Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk toestel kopen om mee te beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk toestel kopen om mee te beginnen?

    Hallo, ik ben een beginneling in de echte fotografiewereld. Ik heb tot nu toe enkel een compact fototoestel gehad, maar wil nu een SLR aanschaffen.
    Ik weet niet welk toestel ik moet kiezen. Het hoeft voor mij zeker niet de duurste te zijn, maar ik koop liever onmiddellijk een goed toestel waarvan ik lang plezier heb. Ik heb in de winkels de canon 400D en 30D gezien, de nikon D80 en de sony alpha 100. Nu in de ene winkel raad men het ene toestel aan en in de andere een ander toestel. Ik ga het gebruiken om gewoon foto's te maken van vakantie, natuurfoto's, feestjes, nadien mss macro (vind ik ook wel leuk). Maar ja, dit is voor de lenzen. Ik had nu eerst graag wat meningen van wat mensen met ervaring gehad zodat ik de goede keuze maak voor mijn toestel. Alvast bedankt, groetjes. Kurt.

  • #2
    Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

    Kijk niet alleen naar Canon, Nikon, Sony,... Neem de Pentax K100D (super) eens vast. Een echte aanrader als je de DSLR wereld wil instappen. Aan lenzen geen gebrek (oud 2ehandsglas werkt er perfect op, wil je geen manuele focus, vraag het dan eerst eens in de winkel of de lens AF ondersteuning geeft) en er komen binnenkort weer nieuwe op de markt. De prijzen vallen best mee.

    De 6mp zie ik zeker niet als een beperking op de 10mp van Canon of Nikon. Voor gewone foto's en zelfs een A4 uitvergroting gaat dit perfect. Het is gewoon een megapixelrace geworden voor de grotere merken.
    Ik heb een poster op A2 laten maken (kostelijk), hangt in de hal, veel mensen geloven niet dat dit uit m'n K100D komt. Ok, als je met je neus ertegen gaat hangen zie je de pixels natuurlijk wel.
    Pentax K100D en 2ehandsglas - Canon A640 - FZ50

    Comment


    • #3
      Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

      Als je veel uitbreidings opties wil hebben zou je naar Canon of Nikon moeten kijken (ook veel 2e hands tekrijgen)

      Verder is er eingelijk maar 1 goed advies: ga ze eens vast houden en proberen bij een goede fotozaak die alles op voorraad heeft. De camera moet ook goed in de hand liggen en "lekker" aanvoelen.
      Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

      Comment


      • #4
        Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

        Hoi, ik stond 2 maanden geleden voor dezelfde keuze: een 400D of een 30D. Uiteindelijk koos ik voor de 30D omdat die beter in mijn hand ligt en iets robuuster is (nogal grote handen, vandaar). Maar als dat niet van belang is dan zou ik voor de 400D gaan: is wat goedkoper (tussen 600 en 700 euro, tegen 850 euro voor de 30D), en heeft een dust cleaning system. De 30D kan bv. wel tot 3200 iso gaan (de 400D 'maar' tot 1600) maar dat gebruik ik nooit (moet je namelijk 'forceren' via een instelling in het menu + ik heb een paar lichtsterke lenzen). Er zijn nog een paar verschillen, de ene keer in het 'voordeel' van de 400D (meer MP), de andere keer in het 'nadeel' (bv. geen spotmeting) (zie verder oa op dpreview.com). Maar ik betwijfel of je die verschillen als beginner zal missen op een 400D.

        Conclusie: als 'size does't matter', ga je best voor de 400D. Investeer wel in een goede lens. Vermijd spotgoedkope kitlenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

          Eerlijk, nen 300D. Low Budget 2de hands cam en koop u daarbij nen deftige kitlens
          Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
          http://www.racenews.be

          Comment


          • #6
            Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

            Ik denk dat het de 400D waarschijnlijk zal gaan worden. Er bestaan kits met een bge-3 grip en een EFS USM 17-85mm Is/f 4-5,6 lens. Is dit een goede kit om mee te starten en nadien eens een andere lens bijkopen of is het beter om met de kit met de 18-55 en 55-200 lens te beginnen?

            Comment


            • #7
              Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

              Die 18-55 zou ik niet nemen. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb er nog niet veel goeds over gehoord / gelezen.

              De 17-85 IS is al een pak beter. Ik ken iemand die er zeer enthousiast over is, een ander dan weer niet... Maar ik betwijfel of je die batterijgrip uit de kit nu al nodig gaat hebben. Ik kan 700 foto's nemen met 1 gewone batterij...

              Wat je ooit zou kunnen overwegen: een Sigma (of een Tamron) 18-200. Kost maar 330 euro en je hebt meteen zowel wide als telezoom. Ideaal voor beginners. Je kan dan rustig ontdekken wat je eigenlijk echt nodig hebt qua brandpuntsafstand(en) en stap voor stap betere lenzen bijkopen, afhankelijk van je voorkeuren (portretten? macro? lanschappen? ...)

