Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax op Olympus E300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax op Olympus E300

    30 j. gelden kocht ik van een vriend zijn hele fotohandeltje over voor mij vnl als vakantiekiekjestoestel).
    toestel Pentax ME
    lenzen Pentax M 1:1.4 / 50mm
    Petri 1:2.8/ 28mm
    a)bestaan er verloopringen om deze lenzen op OLy e300 te schroeven& waar te koop ?
    b)zijn deze lenzen compatibel met het 4/3 systeem ?
    c)zou de kwaliteit van vooral foto's van bv. grote gebouwen minder vertekening geven met deze groothoek dan met de 14-50mm F3.5-5.6 kitlens van Oly ?

    Kan iemand mij helpen AUB Groetjes G.

  • #2
    Re: Pentax op Olympus E300

    Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
    30 j. gelden kocht ik van een vriend zijn hele fotohandeltje over voor mij vnl als vakantiekiekjestoestel).
    toestel Pentax ME
    lenzen Pentax M 1:1.4 / 50mm
    Petri 1:2.8/ 28mm
    a)bestaan er verloopringen om deze lenzen op OLy e300 te schroeven& waar te koop ?
    Ja hoor, zoek maar eens op eBay met zoekterm "Fotodiox Pentax Olympus"

    Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
    b)zijn deze lenzen compatibel met het 4/3 systeem ?
    Volgens de doc bij die verloopringen wel. Lichtmeten doe je via stopdown (weet niet hoe dat werkt bij Oly), scherpstellen zal je manueel moeten doen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
    c)zou de kwaliteit van vooral foto's van bv. grote gebouwen minder vertekening geven met deze groothoek dan met de 14-50mm F3.5-5.6 kitlens van Oly ?
    Minder vertekening wel ja, omdat je enkel het middengedeelte van het objectief gebruikt. Maar let wel dat de 28mm geen breedhoek meer zal zijn op je Oly, maar een beeldhoek zal geven die iets nauwer zal zijn dan je 50mm op je ME, allez, 't zelfde dan wat je 14-50 geeft op 28mm natuurlijk.

    Trouwens, 't hangt ervan af wat je bedoelt met vertekening. Iedere breedhoek heeft immers perspectiefvertekening als je niet parallel met het gefotografeerde gebouw fotografeert. Wil je niet dat in het gebouw evenwijdige lijnen naar elkaar toe lopen in de hoogte, moet je een shift-objectief kopen, maar die bestaat m.i. nog niet in breedhoekversie voor de kleinere sensoren van de digitale reflexen.

    hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax op Olympus E300

      Ja hoor die omzet ringen zij er wel.

      Ik heb zelf zo'n ring gekocht voor mijn analoge olympus lenzen op mijn E-500 maar dan kun je alleen nog maar de A stand van de camera gebruiken, en de resultaten die je dan behaald zijn niet om over naar huis te schrijven, dus ik zou me die investering bewaren en een mooie lens kopen voor je E-300 want die ringen zij al gauw zo'n 100 euro als je geluk hebt.

      El Barto
      ___________________________

      Nil Volentibus Arduum
      ___________________________

      Olympus E-500 + wat extra's

      Canon 400D

      Comment


      • #4
        Re: Pentax op Olympus E300

        Oorspronkelijk geplaatst door EL Barto Bekijk bericht
        Ja hoor die omzet ringen zij er wel.

        Ik heb zelf zo'n ring gekocht voor mijn analoge olympus lenzen op mijn E-500 maar dan kun je alleen nog maar de A stand van de camera gebruiken, en de resultaten die je dan behaald zijn niet om over naar huis te schrijven, dus ik zou me die investering bewaren en een mooie lens kopen voor je E-300 want die ringen zij al gauw zo'n 100 euro als je geluk hebt.
        De kwaliteit is erg relatief, maar met een M50/1.4 objectief kan je niet veel misdoen. Voor 't geld van een verloopring ga je geen equivalent objectief kopen. Als je de manuele handeling geen probleem vindt tenminste...

        De Petri is wat anders, die zou idd kunnen tegenvallen...

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax op Olympus E300

          Dank jullie allebei voor de vlugge reactie ,ben eens gaan kijken op Ebay en dat valt allemaal nog mee kwa prijs , bij nader inzicht heb ik ook bedenkingen bij de petri maar de 50mm lijkt me toch de moeite waard.'k heb ook nog een macro telezoom 35-105mm 1:3.5 maar daar heb ik mijn twijfels over.Iemand nog tips ,groetjes G.

          Comment


          • #6
            Re: Pentax op Olympus E300

            Oorspronkelijk geplaatst door Galamus Bekijk bericht
            Dank jullie allebei voor de vlugge reactie ,ben eens gaan kijken op Ebay en dat valt allemaal nog mee kwa prijs , bij nader inzicht heb ik ook bedenkingen bij de petri maar de 50mm lijkt me toch de moeite waard.'k heb ook nog een macro telezoom 35-105mm 1:3.5 maar daar heb ik mijn twijfels over.Iemand nog tips ,groetjes G.
            Als die macro telezoom de Pentax A35-105/3.5 is, dan is dat zeker geen slecht objectief. Dit werd immers erg vaak met de Pentax LX gekoppeld (vandaar het constante diafragmagetal), en dat is Pentax's meest professionele camera van vóór het AF tijdperk.

            Ik heb het zelf ook, en gebruikte het op m'n Pentax *istDS als tussenzoom tss de DA16-45/4 en de Sigma EX70-200/2.8. Nadeel van dit objectief is evenwel het meedraaiende frontelement (niet handig voor polarizatiefilter). Voor gebruik op Pentax DSLRs komt daar bij dat objectieven van de A-generatie niet gechipt waren, en dat de stabilisatie bijgevolg enkel voor manueel ingestelde brandpunten werkt, handig op een vast brandpunt, maar niet op een zoom. Dat laatste geldt natuurlijk niet als je het objectief met een verloopring monteert, want dan verlies je toch die data of gebruikt de camera die toch niet.

            De macrostand is net als bij zo vele zoomobjectieven met die vermelding geen echt macro, maar eerder een close-up. Meer info:
            smc PENTAX-A ZOOM 1:3.5 35~105mm

            hth, Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax op Olympus E300

              Spijtig waarschijnlijk maar de mijne is van het merk Makinon .

              'T was toch ook een goed analoog lensje .

              Groetjes G.

              Comment

              Working...
              X