).
              Let op de rode (of witte) markering zodat je snel deze lens op je body kan plaatsen.
              Draai de afdekkap los maar laat die op de lens liggen.

              Plaats de body met lens vlakbij deze lens (wel kapje aan voorzijde van lens gebruiken). De lens dus onderaan en de body bovenaan.
              Ontgrendel de lens en draai deze los.
              Hef de body een beetje op en verwissel het afdekplaatje van de nieuwe lens naar de oude lens en laat het er los op liggen. (Je dekt dus onmiddelijk de oude lens af).
              Zet de body nu op de nieuwe lens (zodat die ook niet lang bloot blijft) en maak vast.
              Schroef nu het afdekplaatje op de oude lens aan en berg deze op.

              Opdeze manier blijven de lenzen nooit lang aan stof blootgesteld. En de camera is tijdens de hele handeling steeds met de opening neerwaarts gericht. Op deze wijze kan er nooit veel stof de body binnendringen.
              En hoe doe je het dan als je langs straat lenzen moet/wilt wisselen ??
              Mvg. Renzowoef
              Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

              Comment


              • #8
                Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                hallo doe zo als ik.
                mijn canon eos 400D is nu 8 maanden oud en heb er al
                17000 foto's meegemaakt en nu pas heb ik mijn sensor gekuist hoe ik dit gedaan heb ?
                ik ben naar de site van konijnenbergs gegaan heb mij een setje sensorswabs 1.6X (das de afmeting voor de sensorswabs) besteld met de vloeistof erbij (er zijn 2 soorten vloeistof 1 voor alround vuiligheid dus gewoon stof en zand of nr2 voor vuiligheid op olie basis ).
                Wetende dat dit ook voor mij de eerste keer ging zijn dat ik dit deed dus
                veel zweet en gebibber voor het goed en wel lukte maar ik heb mijn sensor terug in heel goede staat gekregen .
                het is niet erg ge moet het gewoon doen de pro's doen het zelfs achter elke shoot
                ga hier maar eens kijken kunt ge veel van leren

                How to clean digital SLR or mirrorless camera — cleaning methods and solutions to eliminate condemnations from digital camera sensor, focusing screen and mirror.


                groeten bakker


                ps veel geluk ..

                Comment


                • #9
                  Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                  Er is hier op het forum al zo veel over verteld en geschreven.
                  Zoek eens op SENSOR CLEANING. Dan vind je genoeg.
                  Je sensor is inderdaad erg vuil.
                  Swabs moet je niet kopen, werkt niet goed en zijn erg duur (heb dat zelf eens laten doen met swabs).
                  Ik gebruik Roland zijn methode die is ook uitgelegd in de vele topics over sensor cleaning.
                  Succes.
                  Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                    Er is hier op het forum al zo veel over verteld en geschreven.
                    Zoek eens op SENSOR CLEANING. Dan vind je genoeg.
                    Je sensor is inderdaad erg vuil.
                    Swabs moet je niet kopen, werkt niet goed en zijn erg duur (heb dat zelf eens laten doen met swabs).
                    Ik gebruik Roland zijn methode die is ook uitgelegd in de vele topics over sensor cleaning.
                    Succes.
                    Ik doe het tegenwoordig wel met swabs, maar dan zoals Roland Ik heb dus swabstokskes waarover ik pec pads doe en daar een beetje methanol op. Het verschil is dat ik nu wel de breedte van mijn sensor heb, maar ik doe de handeling zoals Roland, zonder echter te moeten schuiven. Werkt voor mij goed. Maar de pannenlikker werkt even goed natuurlijk, maar die blijft thuis. swabstokjes voor als ik weg ben.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                      Bij Bartok in Hasselt vonden ze grappig toen ik Methanol opnoemde om de censor te cleanen.. Het zou volgens hun niet kleurloos zijn en krassen opleveren.

                      Verkooptruk?
                      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                        Als ze bij Bartok de blauwe Methanol in gedachten hebben klopt dat natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                          Methanol is kleurloos. Er wordt echter wel eens een kleurstof aan toegevoegd voor de veiligheid (net als de geur die wordt toegevoegd aan aardgas). De kleurstof zou inderdaad vlekken kunnen achterlaten bij opdrogen
                          http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                          http://rouwkema.smugmug.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                            Ik heb AL het stof van mijn sensor gekregen (niet dat dat zo gaat blijven mja) met een combinatie van een speckgrabber voor de grotere zichtbare deeltjes

                            The page you requested can't be found, please visit www.micro-tools.com instead


                            en sensor swipes met eclipse cleaner vloeistof voor het fijnere stof.

                            Ik zou eerst eens kijken naar die speckgrabber, het lijken me nogal groffe stofdeeltjes die je nog gaat kunnen zien met het blote oog of met wat goed gokwerk.

                            Het lijkt allemaal heel 'gevaarlijk' maar je moet vooral niet overhaast te werk gaan. Het is veel minder moeilijk dan dat het lijkt.
                            Ricoh Caplio GX100

                            http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof op 400D, hulp gevraagd!

                              Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
                              En hoe doe je het dan als je langs straat lenzen moet/wilt wisselen ??
                              Ja dat kan af en toe moeilijker zijn.
                              Maar als er een huis in de buurt is, dan is er ook wel een vensterbank.
                              Als laatste repmiddel kan het op de stoep (als die niet te vuil is).
                              Wel dan even de beschermdop van de lens afkuisen na het wisselen (moest er wat zand of iets anders opzitten).

                              Eventueel kan het in je fototas. Misschien blijft die wel mooi staan en heb je plaats vrij om de lenzen even te laten rusten.
                              Tot sluitertijd, Dirk

                              Comment

                              Working...
                              X