              Comment


              • #8
                Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                Oorspronkelijk geplaatst door kurtsmets Bekijk bericht
                Ik denk dat het de 400D waarschijnlijk zal gaan worden. Er bestaan kits met een bge-3 grip en een EFS USM 17-85mm Is/f 4-5,6 lens. Is dit een goede kit om mee te starten en nadien eens een andere lens bijkopen of is het beter om met de kit met de 18-55 en 55-200 lens te beginnen?
                Ben met die kit begonnen, en vooral blij met de grip en de IS van de lens.
                Alleen met de 18-55 beginnen is zeker ook een optie, de eerste weken/maanden (volgens dat je veel tijd hebt) is het toch leren alles uit je toestel halen, en zeker als het je eerste DSLR is, de verschillende modes leren kennen en zo ook te wteen komen welke lens je perfect zou passen.
                Maar als je ergens een 50mm 1.8 ziet, niet twijfelen. Lees ook eens Bob Atkins
                't is eens een andere opinie dan BD en kan sommige dingen bevestigen of ontkrachten.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door kurtsmets Bekijk bericht
                  Ik denk dat het de 400D waarschijnlijk zal gaan worden. Er bestaan kits met een bge-3 grip en een EFS USM 17-85mm Is/f 4-5,6 lens. Is dit een goede kit om mee te starten en nadien eens een andere lens bijkopen of is het beter om met de kit met de 18-55 en 55-200 lens te beginnen?
                  Ik kan één ding zeggen, dat ik het me beklaagd heb dat ik een kit gekocht had.(18-55 55-200) Gewoon het feit dat ik kort nadien een canon f1.4 50mm aanschafte.( nu al andere ook) Eenmaal een betere lens in je handen, dan wil je natuurlijk die andere niet meer gebruiken.

                  Kitlenzen zijn zeker hun geld waard maar in vergelijking met de duurdere voelen ze echt als "brol" aan. Nogmaals dat maakt er geen slechte lenzen van. Een voorbeeldje is de canon 1.8 50mm die moet niet echt onderdoen voor de canon f1.4 50mm. Enkel heeft de f1.8 een plastiek "brol" behuizing.

                  Voor mij was dit dus verloren geld.

                  Steco
                  Groetjes Steco

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                    Ga maar voor de kit met de 17-85. Zal je veel plezier van hebben en je percentage gelukte foto's zal hoger zijn dan met de andere kit.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                      Dus de 17-85 is werkelijk wel een goed begin? Weet ook iemand of de software die bij het toestel iets is of dat ik adobe of zo moet nemen? Welk programma raden jullie aan? Alvast bedankt iedereen voor de hulp.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                        Er zit een pakket software bij, daar kan je in het begin zeker mee aan de slag, in een later stadium zal je misschien Lightroom (aanrader) willen of Photoshop. Maar daar zijn demo-versies van ook, dus kans op proberen voor je koopt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                          Ik heb een Kit gezien nu met de extra accu-grip, de body en de 17-85mm IS USM lens voor 1199euro. Nu, dit lijkt me een goede prijs. Nu heb ik ook een artikel gelezen en daar komt de nikon D200 als grote winnaar uit. Bij dit toestel zou de belichting en autowitbalans bijna altijd perfect zijn, met de D80, D40, canon 400D zouden vele fotos in automode soms te groenachtig zijn? Heeft er iemand hierover een mening?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door kurtsmets Bekijk bericht
                            Ik ga het gebruiken om gewoon foto's te maken van vakantie, natuurfoto's, feestjes, nadien mss macro (vind ik ook wel leuk).
                            Als je echt de professionele toer op gaat, dan heb je (voorlopig) nog meer keuzemogelijkheden bij de grote twee en zal je bij Sony of Pentax mogelijk niet volledig aan je trekken komen.

                            Voor "vakantie, natuurfoto's, feestjes, nadien mss macro" maakt het merk echter geen moer uit.

                            Je zal hier wel meer info krijgen van Canon- en Nikon-gebruikers, want daarvan lopen er nu eenmaal meer rond, maar in elk geval ook de bodies met ingebouwde beeldstabilisatie niet over het hoofd zien bij je keuze.

                            De a100 vermeldde je al, maar ook de Pentax K100d en K10d zijn de moeite.
                            Het bespaart je in elk geval de moeite van het openen van een vervolgtopic in de zin van "Welke lens neem ik best: de met of die zonder IS/VR ?" Het feit dat elke lens stabilisatie heeft, vind ik persoonlijk een bijzonder waardevolle plus bij deze camera's.

                            Een paar extra plussen bij de a100 zijn voor mij (1) de beschikbaarheid van tweedehands Minolta-lenzen van topkwaliteit, (2) de goeie Sony- en CZ-lenzen die al op de markt zijn, waaronder bv. een toplens als de CZ135/1.8 (- ook al moet voor sommige lenzen de prijs nog wat omlaag -), (3) de reeks nieuwe lenzen die er binnenkort aankomt, en (3) de "dynamic range optimizer" die voor extra beelddetail zorgt in extreme omstandigheden. Ook Pentax zal zo wel een paar voordelen hebben. Wat ik maar wil aangeven, is dat het wel eens de moeite kan lonen niet zomaar Canon of Nikon te kiezen, waarmee ik niet wil zeggen dat voor anderen dit niet de perfecte keuze kan zijn. Mijn keuze is gewoon een andere .
                            Last edited by K-2; 13 augustus 2007, 21:37.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk toestel kopen om mee te beginnen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kurtsmets Bekijk bericht
                              Ik heb een Kit gezien nu met de extra accu-grip, de body en de 17-85mm IS USM lens voor 1199euro. Nu, dit lijkt me een goede prijs. Nu heb ik ook een artikel gelezen en daar komt de nikon D200 als grote winnaar uit. Bij dit toestel zou de belichting en autowitbalans bijna altijd perfect zijn, met de D80, D40, canon 400D zouden vele fotos in automode soms te groenachtig zijn? Heeft er iemand hierover een mening?
                              Tja, je moet een D200 ook niet gaan vergelijken met een 400D, maar meer met een 30D of zelfs 1D Mark III of zo. Die zitten al in een andere klasse dan de Nikon D80, D40 of de Canon 400D.
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X